مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:

مازندرانی گفت: نرخ بیکاری بین فارغ التحصیلان دانشگاهی بالاتر از نرخ بیکاری استان است و بیش از ۱۵ هزار فارغ التحصیل بیکار برای اشتغال در کاریابی ها ثبت نام کردند.

وجود بیش از ۱۵ هزار فارغ التحصیل بیکار در استان/ گلستان بالاترین نرخ اشتغال ناقص را دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، با اینکه آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از تک رقمی بودن نرخ بیکاری در برخی استان ها از جمله گلستان است اما بسیاری معتقدند این آمارها تناسب چندانی با واقعیت ندارد. امروز در بسیاری از خانواده ها یک یا چند جوان بیکار وجود دارد و بیشتر مراجعه کنندگان به دفاتر نمایندگان مجلس نیز برای امر اشتغال است.

 

گلستان از جمله استان هایی است که در زمینه اغلب شاخص های اقتصادی بین استان ها در جایگاه های آخر قرار دارد. چهارمین استان فقیر کشور به گواه آمارها، با درآمد سرانه مردمی که نصف درآمد میانگین  کشوری است با معضلاتی مانند بیکاری جوانان به ویژه تحصیل کردگان دانشگاهی مواجه است. در اشتغال ناقص هم این استان بالاترین نرخ را بین استان ها دارد به عبارت دیگر بسیاری از کسانی که دارای شغل هستند درآمد آنها کفاف زندگی را نمی دهد و مجبور به فعالیت در مشاغل دیگر هستند.

 

در همین باره با «سعید مازندرانی»، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفتگو کردیم که در ادامه آن را می خوانید:

 

*نرخ بیکاری در استان طبق آخرین اعلام مرکز آمار چه میزان بوده و وضعیت فارغ التحصیلان دانشگاهی در این بخش چگونه است؟

در بهار امسال نرخ بیکاری استان ۷.۴ درصد اعلام شد در حالیکه نرخ بیکاری در کشور ۱۰ درصد بود. در سه ماهه ابتدایی امسال اما نرخ مشارکت در استان ۳۷.۵ درصد بود که از متوسط کشوری با ۴۱ درصد کمتر بود. در تابستان با وجود اینکه نرخ بیکاری استان افزایش پیدا کرد و به ۸.۵ درصد رسید اما هنوز از متوسط کشوری که ۹.۵ درصد اعلام شد، کمتر بود. اما طبق آخرین آمارها که مربوط به پاییز ۱۴۰۰ است نرخ بیکاری استان ۷.۴ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۳۸.۵ درصد بوده است. درباره فارغ التحصیلان دانشگاهی، بیکاری در این قشر بالاتر از متوسط استانی است و با اینکه آمارهای دقیقی از جمعیت تحصیل کردگان دانشگاهی در استان نداریم اما از تعداد ثبت نامی های جویای کار اینگونه برمی آید که بیش از ۱۵ هزار فارغ التحصیل بیکار جویای کار در استان داشته باشیم.

 

*نرخ ۷.۴ درصدی که برای شاخص بیکاری در استان اعلام شده را قبول دارید؟ این آمارها چا میزان منطبق با واقعیت است؟

این آمارها را ما اعلام نمی کنیم و مرکز آمار ایران آمارهایی مانند نرخ بیکاری را اعلام می کند. هرچند ممکن است ما هم حرف ها و نظرات خودمان را در این موضوع داشته باشیم اما مرجع رسمی اعلام امارها مرکز امار است. از طرفی برای پایین بودن نرخ بیکاری اعلام شده خوشحال هستیم اما از سوی دیگر این نگرانی را داریم که در زمان اختصاص سهمیه تسهیلات اگر نرخ بیکاری مدنظر قرار داشته باشد، تسهیلات کمتری به استان اختصاص داده شود. اما آنچه که مهم است این بوده که گلستان جزو ۱۰ استان با کمترین نرخ بیکاری است.

 

*فرهنگ کار در سال های اخیر دچار تغییر و تحولاتی شده و توجه ها به سمت و سوی کارآفرینی جلب شده است. با توجه به اینکه رونق کسب و کارهای جدید، بیکاری را هم کاهش می دهد، بگویید برای حمایت از کارآفرینی و ترویج این فرهنگ چه کرده اید؟

وظیفه ما تنظیم بازار کار و عرضه و تقاضا در این بخش است و در کنار آن آموزش را هم به طور جدی دنبال می کنیم. بخشی از آموزش های مهارتی در مدارس و دانشگاه ها داده می شود که ارتباطی به فعالیت های ما پیدا نمی کند اما در زمینه آموزش های مهارتی و راه اندازی کسب و کارها، کارآفرینی، بازاریابی و غیره برای کارجویان فعالیت می کنیم. یکی از اقدامات ما در استان راه اندازی ۸ شرکت تخصصی کارآفرینی است. کافه کارآفرینی هم در یکی دو سال اخیر در استان ایجاد شده و ۳ کافه کارافرینی در گرگان و گندکاووس فعال است؛ در این مراکز افراد ایده های خود را به بحث می گذارند و افراد خبره نیز  مشاوره های لازم را به آنان می دهند.علاوه براین مراکز کاریابی و مشاوره های شغلی نیز در استان ایجاد شده که دوره ها و سمینارهای تخصصی برگزار می کند.

 

*یکی از طرح های خوب وزارت تعاون، کار  و رفاه اجتماعی طرح کارورزی است، سهمیه استان در این طرح چند نفر است و چه مشوق هایی برای کارفرمایان در نظر گرفته می شود؟

در طرح کارورزی که از طرح های خوب و موفق به ویژه برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی است سهمیه امسال استان ۲ هزار و ۷۰۰ نفر است. در این طرح کارفرمایانی که فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کنند از مشوق های بیمه ای و یارانه دستمزد برخوردار می شوند. دولت تا دو سال حق بیمه سهم کارفرما و همچنین یک سوم کارورزان را پرداخت می کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار