معاون اقتصادی استاندار گلستان معتقد است در سال‌های گذشته در حق مردم این استان از سوی دولت‌های مختلف، اجحاف صورت گرفته و همین امر سبب شده امروز گلستان جزو ۵ استان محروم کشور باشد.

زیرساخت‌های لازم در استان گلستان برای حضور سرمایه‌گذاران کافی نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان،گلستان با وجود برخورداری از ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های کشاورزی، گردشگری، تجارت خارجی و صنعت و معدن، نتوانسته آنگونه که باید و شاید از این ظرفیت‌ها برای رسیدن به توسعه اقتصادی استفاده کند.

این در حالی است که سالانه حدود 5.5 تن انواع محصول کشاورزی از محصولات زراعی و باغی گرفته تا آبزیان در این استان تولید می‌شود، آثار تاریخی بسیار در کنار طبیعت بکر و زیبا و از همه مهم‌تر جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی و همچنین تنواع اقوام و مذاهب ساکن در این استان وجود دارد. در زمینه تجارت خارجی گلستان دروازه ورود ایران به آسیای میانه و اتحادیه اوراسیا است و در حوزه صنعتی و معدنی نیز ظرفیت‌های خوبی در این استان هست که از جمله آن می‌توان به تنها معادن ید خاورمیانه در شمال گلستان اشاره کرد.

اما خام فروشی محصولات و سنتی بودن کشاورزی در این استان، عدم سرمایه گذاری مناسب در زیرساخت‌ها، تخلفات برخی مدیران و دستگاه‌ها و سنگ اندازی‌هایی که در مسیر تولید و سرمایه گذاری شده و بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی را از این استان فراری داده،  روزمرگی مدیران و دستگاه‌های اجرایی و غیره سبب شد تا این استان از قطار توسعه در کشور جا بماند.

سیدمحمد دهنوی که به تازگی به عنوان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان منصوب شده هم اعتقاد دارد که در دولت‌های گذشته در حق مردم استان گلستان به ویژه در زمان اختصاص بودجه سالانه و اجرای طرح‌های ملی، اجحاف صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: گلستان جزو معدود استان‌هایی است که از ویژگی‌های منحصر بفرد طبیعی، تاریخی و ژئوپلیتکی برخوردار است اما علیرغم این ویژگی‌ها از نظر توسعه و آبادانی جزو 10 استان آخر کشور و در شاخص محرومیت جزو 5 استان انتهایی است.

دهنوی درباره درآمد سرانه خانوارهای گلستانی که این سال‌ها صحبت زیادی از آن شده و ناشی از وضعیت اقتصادی استان است، گفت:  میانگین درآمد سرانه در کشور 59 میلیون و 900 هزار تومان است اما این رقم برای مردم گلستان حدود 28 میلیون و 500 هزار تومان  بوده که در روستاها این مبلغ کمتر است.

وی درباره علت عقب‌افتادگی و محرومیت استان بیان داشت: برخورداری و پیشرفت استان‌های دیگر از محل بودجه‌ها و منابع ملی علت اصلی این شرایط است. ضمن اینکه باید صادقانه بگویم که در دولت‌های مختلف در حق مردم استان گلستان اجحاف صورت گرفته است. چون بسیاری از استان‌ها، ظرفیت‌های مشابه گلستان را ندارند اما آبادتر و توسعه یافته‌تر از این استان هستند.

دهنوی با بیان اینکه عزم ما برای رفع محرومیت و عقب افتادگی‌ها در استان جدی است، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم توزیع عادلانه امکانات و ثروت، یکی از عوامل زمینه‌ساز برای رشد و توسعه است. برای همین به دنبال ایجاد فرصت‌های اقتصادی برابر برای همه مردم هستیم. با توجه به رویکرد دولت کنونی، به دنبال این هستیم تا سهم استان از منابع ملی و توزیع سرمایه ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه تحقق این هدف نیازمند کار کارشناسی بسیار و همراهی و هماهنگی همه مجموعه‌ها در استان است، گفت: متأسفانه با وجود همه مسائل و مشکلاتی که در استان داریم در لایحه بودجه سال آینده از نظر سهم اعتبارات، در رده بیست و چهارم کشور قرار داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان افزود: این در حالی است که در بسیاری از زیرساخت‌های آب، برق، راه و غیره همچنان ضعف‌های اساسی داریم و نیاز است تا در این بخش‌ها، سرمایه‌گذاری خوبی صورت بگیرد. چون تا زمانی که این زیرساخت‌ها به وجود نیاید یا تکمیل نشود، سرمایه گذار هم رغبتی برای حضور در استان نخواهد داشت.

وی در ادامه به ایجاد منطقه آزاد اینچه برون اشاره کرد و شکل‌گیری این منطقه را هم وابسته به ایجاد زیرساخت‌ها دانست و گفت: در منطقه آزاد اینچه برون در زیرساخت‌ها و تأمین آن مشکلات زیادی داریم و تا زمانی که این مسائل زیربنایی حل نشود، نمی‌توانیم امید زیادی به حضور سرمایه گذاران در این منطقه و تحول اقتصادی استان داشته باشیم.

دهنوی با اشاره به وجود خط ریلی سراسری بین ایران، ترکمنستان و قزاقستان و اتصال کشورمان به این کشورها از طریق مرز ریلی اینچه برون اظهار داشت: با وجود این ظرفیت مهم هنوز نتوانستیم بهره برداری درست و مناسبی از این مزیت و ظرفیت داشته باشیم. حجم صادرات ما به کشورهای منطقه با وجود این ظرفیت می‌تواند تا چند برابر افزایش پیدا کند به شرطی که مسائل و مشکلات پیرامونی آن حل شود.

وی بر جذب سرمایه‌گذار در استان به عنوان یکی از راهبردهای توسعه گلستان تأکید کرد و گفت: اولویت ما این است که امنیت را برای فعالیت سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و شرایطی به وجود بیاوریم که سرمایه‌گذار، گلستان را مکانی امن برای انتقال و استفاده از سرمایه‌اش بداند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: متأسفانه در گذشته بارها شاهد فراری دادن سرمایه گذار از استان به علت برخی اقدامات متخلفانه در دستگاه‌های اجرایی بودیم که بنا داریم ریشه این گونه اقدامات و سنگ اندازی‌ها را خشک کنیم.

‌وی با اشاره به اینکه گلستان،  استانی اقتصادی نیست افزود: در این استان تعدادی بنگاه کوچک اقتصادی وجود دارد که بخشی تعطیل و تعدادی هم با ظرفیت‌های مختلف مشغول کار است، باید از این واحدها حمایت کنیم و در این زمینه بانک‌ها نقش بسیار مهمی دارند. متأسفانه برخی از این بنگاه‌های اقتصادی کوچک به علت بدهی به بانک‌ها در همان دهه اول فعالیت‌شان، ورشکست شده و به تملک بانک‌ها درمی‌آیند که باید این روند اصلاح شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار