مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان با یادآوری بروز حوادث و بلایای متعدد طبیعی مانند سیل و زلزله در این استان گفت که دانش آموزان گلستان با برگزاری دوره‌های آموزشی و مانورهای ارزیابی، برای مقابله با حوادث احتمالی آماده هستند.

دانش‌آموزان گلستان آماده مقابله با بلایای طبیعی احتمالی هستند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، رسول حسام روز دوشنبه در بیست و سومین مانور سراسری آمادگی در برابر زلزله و ایمنی مدارس در دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی گرگان اظهار داشت: این آموزش های مستمر محدود به دانش آموزان نبوده و معلمان، مدیران و خانواده های دانش آموزان نیز به آمادگی مطلوبی برای مواجهه با حوادثی از جمله زلزله رسیده اند.

وی بیان کرد: سالانه حوادث متعددی از جمله زلزله در گلستان رخ می دهد که برگزاری مانورهای آمادگی و آشنایی دانش آموزان با زلزله و چگونگی مقابله با آن، ایجاد فرهنگ ایمنی و مقاوم سازی، افزایش مهارت و عکس‌العمل و ایجاد آرامش روانی اثر چشمگیری در کاهش خسارت و تلفات ناشی از این حادثه طبیعی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان ادامه داد: در این مانورها، پناهگیری صحیح آموزش داده می شود تا با آموزش مستمر، ایمنی در میان دانش آموزان نهادینه شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از صدمات جانی در زلزله ها به دلیل عدم آگاهی درست و تثبیت نادرست اجسام متحرک رخ می دهد که با آموزش های مکرر می توان این آسیب و خسارات مالی و جانی ناشی از آن را کاهش داد.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در پایان این مانور به خبرنگار ایرنا گفت: در ماه گذشته آموزش های امدادی قبل از برگزاری مانور زلزله توسط مربیان به دانش آموزان ارایه شد.

احسان گوهری‌راد اظهار داشت: ایران هر ساله با بلایای طبیعی بسیاری روبرو است که اگر جامعه از آگاهی کافی برای ایمنی در این حوادث برخوردار نباشد خطرات مالی و جانی بسیاری را متحمل می شود .

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های آموزش پذیری کودکان، نوجوانان و جوانان در نهادینه کردن فرهنگ ایمنی با آگاهی رساندن به  این قشر، فرهنگسازی در میان دانش آموزان به صورت مستمر با برگزاری دوره آموزشی و مانور سراسری در حال انجام است.

بیست و سومین مانور سراسری آمادگی در برابر زلزله و ایمنی مدارس با حضور و مشارکت آموزش و پرورش، مدیریت بحران، هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، سازمان دانش آموزی، نیروهای انتظامی و سایر دستگاه‌های امدادی به صورت همزمان در استان گلستان برگزار شد.

در این مانور به دانش آموزان آموزش و یادگیری مهارت های عمومی در مقابله با زلزله از جمله نکات ایمنی، پناهگیری امن ، خروج و تخلیه اضطراری، کنترل و کاهش آسیب های فردی و اجتماعی، امداد و نجات، کمک های اولیه و امداد به مصدوم برای مدیریت بحران در زمان وقوع این حادثه طبیعی آموزش داده شد.

دانش آموزان پس از به صدا در آمدن زنگ هشدار زلزله با ارزیابی سریع و دقیق از محیط اقدامات لازم در مقابله با زلزله را انجام داده و به خروج اضطراری از مدرسه اقدام کردند. 

گلستان با حدود ۱.۹ میلیون نفر جمعیت ۳۸۵ هزار دانش آموز دارد که تحصیل این عده در بیش از  ۲ هزار و ۵۰۰ مدرسه بر عهده ۲۳ هزار فرهنگی است.

استان مرزی گلستان با ۳۰ نقطه شهری، حدود هزار و ۷۵ روستا با افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع وسعت به سبب ویژگی های طبیعی و جغرافیایی از مناطق حادثه خیز محسوب می شود که نمونه بارز آن سیل، آبگرفتگی و رانش زمین سال ۹۸ و وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری در تعدادی از روستاهای رامیان و مراوه تپه در شهریور سال ۹۹ است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار