رئیس پلیس راهور گلستان بخش اعظمی از مشکلات مربوط به ترافیک را تصمیمات نامناسب در حوزه شهری عنوان کرد و گفت: متأسفانه ما شاهد مدیریت واحد شهری در استان نیستیم، تمام تصمیمات جزیره‌ای گرفته می‌شود و نتیجه این جزیره‌ای تصمیم گرفتن این است که معابر ما دیگر ظرفیت خودروها را ندارد.

تصمیمات جزیره‌ای در مدیریت شهری دلیل ترافیک بالا در گرگان/ رشد 300 درصدی تعداد خودروها در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، امروزه ترافیک به یکی از معضلات جدی در اکثر نقاط دنیا تبدیل شده است،افزایش تعداد خودروها، کمبود پارکینگ،  نامتناسب بودن گنجایش معابر با تعداد خودروهای موجود در سطح شهرها موجب شده تا هر روزه اکثر مردم ساعات زیادی را در ترافیک سپری کنند که این امر علاوه بر آلودگی­‌های زیست محیطی آسیب­‌های جدی به سلامت روان افراد جامعه وارد می­‌کند.

امروزه ترافیک تنها مختص به شهرها و استان­‌های بزرگ نیست بلکه شهرهای کوچک نیز به نوعی درگیر این معضل شده‌اند اگر چه در مرکز گلستان طی سال­‌های اخیر با احداث تقاطع­‌های غیرهمسطح تلاش شده تا بخشی از گره­‌های ترافیکی در این شهر شمالی پر جمعیت باز شود اما همچنان در خیابان­‌ها و میدان­‌های پرتردد این شهر هم­چون خیابان ولیعصر،گرگانپارس و کوی ویلا که بسیاری از مدارس در این منطقه متمرکز شده است شاهد ترافیک شدیدی به خصوص در ساعات اولیه صبح در زمان بازگشایی و تعطیلی مدارس هستیم علاوه بر این جانمایی نامناسب برخی از مراکز خدماتی، ادارات و اصناف بر معضل ترافیک دامن زده است.

*ترافیک تهدید جدی برای سلامت روان شهروندان

یک شهروند گرگانی با ابراز نارضایتی از وضعیت ترافیک در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: نامناسب بودن سیستم حمل و نقل عمومی شهری،کمبود پارکینگ­‌ها در معابر­­، نامتناسب بودن تعداد خودورها با گنجایش معابر موجب شده تا در ساعاتی از روز برخی مسیرهای پرتردد در گرگان هم چون خیابان ولی عصر(عج) با ترافیک شدیدی مواجه شود.

علی غلامی تصریح کرد: تمرکز اکثر پزشکان، مراکز خدماتی و درمانی و هم­چنین مراکز خرید در خیابان ولی­عصر موجب ازدحام و شلوغی در این مسیر شده است تا جایی که بسیاری از شهروندان از مشکل سد معبر و نبود پارکینگ در این خیابان کلافه شده­اند.

وی بیان کرد: با وجود آنکه مدیران شهری نسبت وضعیت ترافیک اشرافیت کامل دارند جای تعجب است چگونه برای برخی از مراکز خرید و مجتمع­‌های خدماتی مجوز ساخت صادر می­‌کنند اما به پارکینگ این مجتمع­‌ها توجهی ندارد بسیاری از مجتمع‌­ها فاقد پارکینگ هستند و اگر پارکینگی هم در آن مجتمع وجود دارد ظرفیت جای پارک خودرو آنقدر محدود است که پاسخگوی نیاز افراد ساکن در آن مجتمع و حتی ارباب رجوع نیست.

شهروند گلستانی با انتقاد از عملکرد برخی مدیران شهری گفت: در حالی که ترافیک و آلودگی­ صوتی تأثیر منفی بر سلامت روان مردم دارد، متأسفانه این روزها تمام هم و غم مدیران شهری گرگان ساخت چند پروژه برای توسعه گردشگری شده است بدون تردید یکی از زیرساخت‌­های توسعه گردشگری بهبود وضعیت ترافیک و جای پارک مناسب در شهر است، هیچ گردشگری علاقه ندارد ساعت‌­های زیاد را پشت چراغ قرمز سپری کند.

غلامی با بیان اینکه لازم است استفاده از حمل و نقل عمومی به یک فرهنگ تبدیل شود، گفت: متأسفانه در رابطه با توسعه حمل و نقل عمومی هم شاهد فعالیت مناسبی نیستیم اگر تعداد اتوبوس‌های شهری و ایستگاه‌ها به اندازه کافی موجود باشد بدون تردید مردم تمایل بیشتری برای استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی شهری خواهند داشت.

* تعداد خودروهای موجود در گلستان با ظرفیت معابر هم­خوانی ندارد

رئیس پلیس راهور گلستان با اشاره به وضعیت ترافیک در مرکز استان در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: طی یک دهه گذشته در استان تقریبأ به ازای هر چهار نفر یک دستگاه خودرو و به ازای هر ۱۰ نفر یک دستگاه موتورسیکلت وجود دارد در واقع به ازای هر سه نفر در استان یک دستگاه نقلیه وجود دارد و وسایل نقلیه به فراوانی در معابر مشاهده می­‌شود.

عباس مهاجربسطامی با بیان اینکه ظرفیت معابر استان تکمیل شده است، تصریح کرد: تولید خودرو با سطح معابر و تعداد پارکینگ‌­ها هم­خوانی ندارد و اگر برای شهر گرگان کمربندی سرخنکلاته زودتر به بهره‌­برداری برسد بخش زیادی از مشکلات مربوط به ترافیک در گرگان رفع خواهد شد چرا که در حال حاضر خودروهای سنگین از داخل شهر گرگان تردد می­‌کنند.

وی بخش اعظمی از مشکلات مربوط به ترافیک را تصمیمات نامناسب در حوزه شهری عنوان کرد و افزود: متأسفانه ما شاهد مدیریت واحد شهری در استان نیستیم و تمام تصمیمات جزیره‌­ای گرفته می­‌شود و نتیجه این جزیره‌­ای تصمیم گرفتن این است که معابر ما دیگر ظرفیت خودروها را ندارد.

*انتقاد رئیس پلیس راهور گلستان از جانمایی داروخانه میدان غدیر گرگان/ کسی مسوولیت جانمایی ناصحیح این داروخانه را به عهده نمی­‌گیرد

رئیس پلیس راهور گلستان، یک طرفه کردن برخی از خیابان­‌های پرتردد در گرگان را یکی از راهکارهای مقابله با ترافیک عنوان کرد و افزود: روزانه بیش از ۱۰۰ تماس از سوی شهروندان با مرکز فوریت­‌های پلیس ۱۱۰ بابت مزاحمت و سد معبر گرفته می­‌شود و این امر نشان‌دهنده وضعیت بحرانی معابر و تعداد پارکینگ­‌های ما در سطح شهر است.

بسطامی با انتقاد از جانمایی برخی مراکز خدماتی در سطح معابر شهر گفت: به عنوان مثال جانمایی داروخانه‌­ای که در میدان غدیر گرگان واقع شده اصلأ درست نیست، در این میدان روزانه تردد زیادی صورت می­‌گیرد از سویی تعدادی دستفروش هم دورمیدان مشغول به کاسبی هستند و وجود داروخانه دورمیدان هم بر بار ترافیکی این نقطه از شهر افزوده است.

وی ادامه داد: روزانه مسوولان زیادی از بلوار غدیر تردد می­‌کنند اما واکنشی نسبت به ترافیک موجود در این منطقه و جانمایی نادرست داروخانه نشان نمی­‌دهند و مسوولیت آن را کسی قبول نمی­‌کند در حالی که اگر این داروخانه حدود ۲۰۰ متر جابه جا شود شهروندان می­‌توانند از وجود آن بهتر و بیشتر بهره­‌مند شوند.

رئیس پلیس راهور گلستان خاطر نشان کرد: طی یک دهه گذشته تعداد خودروهای استان ۳۰۰ درصد افزایش یافته است در سال ۱۳۹۰ حدود ۶۰ هزار خودرو در استان وجود داشت اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار خودرو ایران ۵۹ و ایران ۶۹ در سطح استان وجود دارد و خواهش من از مسوولان این است تا به ترافیک به صورت یک موضوع اساسی نگاه کنند.

*براساس مصوبه جدید سازمان غذا و دارو، پارک ارباب جوع در جانمایی داروخانه لحاظ می­‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز در خصوص جانمایی ناصحیح برخی مراکز درمانی و خدماتی از جمله داروخانه­‌ها گفت: پارامترهای فراوانی برای صدور مجوز داروخانه برای یک محل یا داروساز دخیل هستند و براساس آیین‌نامه و ضوابط، سازمان غذا و دارو این پارامترها را اعلام می‌­کند.

پانیذ صدرایی تصریح کرد: در آیین‌نامه قبل، وضعیت پارک ارباب رجوعی که می­‌خواهد به داروخانه مراجعه داشته باشد از موارد اهمیت‌دار نبود اما خوشبختانه در آیین‌نامه جدید که خرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شد به این موضوع اهمیت داده شده است.

وی با اشاره به انتقادات وارد شده به جانمایی داروخانه میدان غدیر گفت: با توجه به جمعیت زیادی که در آن منطقه وجود دارد یک داروخانه پاسخگوی نیاز آنجا نیست اضافه کردن یک داروخانه دیگر در آن مسیر به دلیل آنکه تراکم آن منطقه کمتر شود مدنظر ماست و به زودی این امر میسر خواهد شد.

معاون غذا و دارو سازمان علوم پزشکی گلستان خاطرنشان کرد: مشکل پارک کردن مربوط به تمام اصناف است و تنها به داروخانه‌­ها ختم نمی­‌شود از خرداد سال جاری مصوبه­‌ای داریم مبنی بر آنکه پارک ارباب رجوع باید در جانمایی داروخانه لحاظ شود.

براساس این گزارش، در صورتی که مدیران شهری و مسوولان امر نگاه ویژه‌­تری به مباحث ترافیک داشته باشند شاهد گره­‌های کمتری از ترافیک در سطح شهر خواهیم بود متأسفانه نگاه سهل‌­انگارانه به موضوع ترافیک موجب شده تا شهروندان با مشکلات زیادی از جمله آلودگی صوتی، پایین آمدن آستانه تحمل، هدر رفت وقت زیاد در ترافیک، به مخاطره افتادن سلامت روان و ده‌ها مشکل دیگر مواجه شوند.

وقتی از سال­‌های گذشته پیش­‌بینی شده با افزایش جمعیت تعداد خودروها نیز افزایش می‌­یابد جای سؤال است که چرا مدیران شهری در برنامه­‌ریزی­‌های خود و زمان صدور مجوز برای ساخت انواع و اقسام مراکز خرید و خدماتی نگاه جدی­‌تری به بحث پارکینگ و ترافیک نداشتند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار