منطقه اینچه برون گلستان با برخورداری از زیرساخت‌های مانند گمرک، پایانه مرزی، ویژه اقتصادی اترک و خط ریلی بین المللی و تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی آن به اعتقاد کارشناسان ظرفیتی بِکر برای توسعه و پویایی اقتصاد کشور و این استان شمالی به شمار می‌رود.

اینچه‌برون ظرفیتی بِکر برای پویایی و توسعه اقتصاد گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گمرک اینچه‌برون واقع در نوار شمالی شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس که حدود سه دهه قدمت دارد و از آن به‌عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه یاد می‌شود، تنها محل تردد زمینی استان گلستان به ترکمنستان است که در آذر ۹۳ یک خط ریلی از این مرز به مقصد ترکمنستان و در ادامه قزاقستان به بهره‌برداری رسید.

اینچه برون مرکز گمرکات استان گلستان است و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

بخش مرزی داشلی برون گنبدکاووس از گذشته‌های دور محل زندگی قوم نجیب ترکمن و عشایر کوچنده آن بوده است، ترکمن‌های این دیار که اهل سنت و حنفی مذهب هستند با جمعیت تقریبی ۲۶ هزار نفر در گستره سه هزار و ۸۰۰ کیلومتری این بخش سکونت دارند و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون همراه و همگام با انقلاب و آرمان‌های آن بوده و هستند و سند افتخار این همراهی‌ها نیز تقدیم ۱۵ شهید والامقام است.

هم اکنون بخش داشلی برون گنبدکاووس که سه تالاب بین المللی "آلاگل، آلماگل و آجی گل" به آن وجهه جهانی داده است، تعداد ۳۰ روستا دارای کد شناسایی، چند نقطه جمعیتی و یک نقطه شهری دارد که در طول نوار مرزی ۱۴۵ کیلومتری ایران و ترکمنستان در شمال این شهرستان گسترده شدند ضمن اینکه چند ماه بیش روستای بزرگ "کُرند" این بخش مرزی نیز به شهر ارتقا یافت.

زیرساخت‌های اینچه برون

منطقه اینچه برون به گواه بسیاری از کارشناسان، مسوولان و نیروهای نظامی و امنیتی استانی و ملی از مناطق مرزی بسیار امن کشور است، وجود گمرک و پایانه مرزی اینچه‌ برون، وجود منطقه ویژه اقتصادی اترک، خط ریلی بین المللی ایران - ترکمنستان - قزاقستان که از اینچه برون می‌گذرد، برخورداری از راه‌های ارتباطی مناسب، نزدیکی به فرودگاه بین المللی گرگان و بندر و اسکله چند شهر ساحلی استان از مهمترین زیرساخت‌های موجود توسعه در این خطه است.

اگرچه به اعتقاد کارشناسان اقتصادی هنوز آنگونه که باید از زیرساخت‌های موجود منطقه اینچه برون بالاخص خط ریلی بین المللی آن که در آذر ۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور همسایه یعنی "ایران، ترکمنستان و قراقستان" افتتاح شد، استفاده کافی و وافی نشده است اما با تصویب هر چند با تاخیر هفت ساله منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در اردیبهشت امسال، نگاه‌ها و انتظارات برای توسعه هرچه بیشتر این منطقه را فراهم کرده است.

اینچه‌برون ظرفیتی بِکر برای پویایی و توسعه اقتصاد گلستان
خط ریلی بین المللی ایران - ترکمنستان - قراقستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون

کارشناسان معتقدند که منطقه آزاد اینچه برون گلستان ظرفیتی کم نظیر برای توسعه و رونق اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته است و با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی این استان شمالی در صورت ایجاد زیرساخت‌های این منطقه می‌تواند فرصتی کم نظیر برای اقتصاد ملی و تعمیق روابط فرهنگی ایران با ترکمنستان و سایر کشورهای آسیای میانه باشد.

به گزارش ایرنا، ایجاد منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون در سال ۹۳ و همزمان با سفر رییس جمهوری و هیات دولت به استان گلستان اعلام شد و در خردادماه سال ۹۴ در شورای عالی مناطق آزاد به تصویب رسید و از سوی دولت به مجلس فرستاده شد.

این لایحه در مجلس نهم دوبار به صحن مجلس آمد ولی به دلیل رای نیاوردن کنار گذاشته شد و در نهایت در جلسه ۲۶ آذر ماه ۱۳۹۸ به تصویب نمایندگان رسیده و پس از آن در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۱۱ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و از جهاتی خلاف قانون تشخیص داده شد بر همین اساس برای رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که در نهایت این نهاد در ۱۴ اردیبهشت امسال به تصویب رسید.

اهمیت منطقه آزاد اینچه برون از نگاه نمایندگان مجلس

پس از تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی، تصویب این منطقه را بستری مناسب برای توسعه روابط اقتصادی کشور بالاخص استان گلستان با کشورهای آسیای میانه و بازار مصرف ۲۰۰ میلیون نفری این کشورها دانست.

امانقلیچ شادمهر ۱۶ اردیبهشت امسال به خبرنگار ایرنا اظهارداشت که کشور ما و استان گلستان تکنولوژی برتر در حوزه‌های مختلف از جمله صنعتی، پزشکی و کشاورزی دارد که می‌توان از طریق مرز اینچه‌برون و منطقه آزاد آن، دانش یا محصولات این حوزه‌ها را به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه عرضه کرد.

وی با بیان اینکه استان گلستان زیرساخت‌های لازم در حوزه خشکی، دریایی و هوایی جهت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه را دارد، افزود که با تصویب منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌برون و در شرایطی که کشور ما در تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، فرصت خوبی برای توسعه بیشتر این روابط فراهم می‌شود که بایستی با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به نحو احسن از آن استفاده کرد.

به گفته شادمهر، استفاده صحیح از منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه‌ برون راه تنفس، رشد و توسعه گلستان را بیش از پیش فراهم می‌کند و تاثیر مثبتی بر رونق و شکوفایی اقتصادی، ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار و رفع سیمای محرومیت از مردمان مرزنشین استان خواهد داشت. 

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس همچنین منطقه آزاد اینچه برون را سکویی برای پرش صادرات گلستان و کشور دانست و گفت: از طریق این منطقه می‌توانیم ‌بخش عظیمی از تولیدات استان و کشور را به صورت خام یا فرآوری شده به کشورهای آسیای میانه و تحت پیمان اوراسیا ارائه کنیم.

بازشدن گره مشکلات اقتصادی گلستان با فراهم زیرساختها در اینچه برون

وی با بیان اینکه گلستان هویتی کشاورزی دارد و در تولید ۱۶ محصول رتبه‌های برتر کشور از آن خود کرده است، افزود: با این حال این استان در شاخص‌های توسعه رتبه پایینی دارد که تصویب منطقه آزاد اینچه برون و فراهم کردن زیرساخت‌های آن می‌تواند گره از مشکلات اجتماعی و اقتصادی گلستان باز کند.

همچنین دبیر مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی نیز دیروز جمعه در حاشیه سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی به خبرنگار ایرنا گفت که منطقه آزاد اینچه برون ظرفیت ویژه‌ای برای تبدیل شدن به اولین منطقه هوشمند تجاری در کشور را دارد.

غلامرضا منتظری در گفت و گو با ایرنا افزود: برای پیشرد امور مربوط به فراهم کردن زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون باید مدیری برای این منطقه تعیین و اساسنامه‌ آن تدوین شود.

نماینده مردم گرگان - آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، گفت که گلستان جزو ضعیف‌ترین استان‌ها و چهارمین استان محروم کشور است که باید به این منطقه شمال کشور توجه اساسی بشود.

رمضانعلی سنگدوینی بابیان این که ظرفیت منطقه آزاد اینچه برون یکی از فرصت‌های اقتصادی گلستان است، افزود: در هیچ نقطه‌ای از کشور منطقه آزادی که همه زیرساخت های آن از قبیل ریلی، جاده، فرودگاه و حتی بندر و دریا فراهم است، مانند منطقه آزاد اینچه برون نیست.

وی اضافه کرد: منطقه آزاد اینچه برون می‌تواند سرمایه گذار جذب کند، وجود شهرک هزار هکتاری (منطقه ویژه اترک) در نزدیک اینچه برون خیلی مهم است و هیچ جای کشور این شرایط را ندارد.

سنگدوینی تاکید کرد: بانک‌های گلستان با ارائه تسهیلات و اتاق‌های بازرگانی ایران و حتی در استان می‌توانند شرایط  ورود سرمایه‌گذار در این منطقه را فراهم کنند.

کمبودهای زیرساختی منطقه آزاد اینچه برون

یکی از مهمترین کمبودهای زیرساختی منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون ایجاد یک خط ریلی جدید از مسیر اینچه برون به گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود است تا از آنجا به کریدور ریلی شمال - جنوب متصل شود اگرچه در وضعیت فعلی اینچه برون از طریق خط ریلی به گرگان - ساری - گدوگ و گرمسار با کریدور شمال - جنوب ارتباط دارد اما به گفته مدیرکل گمرکات گلستان این خط ریلی مشکلاتی خاص خود را دارد.

سیدابراهیم حسینی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت که اجرای خط آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود دارای مزایای بسیاری از جمله کوتاهتر شدن مسیر رسیدن به راه آهن شمال - جنوب، کاهش هزینه‌های ترانزیت و حمل بار و عبور آسان واگن‌های کشورهای آسیای میانه و چین از خطوط ریلی ایران است.

وی اضافه کرد: با اجرای این مسیر علاوه بر برخورداری برخی شهرهای منطقه از خط راه آهن، امکان صادرات از این شهرها به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز اینچه برون میسر می‌شود ضمن اینکه خط فعلی راه آهن اینچه برون - گرمسار به دلیل برخی مشکلات فنی، طولانی بودن مسیر و نیز کوهستانی بودن و ارتفاع کم تونل‌های آن، امکان عبور واگن‌های تاج دار کشور ترکمنستان، قزاقستان و چین را ندارد.

اینچه‌برون ظرفیتی بِکر برای پویایی و توسعه اقتصاد گلستان

اما طرح راه‌آهن "اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود" و اتصال آن به کریدور ریلی شمال - جنوب به اعتقاد کارشناسان اقتصادی مهمترین حلقه‌ مفقوده در ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای گلستان است که احداث آن نقش موثری در توسعه اقتصادی و صادرات غیرنفتی این استان به کشورهای شرق و مرکز آسیا خواهد داشت.

در همین پیوند رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با تاکید بر ضرورت تسریع در احداث و بهره‌برداری از راه‌آهن اینچه‌برون - شاهرود به عنوان یک ظرفیت مناسب برای رونق صادرات و جابه‌جایی کالا از گلستان گفت که بهره‌برداری از این خط ریلی سبب کاهش مسیر صادراتی گمرک اینچه برون به جنوب کشور و در نتیجه افزایش جابجایی کالا و صادرات محصولات گلستان خواهد شد.

علی محمد چوپانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به اقتصادی و به صرفه بودن اجرای طرح راه آهن اینچه برون - گنبدکاووس - آزادشهر - شاهرود اشاره کرد و افزود: اجرایی شدن این طرح ۱۸۶ کیلومتری در گام اول حداقل ۵۰۰ کیلومتر مسیر اتصال به کریدور شمال - جنوب (بافق - بندرعباس) و در مرحله دوم اتصال راه آهن شاهرود به این کریدور را ۵۰۰ کیلومتر دیگر کوتاهتر می‌کند.

وی اضافه کرد: اجرایی کردن این خط ریلی همچنین استان های مازندران و گلستان را به خراسان رضوی و مشهد مقدس متصل کرده و آرزوی دیرینه مردم این ۲ استان برای استفاده از خط ریلی برای رفتن به مشهد را برآورده خواهد کرد.

چوچانی با اشاره به تصمیم چند سال پیش مسوولان راه آهن جمهوری اسلامی برای برقی کردن راه آهن "اینچه برون، گرگان - ساری - گدوک - گرمسار" با اعتبار فایناس یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی و مشارکت یک شرکت روسی گفت: به‌عنوان نماینده بخش خصوصی استان گلستان مخالف اجرای این طرح به سبب نداشتن توجیه اقتصادی و حیف شدن بیت المال هستم.

وی ادامه داد: برقی کردن این خط ریلی که باید همراه با اصلاح بخشی از مسیر و ارتفاع تونل‌های گردنه گدوک باشد علاوه بر اینکه هزینه زیادی را به کشور تحمیل می‌کند، فایده و توجیه اقتصادی لازم را ندارد زیرا ظرفیت حمل بار از این مسیر را حداکثر یک و نیم میلیون تن افزایش می‌دهد و علاوه بر آن رسیدن به جنوب را ۵۰۰ کیلومتر دورتر می‌کند.

اینچه برون و حرکت نوید بخش دولت سیزدهم

با روی کار آمدن دولت انقلابی و جهادی آیت الله رییسی و انتخاب استاندار جدید گلستان و همچنین سفر روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه بویژه دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور به گلستان امیدها برای رونق بخشی به منطقه آزاد تجاری - صنعتی اینچه برون و توسعه اقتصادی این استان کمتر توسعه یافته بیشتر شد.

بررسی سخنان کارگزاران آیت الله رییسی در خصوص منطقه آزاد تجاری - صنعتی گلستان نیز حکایت از تحقق این موضوع دارد آنجا که ابتدا ۱۰ آبان امسال استاندار جدید گلستان در گفت و گو با ایرنا، تکمیل کریدورهای تجاری در مرزهای ریلی، جاده‌ای و دریایی را زمینه ساز تبدیل این استان به دروازه تجاری و مفری برای صادرات کالا و خدمات به آسیای میانه دانست.

علی محمد زنگانه با اشاره به توافق اخیر دولت جهادی سیزدهم با مسوولان کشور ترکمنستان در زمینه افزایش میزان تبادلات ریلی و حل مشکلات این بخش اظهارداشت:‌ عزم دولت برای حل موانع صادرات با اوراسیا فرصت استثنایی برای این استان است.

وی خاطرنشان کرد : عزم رییس جمهوری و هیات دولت در حل موانع توسعه تبادلات تجاری با کشورهای اوراسیا به ویژه ترکمنستان ثمرات پرشماری را دنبال خواهد داشت، این رویکرد فرصت استثنایی پیش روی گلستان است تا بتواند بازارهای هدف این منطقه را تسخیر کند.

به گزارش ایرنا ،به دنبال مذاکرات فشرده برگزار شده بین روسای راه آهن ایران و ترکمنستان در روزهای چهارم و پنجم آبان ماه در حاشیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان، «سید میعاد صالحی»، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه همکاری های مشترک ریلی با "آزاد آتامرادوف" رئیس آژانس راه آهن ترکمنستان امضا کرد که شرایط تجارت زمینی و ریلی را تسهیل می کند بر این اساس ظرفیت تبادل واگن های حامل بار در گمرگ اینچه برون با افزایش دوباری به ۱۰۰ واگن در روز افزایش یافت.

اینچه‌برون ظرفیتی بِکر برای پویایی و توسعه اقتصاد گلستان

استاندار گلستان افزود: افزایش صادرات و تجارت با کشورهای همسایه یکی از پیش شرط‌های اصلی رونق و تحول در این استان است ضمن اینکه با توجه به مزیت‌های فراوان گلستان در حوزه تولید محصولات دامی، زراعی، معدن و شیلات، توان صادراتی خوبی وجود دارد که باید از آن ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

زنگانه خاطرنشان کرد:‌ باتوجه به اینکه ۲ درصد اقتصاد جهان و پنج درصد جمعیت جهان  به کشورهای عضو پیمان شانگهای تعلق دارد، ورود به بازار این کشورها  رونق جدی  برای استان گلستان رقم می‌زند.

وی به توافق نامه اوراسیا اشاره و اضافه کرد : با توجه به امکان صادرات ۳۶۰  قلم کالا از ایران به کشورهای عضو  اوراسیا ، باید هرچه سریعتر ظرفیت های تبادل کالا در بخش های ریلی و جاده ای به حداکثر ظرفیت برسد.

استاندار گلستان افزود:  رونق منطقه آزاد تجاری و تحقق بندرسبز در بخش شرقی دریای خزر از دیگر ظرفیت  تبادل کالا با کشورهای اوراسیا محسوب می شوند که انشالله زمینه توسعه پایدار استان گلستان را فراهم می آورد.

زنگانه ادامه داد :‌ افزایش صادرات به کشورهای همسایه می تواند ایجاد ارزش افزوده بیشتری برای فعالان بخش های تولیدی در این استان ایجاد کند.

استان گلستان در تولید ۱۶ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد اما از این ظرفیت بهره چندانی نمی‌برد که اصلی ترین دلیل آن نبود واحدهای صنایع تکمیلی و فرآوری محصولات باغی، دامی، زراعی و شیلاتی است.

اتحادیه اورآسیا یک بلوک اقتصادی متشکل از پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس است که با برخورداری از حدود ۱۸۳ میلیون نفر جمعیت فعال، دارای یک هزار و ۹۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، رتبه اول در تولید نفت، رتبه دوم در تولید گاز و رتبه چهارم در تولید برق می باشد که یکی از پر رونق ترین بازارهای سرمایه‌گذاری در جهان به شمار می‌آید.

معرفی مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون گلستان

دومین اقدام دولت جهادی آیت الله رییسی در استان گلستان توسط دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور انجام شد که روز گذشته مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون را معرفی کرد.

براساس حکم صادر شده از سوی "سعید محمد" سرهنگ پاسدار "حسن ملک‌حسینی" مسئول بسیچ سازندگی سپاه نینوا گلستان به عنوان مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون معرفی شد.

اینچه‌برون ظرفیتی بِکر برای پویایی و توسعه اقتصاد گلستان
مراسم معرفی مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه برون

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و اقتصادی کشور در مراسم دیدار وزیر امور اقتصادی و دارایی با علمای اهل سنت آق‌قلا و اهدای حکم مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه‌برون گفت که منطقه آزاد اینچه‌برون نقطه مهم و راهبردی برای ایران است.

سعید محمد افزود: منطقه آزاد اینچه برون نیازمندی‌های از جمله تقویت ترانزیت در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب را دارد که اگر بتوانیم ارتباطات ریلی و زمینی آن را تقویت کنیم این منطقه به یک مرکز استراتژیک برای کشور تبدیل خواهد شد.

مشاور رییس جمهوری گفت: ایران ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی در این نقطه با کشورهای منطقه از جمله ترکمنستان و روسیه و قفقاز دارد و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب بر اهمیت این منطقه افزوده است.

وی بابیان اینکه بخشی از اعتبار لازم برای راه‌اندازی این منطقه باید در بودجه سال آینده لحاظ شود و مساله ترانزیتی آن را نیز حل کنیم، افزود: ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سایر مناطق برای کمک به منطقه اینچه برون در نظر گرفته شده است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور همچنین در حاشیه بازدید از مرز و گمرک اینچه برون به خبرنگاران گفت که خیلی از بخش‌های زیرساختی منطقه آزاد اینچه برون کامل است و تنها مشکل اصلی آن آب است که پیگیر هستیم از طریق وزارت نیرو بحث‌ آب آشامیدنی و صنعتی آن برطرف شود.

محمد اظهارداشت: برای آغاز عملیات اجرایی منطقه آزاد اینچه برون اولین گام طرح جامع است که قرارداد مشاور منعقد شده تا ظرف ۶ ماه طرح جامع را تهیه کند البته این مدت منتظر نمی‌مانیم و به مجرد اینکه اسناد آماده شود راه اندازی زیرساخت‌ها آغاز خواهد شد.

وی افزود: طبق صحبت‌هایی که خدمات وزیر امور اقتصادی و دارایی داشتیم برای رونق بخشیدن به اینچه برون لازم است مسیرهای ترانزیت را فعال کنیم که اولین اولویت‌ بحث اینچه برون به شاهرود و البته بعد به طبس است که این بخش نیاز به همکاری وزارت راه و شهرسازی دارد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: تقاضای ما این است که به صورت جدی روی این موضوع برنامه ریزی صورت گیرد و برای ۱۴۰۱ بودجه کافی گذاشته شود. 

محمد یادآور شد: اگر این اتصال برقرار شود شاهد رونق بسیار خوبی خواهیم بود و تا آن موقع سعی می‌کنیم بر اساس دیپلماسی منطقه و شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای در ترکمنستان، قفقاز و روسیه فعالیت‌ها را ادامه دهیم منتها وقتی می‌توانیم رونق جدی داشته باشیم که اتصالات و بحث ترانزیت خصوصا کریدور شمال به جنوب برقرار شود.  

بنای دولت تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد است

همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه بازدید دیروز خود و هیات همراه از مرز و گمرک اینچه برون گلستان به خبرنگاران گفت که بنای دولت سیزدهم این است که با تغییر راهبرد عملکردی مناطق آزاد اقتصادی شاهد نسل ۲ از این مناطق با رویکرد تولید محور و صادرات‌مدار باشیم که منطقه اینچه برون با زیرساخت‌های موجود یکی از نخستین و مستعدهای این مناطق است.

اینچه‌برون ظرفیتی بِکر برای پویایی و توسعه اقتصاد گلستان
بازدی وزیر امور اقتصادی و دارایی و هیات همراه از ایستگاه راه آهن اینچه برون

سیداحسان خاندوزی افزود: دوستان در دبیرخانه مناطق آزاد زحمات زیادی برای اینکه مدیر اجرایی منطقه آزاد اینچه برون با سرعت شروع به فعالیت کند و طرح جامع منطقه در کوتاه ترین زمان ممکن آماده شود، متحمل می‌شوند.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیت‌هایی که متاسفانه تا امروز به صورت بالقوه باقی مانده است مانند ظرفیت‌های حوزه ترانزیتی و حوزه ژئوپلیتیک(جغرافیای سیاسی) کشور که آن را به حوزه ژئوکومی وصل می‌کند و می‌تواند قطبی باشد برای ارزآوری، تولید و پیوندهای منطقه‌ای حتی فراتر از مساله اقتصادی و صنعتی استفاده کنیم تا منطقه آزاد اینچه برون را به عنوان یکی از مناطق تولید محور و صادرات گرا در نقطه تماس اقتصاد ایران با اقتصاد حوزه اوراسیا نه فقط ترکمنستان داشته باشیم.

توجه به حقوق اهالی اینچه برون

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در حاشیه بازدید از گمرک اینچه برون در گفت و گو با "ذکریا صابر" یکی از اعضای شورای اسلامی روستای "تنگلی" در فاصله ۲ کیلومتر از گمرک گفت: بومیان ساکن در مناطق آزاد، بیشترین سهم و بهره را از این مناطق خواهند داشت.

خاندوزی افزود: در زمینه اشتغال نیز اولویت جذب و بکارگیری در مناطق آزاد با بومیان است و تلاش خواهیم کرد تا بومیان از وضعیت منطقه راضی باشند ضمن اینکه مشکل اراضی ملکی و گذر مرزی برای بومیان‌ و بهره‌مندی آنان از مناطق آزاد نیز در دستور کار شورای عالی مناطق آزاد قرار دارد.

همچنین عضو شورای روستای تنگلی منطقه اینچه برون در گزارشی به وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر مسوولان به منطقه مرزی گلستان گفت که این روستا مهمترین راه برای ارتباط ایران با اوراسیاست که توجه اساسی به این منطقه توسعه اقتصادی را برای کشور به دنبال دارد.

صابر بابیان اینکه ما اهالی این منطقه هیچ زمین اضافی در منطقه آزاد نمی‌خواهیم اما انتظار داریم حقوق مالکیت اراضی ما حفظ شود، افزود: توجه به مساله بومگردی با توجه به ظرفیت‌های منطقه به خوبی در نظر گرفته شود و این انتظار را داریم که در دولت سیزدهم همه مشکلات این منطقه اقتصادی برطرف شود.

به هرحال به نظر می‌رسد توجه به اینچه برون و زیرساخت‌های موجود آن و اهتمام به منطقه آزاد تجاری - صنعتی و فراهم کردن زیرساخت‌های آن از سوی دولتمردان، آینده‌ای روشن در انتظار مردمان گلستان و توسعه اقتصادی این استان باشد.

از سویی دیگر هر گونه کم توجهی و غفلت از این ظرفیت مهم بویژه خط ریلی بین المللی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان به گفته مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ (گلستان) سبب از دست فرصت توسعه اقتصادی منطقه و کشور خواهد شد چراکه هم اکنون برخی کشورهای همسایه و آسیایی با ایجاد خطوط ریلی درحال جایگزین کردن خط ریلی جدید به جای راه آهن اینچه برون هستند.

اینچه‌برون ظرفیتی بِکر برای پویایی و توسعه اقتصاد گلستان
نقشه پنچ کریدور رقیب خط ریلی اینچه برون

محسن اعتماد روز گذشته در جریان بازدید وزیر امور اقتصادی و دارایی از ایستگاه راه آهن اینچه برون عواقب کم توجهی به این خط ریلی را گوشزد کرد و گفت: با وجود اینکه خط ریلی بین المللی و ۹۲۴ کیلومتری اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان مزایای زیادی برای کشورهای آسیای میانه تا شرق آسیا دارد و آنها را سریعتر به آبهای آزاد و کشورهای هدف می‌رساند اما برخی از این کشورها در حال احداث خطوط ریلی و کریدوری جدید هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون پنج کریدور جدید ریلی شامل کریدور چین - اروپا، کریدور لاجورد (لاپیس لازولی)، کریدور اقتصادی چین - پاکستان، کریدور ترانزیتی روسیه - پاکستان و کریدور شمال دریای خزر توسط کشورهای منطقه درحال احداث یا توافقنامه اجرایی آن درحال منعقد شدن است که درصورت نهایی شدن و بهره برداری از آنها بخش زیادی از ظرفیت ریلی اینچه برون خالی خواهد ماند. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار