ارائه خدمات کلینیک صنعتی با هدف رفع موانع و جهش تولید در شهرک های صنعتی کشور و استان گلستان، راهبردی علمی است که صاحبان صنایع و فعالان این بخش ضروری است برای توسعه همه جانبه و پیشبرد امور از آن بهره مند شوند.

خدمات کلینیک صنعتی راهبرد علمی جهش تولید در صنایع گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کلینیک های کسب و کار و عارضه یابی یکی از مدل های موفق اجرا شده در کشورهای صنعتی و توسعه یافته جهان امروز به شمار می رود که در حوزه مدیریت بهینه منابع انسانی، بازاریابی و بهبود کیفیت و بهره وری به واحدهای تولیدی متقاضی مشاوره می دهند.

صاحبنظران حوزه اقتصادی معتقدند گسترش توسعه خدمات کلینیک صنعتی یکی از نیازهای اساسی واحدهای تولیدی و صنعتی کشور است که تحقق این مهم در بخش اقتصادی مهم کشور نیازمند فرهنگ سازی است.  

هم اکنون ۸۶۰ شهرک و ناحیه صنعتی و  ۴۷ هزار واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی کشور فعالیت دارند.

مطابق گزارش شرکت شهرک های صنعتی گلستان، از مجموع یک هزار و ۲۴۹ قرارداد صنعتی با متقاضیان سرمایه گذاری در استان تاکنون تعداد ۸۲۱ فقره آن با برآورد اشتغال برای ۱۵ هزار و ۳۸۲ نفر و سرمایه گذاری ۱۶ هزارو ۷۶۸ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

همچنین از ۸۲۱ واحد صنعتی بهره بردار در گلستان ۶۲۳ واحد آن با ظرفیت یازده هزار و ۷۰۹ نفر اشتغالزایی، فعال و ۱۹۸ واحد دیگر غیرفعال هستند.

به گفته کارشناسان حوزه صنعتی گلستان، نبود نقدینگی، کمبود مواداولیه، فرسودگی ماشین آلات و اختلاف شرکا  از جمله دلایل اصلی راکد بودن واحدهای صنعتی در استان است که فعالیت دفتر کلینیک صنعتی می تواند با راهبرد رفع موانع، واحد تولیدی را به سمت جهش تولید نیز بهتر هدایت کند.

یک کارشناس اقتصادی از استان گلستان با اشاره به نقش موثر خدمات کلینیک صنعتی برای کمک به بهبود و رونق تولید گفت: با این طرح در صورت تمایل صاحبان واحدها به ویژه غیرفعال و راکد می توان با عارضه یابی و اجرای طرح های بهبود در واحدها، سرمایه گذاری های بلا استفاده را به چرخه تولید آورده و منفعت بیشتری عاید استان و کشور شود.

ابراهیم کریمی در گفت و گو با ایرنا یادآور شد: همه واحدهای تولیدی و صنعتی کشور و این استان ضروری است از خدمات و مشاوره های علمی و کارشناسی کلینیک صنعتی استفاده کنند تا بر مشکلاتشان بکاهند. 

ورود طرح مزبور در بخش صنعت گلستان از ابتدای سال ۹۸ با هدف حل مشکلات فنی و اقتصادی صنایع کوچک و متوسط استان بوده که با ارایه خدمات مشاوره ای و فنی بستری فراهم شود تا صنعتگران در هنگام بروز مشکل به مشاوران کارآزموده مراجعه و به آسانی و با کمترین هزینه، مشکلات فنی و اقتصادی خود را رفع کنند.

لزوم استفاده از خدمات کلینیک صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: با توجه به این که بین ۲۵ تا ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی در شهرک ها و نواحی صنعتی استان راکد بوده، ضرورت استفاده از خدمات کلینیک صنعتی را دوچندان می کند که متاسفانه صاحبان واحدها رغبت کمتری برای استفاده از این خدمات از خود نشان می دهند.

رضا شهمرادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که کلینیک صنعتی در شرکت شهرک های صنعتی استان طی چند سال اخیر راه اندازی شده و آماده ارایه خدمات مشاوره ای در حوزه عارضه یابی و بهبود تولید است.

وی از مدیران واحدهای صنعتی به ویژه واحدهای غیرفعال خواست از ظرفیت کلینیک صنعتی برای رفع موانع تولید در واحد تولیدی خود بهره گرفته تا از هدر رفت سرمایه گذاری ، جلوگیری  و در خدمت رونق اقتصادی استان قرار گیرد.

وی گفت: کلینیک صنعتی دارای مشاوران متخصص در حوزه های مختلف از ایجاد تا تولید و بازاریابی بوده و می تواند نقش بسزایی در حل ریشه ای موانع و مشکلات سرراه تولید واحدهای صنعتی استان داشته باشد.

شهمرادی استفاده مدیران واحدهای صنعتی از ظرفیت این کلینیک در رونق تولید را خواستار شد.

وی مشکل عمده واحدهای صنعتی راکد در استان را از جمله نداشتن سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات، اختلاف شرکا، مواداولیه، بدهی به بانک ها و بازاریابی و صادرات برشمرد.

۸۰ درصد واحدهای تولیدی نیازمند خدمات کلینیک صنعتی هستند

 معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: هم اکنون ۸۰ درصد از واحدهای صنعتی غیرفعال و فعال در این استان نیاز مبرم به دریافت خدمات کلینیک تخصصی به منظور بهبود و پایداری تولید دارند.

سیدرضا مسلمی عقیلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: صاحبان این واحدها نیازمند دریافت مشاوره در حوزه هایی از جمله سرمایه گذاری، خدمات تامین اجتماعی، امور بانکی، حقوقی، قوانین کار، دانش بنیان، امور مالیاتی، سیستم های حسابداری هستند.

وی تصریح کرد: برای دریافت خدمات کلینیک تخصصی از شرکت که در ۲ حوزه عارضه یابی (بازدید) و بهبود(اجرای کار) ، لازم است صاحبان واحدهای صنعتی در استان درخواست را ارائه دهند.

به گفته مسلمی با دریافت درخواست صاحبان واحدها، عملیات ارایه خدمات کلینیک تخصصی در حوزه عارضه یابی با اعزام مشاوره یکماه و برای اجرای پروژه های بهبود ( سیستم نگهداری و تعمیرات، برنامه ریزی های راهبردی و اجرای فروش)  ۶ ماه زمان در نظر گرفته شده است.

رایگان بودن عارضه یابی واحدها

مسلمی عقیلی اضافه کرد: هزینه ارایه خدمات در حوزه عارضه یابی واحدهای صنعتی رایگان بوده ولی در حوزه بهبود باید به طور میانگین ۵۰ درصد هزینه اجرای کار از سوی صاحبان واحدها پرداخت شود.

وی یادآور شد: خدمات کلینیک صنعتی براساس تقاضای صاحبان واحدهای صنعتی بوده و که باید از این ظرفیت ایجاد شده برای رونق تولید واحدها غیرفعال و فعال هرچه بهتر استفاده شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان بر فرهنگ سازی در میان صاحبان و مدیران واحدهای صنعتی در استفاده از خدمات کلینیک صنعتی تاکید کرد و افزود: اکنون در این استان هشت مشاوره برای ارایه خدمات در این حوزه فعالیت دارند و به شهرک ها و نواحی صنعتی مراجعه در معرفی ظرفیت های این حوزه اطلاع رسانی دارند.

ارتقای فرهنگ مشاوره در واحدهای صنعتی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: ارتقای فرهنگ مشاوره در میان واحدهای صنعتی تولید کننده از پیامدهای مثبت استفاده از ظرفیت کلینیک صنعتی است.

وی تضمین دستیابی به بازار داخلی و بین المللی با تولید بهتر، کاهش هزینه های سیستم نگهداری و تعمیرات ماشین آلات با بازدید و سرویس منظم دوره ای هر ۶ ماه  را از دیگر مزایای بهره گیری از مشاوران کلینیک صنعتی عنوان کرد.   

 مسلمی عقیلی بازاریابی برای فروش محصولات تولیدی را از دیگر مزایای بهره گیری از وجود مشاوران کلینیک صنعتی برشمرد و گفت: با تقویت مدیریت و دریافت استانداردهای کیفیت برای واحدهای تولیدی و بازاریابی، محصول تولید این واحدها آماده صادرات می شود.

ارائه خدمات کلینیک به ۲۵ واحد صنعتی

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی گلستان گفت: از ابتدای امسال ۲۵ واحد صنعتی با درخواست از این شرکت، خدمات کلینیک را در حوزه های عارضه یابی و بهبود به طور کامل دریافت کرده و در مسیر پایداری تولید قرار گرفته اند.

مسلمی عقیلی اضافه کرد: علاوه بر این، ۱۲ واحد صنعتی خدمات عارضه یابی را با اعزام مشاوران دریافت کرده و در مرحله اجرای پروژه های بهبود تولید در بخش های نگهداری و تعمیرات سیستم، برنامه ریزی راهبردی و بازاریابی هستند.

به گفته وی ارایه خدمات کلینیک صنعتی به واحدهای صنعتی در استان محدودیت ندارد ولی باید از سوی مدیران واحدهای صنعتی درخواست داده شود.

وی همچنین از برگزاری ۵۳ دوره آموزشی برای یک هزار و ۱۸۱ نفر از نیروهای مشغول به کار در واحدهای صنعتی، اعزام تور صنعتی ذینفعان خوشه مبلمان عطا آباد به استان های همدان، مازندران، برگزاری رویداد ایده شو صنعتی و مسابقه ایده برتر با موضوع نوآوری های صنعتی در تکنولوژی و فرآیندهای تولیدی، طراحی محصول جدید، ایمنی، محیط زیست و فناوری های نوین در خدمات به صنایع کوچک و متوسط با مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی را از جمله خدمات دفتر توسعه بنگاه معاونت صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان برشمرد.

مطابق گزارش شرکت شهرک های صنعتی گلستان، در این استان  ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و  یک منطقه ویژه اقتصادی اترک با وسعت بیش از ۲ هزار و ۴۱ هکتار فعالیت دارد.

اقتصاد اصلی اهالی استان گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت بر پایه کشاورزی است و به همین دلیل در بخش صنایع تبدیلی مزیت بالایی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار