هر روز بر ترافیک شهر گرگان افزوده می شود و این معضل تبدیل به گره‌ای شده است که هر روز کورتر می‌شود.

ترافیک گرگان؛ گره‌ای که هر روز کورتر می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، رشد جمعیت در کنار رشد چشمگیر آمار خودرو طی سال‌های اخیر از یک سو و گسترش نیافتن معابر عمومی برای تردد از سویی دیگر، شهروندان گرگانی را با چالشی جدی مواجه کرده است؛ ترافیک.

طی دو سال اخیر و با شیوع کرونا معضل ترافیک خیلی به چشم نمی‌آمد، اما در دو ماه اخیر و با بازگشایی مدارس این معضل روی اصلی خود را به شهروندان گرگانی نشان داد.

گرگان یکی از شهر‌های در حال توسعه شمال کشور است، اما ترافیکی که این روز‌ها در برخی از نقاط شهر شاهدش هستیم برای شهری مثل گرگان خارج از تصور است.

هر ۳ گلستانی یک وسیله نقلیه

به گفته سرهنگ مهاجر بسطامی رئیس پلیس راهور گلستان در استان گلستان به ازای هر ۴ نفر یک دستگاه خودرو و به ازای هر ۱۰ نفر یک دستگاه موتور سیکلت وجود دارد و اگر آمار ادوات کشاورزی را هم حساب کنیم هر سه نفر در استان گلستان دارای یک وسیله نقلیه هستند.

او گفت: وضعیت خودرو‌های استان طی ۱۰ سال گذشته ۳۰۰ درصد رشد داشته است و در سال ۹۰ حدود ۶۰ هزار خودرو در سطح استان داشتیم، اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار خودرو با نمره پلاک‌های ایران ۵۹ و ایران ۶۹ در سطح استان تردد می‌کنند.

سرهنگ مهاجر بسطامی گفت: متاسفانه معابر شهر گرگان گنجایش و ظرفیت حجم خودرو‌های فعلی را ندارند و مسئولان باید فکری برای معابر کنند.

او ادامه داد: تمرکز برخی ادارات، مدارس، فروشگاه‌ها و پاساژ‌ها در یک نقطه‌ از شهر، ترافیک را تشدید کرده است.

رئیس پلیس راهور گلستان گفت: در زمینه کنترل ترافیک شهری گرگان مدیریت واحدی وجود ندارد و به صورت جزیره‌ای عمل می‌شود و فرماندار مرکز استان و استاندار باید به صورت جدی به آن ورود کنند.

او گفت: در حال حاضر با یک طرفه کردن برخی خیابان‌ها مشکل ترافیک در آن منطقه تا حدودی حل شده است، اما این کار به تنهایی کافی نیست.

رئیس پلیس راهور گلستان گفت: علاوه بر حجم بالای تردد خودرو‌ها در مرکز استان وجود خودرو‌های دستفروش در کنار جاده‌ها و نبود نظارت بر روی آن‌ها بر مشکلات ترافیکی افزوده است.

سرهنگ مهاجر بسطامی ادامه داد: ما برای تمام معابر و گره‌های ترافیکی طرح و برنامه داریم که اجرای آن همراهی دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد.

تمرکز زدایی مدارس از یک منطقه خاص؛ راه حلی برای کاهش بار ترافیک

مرتضی فاضلی عارف معاون حمل و نقل، زیربنایی و ترافیک شهرداری گرگان در این باره به خبرنگار ما گفت: راه حل ما برای جلوگیری از ترافیک؛ تمرکز زدایی مدارس در نقاطی مانند کوی ویلا و گرگان پارس و پخش مدارس در سطح شهر است.

او ادامه داد: اکثر مدارس غیر انتفاعی اجاره‌ای هستند و زمانی که جا به جا می‌شوند مجوز را باید از شورای ترافیک دریافت کنند و ما سعی می‌کنیم در مجوز‌های جدید این موضوع رعایت شود تا در یکی دو سال آینده این مدارس در سطح شهر پخش شوند و دیگر مشکلات این چنینی پیش نیاید.

عارف گفت: یکی دیگر از اقداماتی که می‌توان در بخش نرم افزاری کنترل ترافیک در زمان فعالیت مدارس انجام داد جابه جایی ساعات زنگ ورود و خروج مدارس است چراکه در حال حاضر خیابان‌های ما گنجایش این ظرفیت ترافیک را ندارد و با توجه به این قیمت‌ها افزایش عرض خیابان امکان پذیر نیست چراکه برای تملک، بودجه بسیاری نیاز است و این موضوع از توان شهرداری خارج است.

او ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات هم جا انداختن استفاده از سرویس مدارس برای خانواده هاست.

عارف گفت: در حال حاضر در خیابان ویلا مسیر یک طرفه را تغییر دادیم و قرار است دو تیر برق از این منطقه خارج شود که ۵۰ درصد در ترافیک تاثیر دارد.

او ادامه داد: برخی مراکز در سطح شهر  جانمایی نامناسب دارد. وجود دو ساختمان پزشکان در کوی ویلا به بار ترافیک اضافه کرده است. از طرفی دیگر مجوز دادن به برخی داروخانه‌ها در مکانی نامناسب موجب پارک‌های دوبل و افزایش ترافیک می‌شود.

عارف ادامه داد: در رابطه با ترافیک میدان الغدیر طرحی در نظر داریم که برای نخستین بار در کشور قرار است اجرا شود و نیازمند حدود یک و نیم میلیارد تومان  اعتبار هستیم تا تاسیسات جا به جا شود، به محض تایید شهردار و تامین اعتبار مناقصه اجرای این طرح برگزار می‌شود.

او گفت: در تهران هر ۱۲ تا ۱۵ روز یک تقاطع غیر هم‌سطح افتتاح می‌شود و اگر انتظار داشته باشیم با این افتتاح‌ها دیگر ترافیکی نباشد اینگونه نیست و اجرای تقاطع غیر هم‌سطح به معنای از بین بردن ترافیک نیست.

عارف ادامه داد: برای حل معضل ترافیک در میدان کاخ (ولی عصر) شرکت مشاور در حال برنامه ریزی است تا به طرح خوبی برای حل این مشکل برسیم.

حل مشکلات ترافیکی نیازمند اعتبار کافی است

او گفت: حل مشکل ترافیکی تابلو به دلیل بالا بودن هزینه تملک در حال حاضر امکان پذیر نیست و اگر بخواهیم چنین کاری کنیم باید بودجه یک سال و نیمه شهرداری را تنها برای تملک کنار بگذاریم.

عارف گفت: اجرای برخی طرح‌های کاهش ترافیک مانند بی آر تی تبعات اجتماعی دارد. در طرح مطالعه شده بی آر تی از سه راه بانک ملی تا میدان مازندران یک طرفه می‌شود و این موضوع تاثیر زیادی در رزق و روزی مردم می‌گذارد و بازخورد اجتماعی دارد چراکه با یکطرفه شدن خیابان به یکباره مغازه‌هایی که در این مسیر وجود دارند مشتری هایشان کاهش پیدا می‌کند.

او گفت: در حال حاضر طرح بی آر تی آماده شده است و باید جلسات متعددی برای اجرای آن برگزار شود.

عارف ادامه داد: متاسفانه در شهر گرگان شاهدیم که بسیاری از خودرو‌ها تک سرنشین هستند و همین امر موضوع ترافیک را تشدید می‌کند.

او گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ بودجه پارکینگ در نظر گرفته شده است و یکی از اقدامات ما این است که با صاحب زمین‌های بلا استفاده صحبت کنیم و با آسفالت زمین‌ها پارکینگی ایجاد کنیم و اجازه دهیم در این پارکینگ‌ها کسب درآمد داشته باشند، اما در حال حاضر در خیابان ولی عصر چنین زمین‌هایی وجود ندارد، اما در رابطه با ایجاد پارکینگ‌های مکانیزه صحبت‌هایی شده است تا به سراغ آن‌ها برویم.

عارف گفت: متاسفانه فرهنگ استفاده از پارکینگ برای خیلی از افراد در گرگان جا نیفتاده و یکی از پارکینگ‌های ما در کوچه عدالت ۱۷ با ۵ طبقه در اکثر مواقع خالی است، در حالی که مردم خودرو‌های خود را در کوچه پس کوچه‌های خیابان ولی عصر پارک کرده اند.

او ادامه داد: تا زمانی که ظرفیت‌های موجود بی بهره باقی می‌ماند ساخت پارکینگ‌های جدید توجیهی ندارد.

چندین سال است که مسئولان شهری گرگان به دنبال اجرای طرح‌های بزرگ گردشگری در این شهر هستند تا جذب و ماندگاری مسافر در این شهر را چندین برابر کنند.

به گفته کارشناسان اگر قرار است این مهم محقق شود روان سازی ترافیک یکی از نخستین اقداماتی است که در این مسیر باید به مرحله اجرا گذاشته شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار