فقر مراتع و کاهش میزان تولیدات علوفه در سطح استان باعث شده که بسیاری از دامپروران دام های مولد خود را کشتار کنند و این مسئله در سال های آینده باعث گرانی گوشت قرمز و فرآورده های دامی خواهد شد.

پرداخت تسهیلات؛ نسخه مسئولان برای دردهای دامداران گلستانی/ خشکی مراتع دام های مولد را به کشتارگاه می کشاند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ در روزهای گذشته دامداران سنتی گلستانی به موضوع نه به کنسانتره اجباری اعتراض کردند و به دلیل کمبود علوفه در سطح بازار خواستار آن شدند که تبعیضی بین دامداران سنتی و صنعتی مسئولان قائل نشوند.
مسال به دلیل خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته و یکی از مهم‌ترین آنها اقلام خوراکی جو است که بخش عمده‌ای از نیاز استان را مرتفع می‌کرد.
همچنین دامداران گلستانی خواستار آن شدند که دولت جو،سبوس و ذرت به آنها شدند، اما به نظر می رسد که دولت در برابر درخواست این دامداران نسخه ارائه دامدار کارت را پیچیده است.
یکی از انتظارات اصلی دامداران تعیین قیمت مناسب شیر و فرآورده های دامی است تا از زیان های انباشته دامپروری خارج شود.
 رحمت الله سمیعی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گفت: با همکاری بانک کشاورزی در راستای تامین نهاده و سرمایه در گردش دامداران، دامدار کارت طراحی شده و بنا شد از امروز در سطح استان توزیع شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی  گلستان ادامه داد: دامدار کارت تا سقف اعتبارات ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده  که در قالب کارت ۱۰،۲۰،۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است.
سمیعی متذکر شد: کارمزد این تسهیلات ۱۱ درصد در نظر گرفته شده و در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان منابع برای پرداخت این تهسیلات در نظر گرفته شده است.
وی افزود: دامداران با این کارت می توانند از محل های تامین علوفه و کارخانجات توزیع علوفه نسبت به خرید علوفه مورد نیاز اقدام کنند و همچنین برای تهیه و ثبت نام این کارت ها می توانند به دفاتر جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
یکی دیگر از معضلاتی که این روزها دامداران سنتی با آن رو به رو هستند فقر مراتع به ویژه مناطق شمالی استان است که باعث شده همچنان روند کوچک سازی گله های دام های سب در سطح استان تداوم یابد.
قطعا با این روش بسیاری از دام های مولد در سطح استان از چرخه خارج می شوند و این مسئله باعث خواهد شد که در سال های آینده قیمت گوشت و نهاده های دامی افزایش پیدا کند.
کمبود نهاده و علوفه در استان و کشور موجب افزایش قیمت این نهاده و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصولات برای دامداران شده و این درحالی است که قیمت محصولات ثابت بوده و برخی مانند دام زنده به دلیل افزایش عرضه روند نزولی داشته است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار