دبیر خانه کشاورز گلستان تاکید کرد

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: لازم است در سفر رییس جمهور تامین اعتبار لازم برای توسعه مکانیزاسیون مصوب شود و در اختیار وزارت کشاورزی قرار گیرد تا بتوانیم بهره وری را افزایش دهیم.

لزوم تامین اعتبار برای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی قلی ایمانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بخش اعظم مردم استان گلستان در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند و اقتصاد استان گلستان، مستقیم و غیر مستقم وابسته به کشاورزی است.

وی اضافه کرد: به جز کشاورزان، اقتصاد صنایع سازندگان ادوات کشاورزی، دام، طیور، صنایع تبدیلی و حتی بازار استان متاثر از بخش کشاورزی است و اگر کشاورزی می خواهیم باید برنامه مدونی برای آن داشته باشیم تا بتوانیم چشم انداز آن رابرای ۱۰ یا ۲۰ ساله آینده ترسیم کنیم.

ایمانی با بیان اینکه اولین قربانی خشکسالی و کمبود آب کشاورزان هستند، افزود: اگر هر زمان با کمبود آب مواجه شویم آب کشاورزان قطع و به مدار آب شرب اضافه می شود، بنابراین آب برای ما بسیار مهم است.

دبیر خانه کشاورز گلستان توضیح داد: ما به دلیل کاهش بارش ها دچار کم آبی شدیم، روان آب ها و منابع آب های زیرزمینی ما کاهش پیدا کرده و ما استفاده بیش از حد از منابع آبی داریم.

قطعات کوچک زمین های کشاورزی یکپارچه سازی شود

وی عقب ماندن از تکنولوژی روز دنیا را دلیل به وجود آمدن مشکلات آب در استان دانست و افزود: ما اگر هم بخواهیم، نمی توانیم از تکنولوژی جدید آبیاری استفاده کنیم چون قطعات کشاورزی ما کوچک است.

ایمانی با تاکید این مطلب که یکپارچه سازی قطعات کشاورزی باید حتماً عملی شود افزود: با کمک تحقیقات دانشگاهیان و تدابیر مسئولین باید به سمت یکپارچه سازی اراضی در قالب شرکت ها و تعاونی ها برویم تا زمینه استفاده از آبیاری نوین در استان ایجاد شود.

دبیر خانه کشاوز تصریح کرد: امروزه در دنیا از ابزارآلات مدرن در کشت محصول بهره می گیرند و با اینکار علاوه بر صرفه جویی اقتصادی عملکرد محصول را بالا می برند به طور مثال با دستگاه های ویژه گندم را به صورت دانه دانه در زمین می کارند و از سمپاش های هوشمند استفاده می کنند.

وی با انتقاد از روش های قدیمی کشت در ایران گفت: ما هنوز هم در زمین های خود بذر را می پاشیم که در این روش هدر رفت منابع زیاد و عملکرد پایین است.

کشاورزی باید به سمت کشت قراردادی برود

ایمانی توضیح داد: علی رغم اینکه با سرمایه سرمایه گذار و منابع بانکی صنایع تبدیلی ایجاد کرده ایم خروجی لازم را برای تولید کننده و کشاورز به همراه نداشته است و این به دلیل آن است که ما الگو کشت قراردادی نداریم.

وی تاکید کرد: باید صنایع را وادار کنیم با کشاورزان بوته کار قرارداد ببندند و به سمت کشت قراردادی بروند تا ارزش افزوده ایجاد شود و این ارزش افزوده به استان برگردد.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان این مطلب که اگر نتوانیم توازن و تعادل در بازار ایجاد کنیم، کشاورز در کشت محصول از این شاخه به آن شاخه می پرد، افزود: با کشت قراردادی در کشت محصول توازن هم برقرار می شود و دیگر این اتفاق نمی افتد که محصول رو دست کشاورز بماند و یا در بازار کم باشد.

ایمانی در پایان گفت: لازم است تامین اعتبار لازم برای توسعه مکانیزاسیون توسط ریاست جمهور در سفرها مصوب شود و در اختیار وزارت کشاورزی قرار گیرد و به این ترتیب بتوانیم ضایعات را کاهش و بهره وری را افزایش دهیم تا تولید در کشور اقتصادی شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار