مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: از مجموع ۲۸۰ هزار هکتار اراضی اولویت دار گلستان برای اجرای زهکشی، ۱۲۰ هزار هکتار بر عهده آب منطقه ای استان بوده که پیشرفت ۶۰ درصدی دارد.

پیشرفت ۶۰درصدی پروژه‌های زهکشی گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ سید محسن حسینی نبود زهکشی در زمان خشکسالی را آسیب به محصولات دانست و اظهارکرد: در تابستان به واسطه گرمای هوا آب زیرسطحی تبخیر می‌شود و در چنین شریطی اگر زهکشی انجام نشده باشد، محصولات آسیب می‌بینند.
وی ضمن اشاره به آمار ۴۵ ساله بارندگی‌های استان، گفت: در این مدت، ۱۷ سال نرمال، حدود ۱۳ سال خشکسالی و ۱۵ سال هم استان دچار ترسالی شده و این بدان معنا است که هر سه سال یکبار در گلستان خشکسالی اتفاق افتاده است. حسینی میزان آب‌های سطحی و زیرزمینی را در سال‌های نرمال ۲.۵ متر مکعب اعلام کرد و افزود: وقتی بارگذاری روی منابع آبی در سال‌های خشک بیشتر شود، برای سال‌های نرمال مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان به اجرای طرح آبیاری مدرن در مزارع کشاورزی تأکید کرد و گفت: یکی از بهترین راه‌ها برای بهره وری از آب، اجرای طرح آبیاری مدرن است.
وی با تأکید بر این نکته که حدود ۳۵ میلیون مترمکعب سدهای استان دارای آب است، افزود: از این مقدار حدود ۱۴ درصد آن قابل بهره‌برداری است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان میزان آب موجود سدها را در مقایسه با سال گذشته کمتر ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته همین زمان تقریباً نزدیک ۲۴ درصد از سدهای استان دارای آب بود. وی در توضیح وضعیت واگذاری شبکه‌های اصلی و فرعی استان به بخش خصوصی، گفت: بحث واگذاری مدیریت شبکه‌ها به بخش خصوصی یا شرکت تعاونی سابقه‌ای ۲۰ ساله دارد زیرا اواخر دهه ۷۰ این موضوع در استان مطرح شد.
به گفته حسینی، سدهای کوچک مخزنی، آب بندان‌ها و ایستگاه‌های پمپاژ به شرکت‌های تعاونی در قالب قرارداد تعمیرات، نگهداری و بهره‌برداری واگذار می‌شود. وی با بیان اینکه بخش خصوصی معمولاً از مجموعه‌های دولتی بهترین بهره‌برداری را می‌کند، افزود: به همین خاطر است که همواره مجموعه‌های دولتی سیاست گذار و ناظر و بخش خصوصی تصدی‌گری می‌کند.
وی ۴۰۰ هکتار از اراضی استان را دیم دانست و اضافه کرد: در بخش مدیریت منابع آبی به ویژه دیم موضوع زهکشی بسیار دارای اهمیت است، به این شکل که در تابستان به واسطه گرمای هوا آب زیرسطحی تبخیر می‌شود و در چنین شریطی اگر زهکشی انجام نشده باشد، محصولات آسیب می‌بینند. وی از اجرای مطالعات زهکشی در ۴۵۰ هزار هکتار از مزارع در سنوات گذشته خبر داد و اضافه کرد: از این میزان اراضی استان، برای ۲۸۰ هزار هکتار اقدام جدی در دستور کار قرار گرفت.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار