رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: کنفرانس سالیانه اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های شهرهای خواهرخوانده «گوانجو»، برگزار شد و طی آن دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به این اتحادیه بین‌المللی پیوست.

عضویت دانشگاه کشاورزی گرگان در اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های شهرهای خواهرخوانده «گوانجو»

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی نجفی‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس استان گلستان اظهار کرد: اتحادیه بین‌المللی دانشگاه‌های شهرهای خواهرخوانده گوانجو در سال ۲۰۱۸ با هدف تقویت همکاری‌های علمی به منظور رسیدن به توسعه پایدار در شهرهای خواهر خوانده گوانجو تاسیس شده است.

وی تصریح کرد: در این اتحادیه ۱۲ دانشگاه از کشورهای استرالیا، کره‌جنوبی، کانادا، پرتغال، آفریقای جنوبی، اوکراین، سوئد، ایتالیا، فنلاند، انگلیس و ترکیه عضویت داشتند که دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به همراه دانشگاه «چارلز داروین» استرالیا، «تربیت بدنی بلاروس»، «زراگوزا» و «پلیتکنیک والنسیا» از اسپانیا به این اتحادیه پیوستند‌.

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان گفت: دانشگاه گوانجو دانشگاه جامع بوده و دارای قدمتی ۹۰ ساله است و اکنون با ۲۰۰ دانشگاه از ۳۳ کشور دنیا همکاری دارد.

* تاریخچه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
در یازدهم مهرماه ۱۳۳۶ نخستین پایه‌های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی با افتتاح آموزشگاه عالی جنگل و مرتع توسط وزیر کشاورزی در گرگان پی‌ریزی شد. این آموزشگاه در سال ۱۳۵۵ به مدرسه عالی منابع طبیعی تبدیل شد، پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، در سال ۱۳۵۸ با موافقت وزارت کشاورزی و وزارت علوم، مدرسه عالی به وزارت علوم ملحق گشت و زیر پوشش دانشگاه مازندران به دانشکده منابع طبیعی تبدیل شد.

تا این زمان شش دوره جنگلداری ( ۱۳۳۸ تا۱۳۴۳)، چهار دوره فوق دیپلم جنگل و مرتع (۱۳۴۵ تا۱۳۵۸) و چهار دوره لیسانس‌ناپیوسته در سه گرایش جنگل، مرتع و حفاظت خاک (۱۳۵۴ تا ۱۳۵۷) فارغ‌التحصیل شده بودند.

پس از انقلاب فرهنگی همزمان با بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال۱۳۶۱، در این دانشکده چهار گروه آموزشی شامل جنگلداری، مرتع و آبخیز، چوب‌شناسی و صنایع چوب و شیلات و محیط زیست تشکیل شد. این گروه‌های آموزشی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته فعالیت داشتند، آموزش دوره‌های کارشناسی با دایرشدن رشته‌های جنگلداری ( ۱۳۶۰)، مرتع و آبخیز (۱۳۶۱)، چوب‌شناسی و صنایع چوب (۱۳۶۱) و شیلات (۱۳۶۴) آغاز شد.

دانشکده منابع طبیعی گرگان در سال ۱۳۶۷ به مجتمع دانشگاهی علوم کشاورزی و منابع طبیعی ارتقاء یافت و از دانشگاه مازندران منفک شد. در سال ۱۳۷۱ این مجتمع دانشگاهی به دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی تبدیل شد و فعالیت اولین دانشگاه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در ایران آغاز شد، در حال حاضر در این دانشگاه ۱۵۸ رشته تحصیلی شامل ۴۶ رشته کارشناسی، ۵۷ رشته کارشناسی ارشد و ۵۵ رشته دکتری تخصصی دایر است.

تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل حدود ۳ هزار و ۸۱۳ نفر است، تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه ۱۷۹ نفر است که ۸۸ درصد آنان دارای مرتبه استادیاری و بالاتر هستند.

در این دانشگاه ۱۷ نشریه تخصصی به صورت ادواری و منظم منتشر می‌شود که ۱۱ نشریه دارای درجه علمی پژوهشی، یک نشریه ثبت شده در اندکس ISI و یک نشریه با درجه علمی- ترویجی است.

دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان دارای هیات ممیزه و هیات امناء مستقل است، توسعه تحصیلات تکمیلی، توسعه دوره‌های میان رشته‌ای، تقویت آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، افزایش انتشارات علمی پژوهشی، بهبود کیفیت آموزش، ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی، افزایش کیفیت خدمات رفاهی، توسعه روابط علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های داخل و خارج و افزایش فضای کالبدی از مهمترین برنامه‌های آتی این دانشگاه هستند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار