همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی، فرهنگسرای اندیشه پویش «ارمغان کتاب» را راه‌اندازی کرده و با ابتکاری جالب شهروندان تهرانی را به کتابخوانی دعوت می‌کند.

هر کودک، یک کتاب از فرهنگسرای اندیشه هدیه می‌گیرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایلنا، ناصر امین‌زاده (مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ و رئیس فرهنگسرای اندیشه) برنامه‌های این مرکز در هفته کتاب را تشریح کرد.

وی با اشاره به اهمیت کتاب گفت: کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر فرهنگی عصر گذشته و حاضر، از چند جهت دارای اهمیت است؛ اولا کتاب ابزاری است که از همان روزهای ابتدایی تربیت فرزند با او مانوس بوده و در همه مقاطع زندگی به عنوان یار مهربان همراه اوست. علاوه بر این، کتاب رسانه‌ای مهم و پویا است که نقش به‌سزایی در انتقال فرهنگ ناب ایرانی اسلامی، معرفی الگوهای ملی و آموزش صحیح آموزه‌های دینی دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در سالیان اخیر با گسترش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوظهور، اقبال عمومی به کتاب کاهش چشمگیری داشته است. این مسئله خطر بسیار بزرگی است که تداوم آن می‌تواند چالش‌های زیادی را برای جامعه ایرانی به وجود آورد. به عبارت دیگر، در شرایطی که فضای مجازی، محتوایی عمدتا «ناصواب» را در اختیار آحاد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان قرار داده است، تلاش برای گسترش و عمومی‌کردن کتابخوانی بهترین و موثرترین راه چاره برای مقابله با این تهاجم است.

امین‌زاده خاطرنشان کرد: توجه ویژه رهبر انقلاب به مقوله کتاب و کتابخوانی و تاکیدات ایشان به کتابخوان شدن جامعه، انگیزه ویژه‌ای را برای مجموعه فرهنگسرای اندیشه ایجاد کرد که همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک ببیند. این برنامه‌ها در ۲ بخش فضای حقیقی و مجازی و با شعار «کتاب سایبان شهر» که از سوی سازمان فرهنگی هنری انتخاب شده است در هفته کتابخوانی اجرا خواهد شد.

کتاب‌هایی که در شهر تهران گردش می‌کنند!

رئیس اسبق فرهنگسرای انقلاب با اشاره به برنامه‌های فراگیر در سازمان فرهنگی هنری گفت: به مناسبت هفته کتابخوانی، ویژه برنامه «کتاب در گردش» در سراسر شهر تهران برگزار می‌شود. در این برنامه به هر کدام از شهروندان علاقه‌مند یک کتاب اهدا شده و از آن‌ها خواسته می‌شود تا پس از مطالعه کتاب آن را در اختیار دیگران قرار داده و آن‌ها را دعوت به کتابخوانی کنند. ادامه‌دار شدن این چرخه در بین شهروندان تهرانی بستر بسیار خوبی را برای تشویق جامعه به کتابخوانی فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: فعالیت دیگر فرهنگسرای اندیشه در هفته کتاب، ویژه برنامه «زیست کتابخانه‌ای» است که در ۲ بخش فضای مجازی و کتابخانه‌ها برگزار می‌شود. در این پویش، ۳ محصول تصویری با هدف آشنایی کودکان و نوجوانان با محیط کتابخانه، مهارت خواندن و شنیدن تولید شده و از آنان درخواست می‌شود تا کتاب محبوب خود را در قالب یک ویدئو معرفی و به دبیرخانه این پویش ارسال کنند. علاوه بر این، کتابخانه‌هایی که دارای بخش کودک و نوجوان هستند، در طول هفته کتاب اقدام به فضاسازی بخش کودک و نوجوان خود با شعار «زیست کتابخانه‌ای» می‌کنند.

رئیس فرهنگسرای اندیشه از راه‌اندازی پویش «ارمغان کتاب» خبر داد و گفت: پویش «ارمغان کتاب» با هدف ترویج کتابخوانی و سنت حسنه اهدای کتاب در سراسر شهر تهران برگزار می‌شود. در این پویش از کاربران شبکه‌های اجتماعی دعوت می‌شود با انتشار پستی در صفحه شخصی خود و استوری‌کردن آن یکی از کتاب‌هایشان را به دلخواه به یک دوست یا یکی از دنبال‌کنندگان صفحه خود هدیه دهند. این چرخه ادامه دارد تا بخش بزرگی از شهروندان کتاب‌های سودمند را مطالعه کنند.

اهدای کتاب به کتابخانه‌های محروم روستایی از «پایگاه نذر کتاب» فرهنگسرای اندیشه

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ با بیان گزارشی از پایگاه «نذر و اهدای کتاب» گفت: فرهنگسرای اندیشه با راه‌اندازی پایگاه نذر و اهدای کتاب، گام اول برای گسترش امر کتابخوانی در سراسر کشور را برداشته است. این پایگاه به‌منظور جمع‌آوری کتب اهدایی خیرین جهت ارسال به کتابخانه‌های مناطق محروم و روستایی تاسیس شده و تلاش دارد مجموعه کتاب‌هایی را به صورت کاملا رایگان در اختیار اهالی مناطق کمتر برخوردار قرار دهد. با مشارکت خیرین و مردم، تاکنون بیش از هزار جلد کتاب در این پایگاه جمع‌آوری شده و در ۳ مرحله به کتابخانه‌های مناطق مختلف کشور اهدا شده است.

رئیس سابق فرهنگسرای گلستان تاکید کرد: همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی این طرح با تلاش و پیگیری‌های خیرین وعلاقه‌مندان به عرصه قلم ادامه خواهد داشت.

برنامه ویژه فرهنگسرای اندیشه برای کودکان/ هر کودک یک کتاب هدیه می‌گیرد

امین‌زاده درباره دیگر برنامه این مرکز در هفته کتاب گفت: فرهنگسرای اندیشه برنامه ویژه‌ای برای تشویق و ترغیب کودکان و نوجوانان به کتابخوانی در این ایام دارد. در قالب طرح همگانی «هدیه دوست»، تمام کودکان و نوجوانانی که در روزهای هفته کتاب به کتابخانه فرهنگسرای اندیشه مراجعه کنند، یک کتاب هدیه می‌گیرند.

هم‌چنین جلسات دیدار و گفتگو با نویسندگان کودک با عنوان «دورهمی کتاب» برگزار می‌شود. در این جلسات، چهره‌های نام‌آشنای عرصه ادبیات کودک خانم‌ها آتوسا صالحی، مژگان کلهر، حدیث لرز غلامی و بهار اصفهانی مهمان فرهنگسرای اندیشه شده و درباره کتاب با کودکان سخن می‌گویند.

کتب تقریظی معرفی می‌شوند

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ درباره برنامه‌های مجازی این مرکز توضیح داد: فرهنگسرای اندیشه در فضای مجازی نیز برنامه‌های متعددی در حوزه کتابخوانی برگزار می‌کند. ویژه برنامه «خوشه چین» معرفی کتبی است که تقریظ رهبر معظم انقلاب را دریافت کردند. اطلاعاتی از محتوای کتاب، نویسنده اثر و متن تقریظ مقام معظم رهبری بر این کتاب در قالب پوستر در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. علاوه بر این، ویژه برنامه «صدای قلم» به معرفی یک نویسنده شاخص و آثار او می‌پردازد. در هفته کتاب مروری بر آثار نویسنده صاحب سبک کشور، رضا امیرخانی شده است.

وی اضافه کرد: فرهنگسرای اندیشه با برگزاری سلسله جلسات «رستاخیز واژه‌ها» به بررسی تاثیر متقابل اسلام و فرهنگ پرداخته است. تاکنون بیش از ۱۰ جلسه از این برنامه با حضور چهره‌های شاخص عرصه فرهنگ و هنر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شده است. همزمان با هفته کتاب، مجموعه تولیدات تصویری «رستاخیز واژه‌ها» با موضوع خدمات متقابل معماری با فرهنگ وهویت اسلامی در فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه منتشر می‌شود.

از دیگر برنامه‌های مجازی فرهنگسرای اندیشه در هفته کتاب می‌توان به برنامه «کتاب و اندیشه» اشاره کرد که به معرفی کتاب در حوزه‌های داستانی می‌پردازد. «قصه‌های پندآموز» نیز شامل قصه‌گویی برای کودکان به منظور ایجاد علاقه‌مندی به مطالعه و کتابخوانی در آنان است. علاوه بر این، ویژه برنامه «کودک کتاب وخانواده» به بررسی نقش و اهمیت خانواده در ایجاد علاقه‌مندی کودکان به مطالعه وکتابخوانی می‌پردازد.

فرصت یک ماه به کتابخوان‌ها برای عضویت رایگان در کتابخانه اندیشه

امین‌زاده در پایان گفت: از تاریخ ۲۴ آبان تا ۲۴ آذر عضویت در کتابخانه اندیشه برای عموم رایگان بوده و تمامی جرایم تاخیر یا دیرکرد در عودت کتاب، مورد بخشودگی قرار می‌گیرد. علاوه بر این، نمایشگاه و فروشگاه کتاب با مشارکت جمعی از ناشران درموضوعات مختلف ادبیات، داستان، تاریخی، کودک و… در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود. در این نمایشگاه که از ۲۴ تا ۳۰ آبان با عنوان «بهار کتاب» برگزار می‌شود، بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب با تخفیف ۵۰ درصدی ارائه می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار