ابراهیم پرسا در خصوص کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی با نام «سامانه ثنا» در استان گلستان هشدار داد.

هشدار پلیس فتا گلستان در خصوص کلاهبرداری از طریق پیامک جعلی با نام «سامانه ثنا»

به گزارش گلستان ۲۴؛ ابراهیم پرسا در گفتگو با خبرنگار گلستان ما با بیان اینکه ۲۴ درصد از پرونده های پلیس فتا گلستان در طول هشت ماه نخست سال مربوط به کلاهبرداری رایانه ای است، گفت: نسبت به مدت مشابه سال سال گذشته کلاهبرداری های رایانه ای ۱۸ درصد رشد نشان می دهد و خوشبختانه به همت کارشناسان پلیس فتا توانستیم ۹۸ درصد از این پرونده ها را کشف کنیم.

رئیس پلیس فتا استان گلستان به کلاهبرداری با سایت جعلی ابلاغیه قوه قضائیه هشدار داد و ادامه داد: سایت قوه قضائیه تنها سایت رسمی است که برای صدور ابلاغ قضایی به شمار می‌رود و بعضا برخی از کلاهبرداران با ارسال پیامک هایی به برخی از مشترکان تلفن همراه اعلام می کنند که علیه شما شکایتی در یک تاریخ خاصی به ثبت رسیده است و برای اطلاعات بیشتر لینک را معرفی می کنند و آنها را به این صفحه هدایت می کنند.

پرسا متذکر شد: به خاطر آنکه موضوع طرح شکایت و اعلام ابلاغ الکترونیکی استرس زا است و یا برخی از شهروندان کنجکاو هستند و همچنین عده ای نیز آگاهی کافی ندارند وارد لینک معرفی شده در ذیل آن پیامک می شوند.

وی تاکید کرد: این افراد وقتی بر روی لینک کلیک می کنند صفحه ای در سایت مشابه قوه قضائیه وارد می شوند و در ابتدا از آنها درخواست ورود شماره موبایل و کد ملی می کند و در صفحات بعدی به کاربر اعلام می کند که برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی مبلغی را به عنوان کارمزد پرداخت کند.

این مقام مسئول متذکر شد: چون مبالغ پیشنهادی کم است و بعضا دو هزار تومان را پیشنهاد می کند این افراد به این درگاه الکترونیکی جعلی که از سوی مجرمان سایبری که از قبل طراحی شدند ورود پیدا می کنند  و سپس به درج کلیه اطلاعات بانکی به همراه رمز دوم می کنند و در پایان با پیغام خطا مواجعه می شوند و به این دلیل این فرآیند را چند بار تکرار می شود که متاسفانه با ازای درخواست هر مرحله از رمز دوم اطلاعات بانکی فرد به سیستم کالاهبردار منتقل و بلافاصله از سوی سودجویان سایبری نسبت به سرقت موجودی حساب بانکی اقدام می کنند.

پرسا خاطرنشان کرد: لذا توصیه پلیس فتا و  کاربران و شهروندان هم استانی این است که در صورتی که دریافت ابلاغیه الکترونیکی موارد را از طریق سایت رسمی قوه قضائیه به آدرس  www.adliran.ir  مراجعه کنند و تحت هیچ شرایط ابلاغیه الکترونیکی حاوی لینک خاصی نیست و از سوی شماره های شخصی نیز ارسال نمی شود و هیچ مبلغی نیز برای مشاهده ابلاغیه الکترونیکی درخواست نمی کند.

وی گفت: در صورت مشاهده موارد مشکوک کاربران می توانند مراتبط را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  بخش گزارشات مردمی انعکاس کنند و یا موضوع را با شماره فوریت های سایبری ۰۹۶۳۸۰ و همچنین شماره های ۲۱۸۲۲۹۴۳ و ۲۱۸۲۲۹۷۲ گزارش  کنند و راهنمایی لازم را دریافت کنند

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار