خلیج گرگان در حال نابودی است و متولیان امر نیز فقط به برگزاری جلساتی که آبی از آن برای خلیج گرم نمی‌شود، دل‌خوش کرده‌اند.

روزهای سخت خلیج گرگان/ بی‌عملی ۸ ساله دولت تدبیر و امید‌ وضعیت ‌خلیج را بغرنج‌تر کرد‌

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، حیات خلیج گرگان وابسته به دریای خزر است و در این چند سال اخیر با توجه به پسروی آب دریا، چرخش آب بین دریا و خلیج تقریبا قطع شده و بخش قابل توجهی از تنها خلیج ایرانی دریای خزر به طور کامل خشک شده است.

خشک شدن خلیج گرگان علاوه بر اثرات سوء زیست محیطی و ایجاد ریزگردهای نمکی، می‌تواند به رشد پدیده ساحل خواری در این منطقه دامن بزند. ضمن اینکه اقتصاد و معیشت بسیاری از حاشیه نشینان خلیج نیز در حال نابودی است و اثرات نابود شدن این خلیج، دارد کم کم دامنگیر مردم منطقه می‌شود.

مردابی شدن بخش زیادی از خلیج در کنار خشکی کامل بیشتر از 14 هزار هکتار از مساحت آن در کنار بی‌عملی 8 ساله دولت تدبیر و امید، وضعیت خلیج گرگان را بغرنج‌تر کرده و چنگال مرگ هر روز بخشی از پیکر نحیف و بی جان خلیج را می‌خراشد.

در این بین اما بسیاری از مسئولان به برگزاری جلساتی دل‌خوش کرده‌اند که بعد از گذشت 8 سال، آبی از آنها برای خلیج گرگان گرم نشده است. مصوبه نمایشی دولت دوازدهم در یکسال پایانی عمرش برای اختصاص 900 میلیارد تومان اعتبار برای خلیج گرگان هم همچنان روی زمین باقی مانده و حالا همه امیدها به دولت سیزدهم است تا باری که دولت گذشته با بی تدبیری و فرصت سوزی آن را سنگین‌تر کرده است را به دوش بکشد و راهی برای نجات خلیج گرگان پیدا کند.

مهم‌ترین و فوری‌ترین راهکاری که مسئولان استانی و ملی چند سالی است خود را معطل آن کرده‌اند، لایروبی و بازگشایی کانال‌های ارتباطی آبرسان بین خلیج و دریاست. هرچند برخی‌ از کارشناسان معتقدند این کار سطح آب خلیج را افزایش نمی‌دهد و فقط غلظت آلاینده‌ها در خلیج را کاهش خواهد داد و به بهبود کیفی آب خلیج گرگان کمک می‌کند.

اما در کنار همه اقداماتی که 8 سال است از آن به عنوان ضرب العجل، اقدام فوری و غیره نام می‌برند باید برخی اقدامات در بالادست خلیج گرگان از جمله اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شود تا جلوی ورود رسوبات به خلیج گرگان را تا حد امکان بگیرد.

در همین باره عبدالرحیم لطفی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: حدود 40 هزار هکتار وسعت حوضه‌های آبخیزی است که رودهای آن مستقیم وارد دریای خزر و خلیج گرگان می‌شوند. این رودخانه‌ها از نوکنده شروع می‌شود و تا رودخانه سالیکنده ادامه پیدا می‌کند.،

وی گفت: به عبارتی دیگر همه رودخانه‌هایی که قبل از نکارود وجود دارد، آب آنها مستقیما وارد خلیج می‌شود اما پسروی آب دریا سبب شده ارتفاع سطح خلیج که بالاتر از سطح دریاست بیشتر تحت تأثیر قرار بگیرد. ضمن اینکه بزرگترین تأمین کننده آب خزر رود ولگا در روسیه است که این رودخانه نیز دچار کاهش آبدهی شده است و اثرات آن به وضوح دیده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان امیدوار است تا در سال‌های آینده شاهد پیشروی آب دریای خزر باشیم و در این باره گفته با پسروی آب دریای خزر در سال 1342 تقریبا شرایط مشابهی با وضعیت کنونی ایجاد شده بود و امیدواریم انی اتفاق ناشی از حرکات تکتونیکی زمین باشد و همانطور که در دهه 70 شاهد پیشروی مجدد آب بودیم بار دیگر همان وضعیت تکرار شود.

وی ادامه داد: اولین کار برای نجات خلیج گرگان این است که کانال‌های ورودی به دریا را احیا کنیم، ضمن اینکه با توجه به ورود کمتر آب به خلیج باید مسائل آلودگی آب هم کنترل شود. از سوی دیگر باید مانع ورود رسوبات به خلیج شویم، بهرحال این رودهایی که به خلیج می‌ریزند از بالادست خود رسوباتی به همراه دارند که لازم است با عملیات آبخیزداری حجم رسوبات را کاهش دهیم.

لطفی بیان داشت: در حوضه خلیج گرگان سکونتگاه نداریم و سازندهای زمین شناسی هم به گونه‌ای نیستند که رسوبات زیادی داشته باشند، از مجموع حدود 40 هزار هکتار وسعت حوضه آبخیز خلیج گرگان، 20 هزار هکتار در حوضه خلیج نیازمند عملیات آبخیزداری بوده که تاکنون در 75 درصد از این سطح، پروژه‌های آبخیزداری انجام شده است.

وی گفت: در حوضه قره سو که 165 هزار هکتار بوده نیز 68 تا 70 هزار هکتار نیازمند عملیات آبخیزداری است که در این بخش نیز 70 درصد کار انجام شده و 30 درصد باقی مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار داشت: 150 میلیارد تومان برای اتمام عملیات آبخیزداری در حوضه‌های قره سو و خلیج گرگان نیاز داریم تا بتوانیم حجم رسوبات ورودی به خلیج را کاهش دهیم.

وی گفت: از محل اعتباراتی که باید برای نجات خلیج گرگان تخصیص پیدا می‌کرد، یک ریال هم اعتبار ندادند و ما از محل اعتبارات داخلی مطالعاتی را انجام دادیم. در سال 98 و 99  حدود 7 میلیارد تومان در حوضه‌های قره سو و خلیج گرگان هزینه کردیم. اما اعتبارات در 1400 کم است و شاید بتوانیم فقط بدهی پیمانکاران را پرداخت کنیم، متأسفانه در دولت قبل اعتبار خاصی برای این حوضه پیش بینی نشده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار