نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت داشتم و قرار شد از سال آینده میزهای تخصصی را با محوریت کمیسیون کشاورزی اتاق ایران داشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: میزهای تخصصی کشاورزی در استان‌ها ایجاد می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ امیر یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان ، با تأکید بر حمایت دولت از بخش کشاورزی اظهار داشت: کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران چند موضوع مهم و اولویت‌دار را در دستور کار قرار داده است که در نشست با هیئت رئیسه اتاق ایران، این موارد در قالب سند راهبردی کمیسیون کشاورزی مصوب شده است.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم که برای برخی استان‌ها از جمله گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است، می‌تواند بسیار مهم و اثرگذار باشد، موضوع کشت قراردادی است که می‌تواند حمایت خوبی از فعالان بخش کشاورزی باشد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود: کشاورز محصول را با زحمت و هزینه فراوان کشت می‌کند اما با توجه به شرایط بازار یا هر علت دیگری دچار خسارت می‌شود و این بر روی تصمیم کشاورز برای کشت محصول در سال آینده اثرگذار خواهد بود. در قالب کشت قراردادی خیال کشاورز از فروش محصول به یک قیمت متعادل و منطقی راحت می‌شود.

وی به کشت سیب زمینی در استان گلستان و مشکلات کشاورزان اشاره کرد و گفت: سال گذشته در کشت سیب زمینی شاهد بودیم با اینکه کشاورزان سرمایه گذاری کردند اما محصول به فروش نرسید و بخشی از محصول در مزرعه از بین رفت و بخش اندکی هم به صورت تضمینی خریداری شد.

یوسفی ادامه داد: سیب زمینی‌کاران گلستانی سال گذشته بسیار متضرر شدند و محصول را کیلویی هزار و 500 تومان فروختند اما الان باید کیلویی 9 تا 10 هزار تومان بذر بخرند؛ یعنی 5 تا 6 برابر قیمت محصولی که فروختند باید پول بذر بدهند. به عبارتی دیگر کشاورزان برای یک هکتار، 50 میلیون تومان فقط برای بذر سیب زمینی هزینه کنند. آن طور که ما حساب کردیم کشت یک هکتار سیب زمینی 100 میلیون تومان برای کشاورز هزینه دارد.

وی با اشاره به اینکه استان گلستان یکی از عمده‌ترین و مهم‌ترین تولیدکنندگان سیب زمینی بهاره در کشور است، یادآور شد: سیب زمینی در امنیت غذایی و در سبد خانوار جایگاه ویژه‌ای دارد و از همین حالا دولت باید به فکر برطرف کردن مشکل باشد. ما این موضوع را به مسئولان حتی استاندار گلستان هم اعلام کردیم اگر دولت در این بخش ورود نکند در بهار سال آینده با کمبود شدید سیب زمینی مواجه خواهیم شد.

یوسفی در ادامه به بهبود بازار محصولات کشاورزی در داخل و خارج کشور اشاره کرد و گفت: باید در داخل کشور آمار و ارقامی داشته باشیم که بدانیم مصرف ما چقدر است و مازاد محصولات را صادر کنیم اما در این شرایط در صادرات موفق نخواهیم بود؛ صادرات باید پیش‌بینی شده و دارای برنامه باشد و محصولات با توجه به نیاز کشورهای دیگر کشت شود اگر بدون توجه به بازارهای هدف در کشورهای صادراتی اقدام به تولید محصول کنیم نمی‌توانیم در امر صادرات موفق باشیم.

وی به ایجاد میزهای تخصصی در استان‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای بین اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت داشتم و قرار شد از سال آینده میزهای تخصصی را با محوریت کمیسیون کشاورزی اتاق ایران داشته باشیم. بر همین اساس میزهای تخصصی متناسب با مزیت هر استانی ایجاد خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران گفت: برای استان گلستان با توجه به مزیت تولید در این استان، میز پنبه و دانه‌های روغنی و میز توتون پیشنهاد شده تا از کشاورزان تولیدکننده این محصولات حمایت ویژه ای صورت بگیرد و مشکلات آنان برطرف شود.

وی به استفاده از فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی هم اشاره کرد و گفت: باید به سمتی برویم که از دسترسی به فناوری‌های نوین کشاورزی حمایت کنیم، اگر امکانات و دانش خود را به‌روز کنیم می توانیم در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشته باشیم. همین کشور ترکیه در زمینه کشاورزی و صادرات محصولات خود بسیار کار کرد و الان بازار خوبی دارد. این در حالی است که وضعیت کشور ما برای تولید محصولات کشاورزی مناسب‌تر است.

یوسفی خاطرنشان کرد: مسئولان در این سال‌ها توجه خاصی به بخش کشاورزی نداشتند و دلیل آن درآمدهای بی‌حساب و کتاب نفتی بوده اما دولت فعلی با رویکردی که دارد امیدواریم در حمایت از کشاورزی و امنیت غذایی برای بخش کشاورزی اتفاقات خوبی را رقم بزند. در صحبت‌های رئیس جمهور هم بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی برای حل مشکلات تأکید شده که این رویکرد بسیار ارزشمندی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار