دادستان مرکز استان گلستان با اشاره به عزم دادستانی برای انسداد چاه‌های غیرمجاز استان گفت: انسداد چاه‌های غیرمجاز در شرایط کنونی می‌تواند با توجه به فرونشت زمین و کمبود منابع آبی اقدام موثری باشد، لذا لیست چاه‌هایی که برای انسداد به مجامع قضائی معرفی شده‌اند به دادستانی نیز اعلام شود تا تصمیم واحدی برای آن گرفته شود.

عزم دادستانی برای انسداد چاه‌های غیرمجاز گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، محمود اسپانلو در دیدار مدیران شرکت آب منطقه‌ای ضمن تاکید بر پیگیری کامل موضوعات مربوط به چالش‌های مدیریت منابع آب در استان اظهار کرد: موضوعات مدیریت منابع آب از موارد مهم و در دستور کار ما در استان است.

وی همچنین بر نشست مشترک قضات دادگستری‌ها با شرکت آب منطقه‌ای بر بررسی موارد و موضوعات و آشنایی قضات با وضعیت و مدیریت منابع آبی استان تاکید کرد و افزود: در خصوص تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌ها، برای سال جاری در نشست مشترک با دادستان‌های استان تصمیم واحدی برای تخریب واحدها و عرصه و اعیانی‌هایی که به بستر و حریم رودخانه‌ها تجاوز کرده‌اند، گرفته می‌شود.

دادستان مرکز استان گلستان بر پیگیری موارد اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای استان که برای صیانت از منابع آبی استان ضرورت دارد، تاکید کرد.

* رسوبات ناشی از ۱۱۰ هزار اراضی شیبدار استان و نخاله‌ها و زباله‌ها منشا اصلی رسوبات رودخانه‌ها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز در دیدار دو موضوع کم آبی و پرآبی یا همان سیل از چالش‌های عمده استان گلستان است، گفت: تعداد زیادی سازه غیراصولی بر داروی رودخانه‌ها وجود دارد که در مواقع سیلاب نمی‌توانند آب را عبور دهند و تقاضا داریم این سازه‌ها به ترتیب اولویت توسط دستگاه‌های متولی بازسازی و اصولی‌سازی شود.

سید محسن حسینی اظهار کرد: مساله کم آبی به ویژه در بخش شرب، سال گذشته از موضوعات مهمی بود که استان با آن رو به رو بود.

وی تصریح کرد: هم تامین و هم توزیع آّب شرب به عهده شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است که در برخی استان‌ها از جمله گلستان، آن شرکت برخی از طرح‌های تأمین آب شرب را به شرکت آب منطقه‌ای واگذار کرده است، در حال حاضر، ۶ طرح آبرسانی استان در دست آب منطقه‌ای است. درصد بالایی از اقدامات در این طرحها در سال‌های قبل انجام شده است و باقی مانده نیز در حال انجام است، برخی از این پروژه ها در نیمه اول سال تکمیل و تحویل شرکت آبفا استان شد و تعدادی نیز تا پایان سال تحویل شرکت آب و فاضلاب استان می‌شود.

حسینی بیان کرد: بحث پرآبی یا سیلاب نیز هر چند سال یک بار استان را درگیر می کند.

وی افزود: ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار در استان وجود دارد که همه در جهت شیب شخم زده می‌شود و رسوبات آن با یک بارش وارد رودخانه‌ها می‌شود، همچنین جنگل‌ها هم مراتع کم پوشش نیز رسوبات را وارد رودخانه‌ها می‌کنند، از طرفی نخاله‌ها و زباله‌های زیادی نیز وارد رودخانه‌ها می‌شود و گاهی تا ۵۰ درصد لایروبی برخی رودخانه‌های نزدیک شهرها مواد نخاله و زباله است، از طرف دیگر در قانون به صراحت در خصوص متولی لایروبی صحبت نشده است ولی آب منطقه‌ای، شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و مالکان پل‌ها از جمله راهداری و جهاد کشاورزی در صورت تامین اعتبار هر ساله بخشی از این کار را انجام می‌دهند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان بیان کرد: ۳ هزار کیلومتر رودخانه داریم. ۱۸۰۰ کیلومتر هر سه سال یک بار نیاز به لایروبی دارند. بر اساس قیمت‌های امسال ، ۱۴۰ میلیارد پول نقد و یا ۲۰۰ میلیارد اسناد واوراق برای ۶۰۰ کیلومتر لایروبی نیاز است، در صورتی که کل اعتبار اختصاص یافته درسال جاری دربخش لایروبی کمتر از ۱۱ میلیارد تومان است.

حسینی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مربوط به رودخانه ها، تجاوزات به بستر و حریم است، گفت: کل سازه‌های تقاطعی قابل عرض در استان بررسی شده است که در مواقع سیلاب نمی‌توانند آب را عبور دهند و تقاضا داریم این سازه‌ها به ترتیب اولویت توسط دستگاه های متولی بازسازی و اصولی سازی شود.

وی همچنین در این جلسه بر کاهش هزینه‌های دادرسی، استفاده از ضابطین ماده ۳۰ وزارت نیرو به عنوان مامورین آموزش‌دیده در موارد مشخص و قانونی و همچنین اجازه کلی تخریب تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌هایی که بازه‌های آن در سال جاری مشخص شده است و همکاری بیشتر نیروی انتظامی در جلوگیری از تردد غیرقانونی دستگاه های حفاری غیرمجاز در سطح استان، تاکید کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار