رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان از پیش بینی رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی گلستان در بودجه ۱۴۰۱ خبرداد.

پیش بینی رشد اقتصادی ۷.۳ درصدی گلستان در سال ۱۴۰۱

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، قدرت اله عابدی صبح پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: در بودجه سال آینده رشد هشت درصدی در بخش اقتصادی کشور پیش بینی شده که سهم گلستان ۷.۳ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان با بیان این نکته که رشد اقتصادی استان در بخش معادن، کشاورزی و گردشگری پیش بینی شده است، اضافه کرد: برای رسیدن به این رشد اقتصادی ۴.۵ درصد از سرمایه گذاری ۳.۵ درصد از بهره وری پیش بینی شده است.

وی ضمن تاکید بر این نکته که رسیدن به رشد هشت درصدی فی البداهه مطرح نشده است، خاطرنشان کرد: برای این بخش چهار ماه در استان و کشور بر روی این موضوع کار شده است.

به گفته عابدی، نشست های مشترکی با حضور دستگاه های اجرایی و به خصوص بانک ها با هدف بررسی ظرفیت های بالقوه و بالفعل استان برگزار شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان گفت: برای رسیدن به رشد ۷.۳ درصدی باید به ظرفیت های استان در حوزه کشاورزی، صنایع و گردشگری توجه شود.

وی اظهار کرد: با رسیدن اقتصاد استان به رشد ۷.۳ درصدی انقلابی در گلستان رخ می دهد.

عابدی با تاکید بر این نکته که باید ظرفیت و قابلیت استان را روی کاغذ بیاوریم، افزود: آن بخش هایی که تحقق پذیر بودند را در دستور کار قرار دادیم.

وی ضمن یادآوری این نکته که در بعضی از سال ها رشد اقتصادی استان به ۵.۵ درصد رسیده، اضافه کرد: رسیدن به رشد ۵.۵ درصدی استان در ۱۰ سال گذشته نشان دهنده عملیاتی شدن رشد ۷.۳ درصدی است.

به گفته عابدی، طوفان فکری برای همگرایی، همراهی و همدلی در حوزه دولتی، نظام بانکی و به ویژه بخش غیر دولتی و تعاونی ها لازم است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان بهره وری بخش کشاورزی مانند آبیاری نوین و زهکشی و انتقال آب با لوله و ایجاد آب بندان را نمونه اقتصادی مقاومتی دانست و افزود: این رویداد نماد مردمی کردن اقتصاد استان و پایداری درآمد کشاورزان استان است.

وی به بررسی نقش بانک ها در توسعه استان تاکید کرد و گفت: منابع بانک ها می توانند کمک چشمگیری به استان در سال آینده داشته باشند.

عابدی کشت متمرکز و گلخانه ای و حوزه معادن را در توسعه اقتصادی استان دارای اهمیت دانست و اضافه کرد: با همت جهادی استان با وجود چنین ظرفیت هایی به رشد ۷.۳ درصدی خواهیم رسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان رشد اقتصادی و ارتقای بهره روی، عدالت محوری و توجه به مناطق و ثبات اقتصادی و ارتقای کیفیت را به عنوان سه ویژگی برجسته لایحه بودجه ۱۴۰۱ دانست و گفت: در لایحه بودجه سال آینده تلاش شد تا تراز منفی بودجه به حداقل برسد.

وی با بیان این نکته که مقام معظم رهبری این سه رویکرد را به سران قوا اعلام کردند، افزود: این اصلاح در ساختار بودجه ۱۴۰۱ اتفاق افتاد.

به گفته عابدی، تراز عملیاتی بودجه از منفی ۴۶۴ هزار میلیارد تومان به منفی ۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسید این اقدام برای جلوگیری از موازی کاری صورت گرفت.

وی ادامه داد: به جای اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۱ دستگاه محور و ردیف محور باشد، برنامه محور شده است.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق پبشرفت عدالت ایران در لایحه ۱۴۰۱ پیش بینی شده که ۶۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن از محل هدفمندی یارانه ها و ۸۸ میلیارد تومان هم از بودجه دولت است.

عابدی واگذاری برخی اختیارات ویژه به استان را از ویژگی های لایحه بودجه ۱۴۰۱ دانست و گفت: این اختیارات در قالب شورای برنامه ریزی توسعه استان انجام شده است.

وی با بیان این نکته که اینکه چه اختیارات قانونی تا حالا داشتیم در جای خود اما در لایحه بودجه جدید اختیارات جدیدی به استان ها واگذار شد، افزود: دولت این اختیارات را به استان ها آن هم به شکل قانونی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی واگذار کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار