مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان:

سلمان زاده گفت: در راستای اجرای طرح آبزی پروری در گلستان، از سوی بنیاد برکت با اختصاص ٧٠٠ میلیارد تومان برای ١۵ هزار فرد بیکار شغل ایجاد می شود.

بنیاد برکت در طرح آبزی پروری برای ۱۵ هزار گلستانی شغل ایجاد می کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدمهدی سلمان زاده در خصوص تفاهم نامه امضا شده بین ستاد اجرایی فرمان امام بنیاد برکت و استانداری و شیلات در راستای آبزی پروری به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان گفت: امروز با توجه به اینکه ماموریت اصلی و محوری همه دستگاه های کشور ایجاد تحول و تلاش در جهت تبیین دستاوردها در راستای نشاط آفرینی در جامعه است، اقتصاد در خصوص دریا محوری یکی از عناصر اقتصادی سیاسی و ظرفیت خوبی برای رشد اقتصادی است.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان افزود: رشد اقتصادی هم بهبود وضعیت معیشتی را به دنبال دارد و از آن طرف مشاغل را در کنار هم دارد و می توانیم به آن تکیه کنیم.

 

وی با بیان اینکه از دریا می توان در فعالیت های مختلفی استفاده کرد، گفت: در حال حاضر آبزی پروری در حال انجام است،  سهم دریا از تولید ناخالص داخلی در کشورهای ساحلی که در اتحادیه اروپا مطرح می شود ۵٠ درصد است اما در کشور ما علی رغم اینکه ما ۶ هزار کیلومتر دریا  داریم، در نوار ساحلی متاسفانه تا کنون توانستیم دو درصد آن را بتوانیم تولید ناخالص داخلی دریافت کنیم.

 

سلمان زاده افزود: این بحث اقتصاد دریایی یا اقتصاد دریا محور یک راهبردی اساسی است و رشد توسعه ای، کنشگرا و تحول آفرین را به همراه دارد.

 

وی ادامه داد: اساسی بودم اقتصاد دریایی به دلیل این است که همه دستگاه های زیادی درگیر این موضوع می شوند، توسعه ای از باب توسعه و حاکمیتی مثل جمعیت پذیری که ایجاد می شود و ایجاد زیرساختی که بوجود می آید و ارتباطی بین تمام این حاکمیت ایجاد می شود و کنشگرا هم به جهت اینکه محرک جدی برای بکارگیری و راه اندازی صنایع و اشتغال دریاها و سواحل است.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان اظهارداشت: طرح توسعه کارآفرینی و تکمیل زنجیره تامین آبزیان در جنوب شرق دریای خزر با اهدافی در حال انجام است که از جمله آن محرومیت زدایی از منطقه ترکمن صحرا با ایجاد فرصت های شغلی و بحث توسعه منطقه ای با فراهم کردن بستر اشتغال تولید آبزیان و گردشگران دریایی است.

 

وی با اشاره به نقاط مثبت و قوت این منطقه، گفت: عمق مناسب دریا، امکان پرورش ماهی خاویاری، استفاده از آب های متعارف و شور دریا، کاهش فشار صید و ایجاد امنیت شغلی و اجتماعی، کاهش سرمایه گذاری جهت راه اندازی پرورش ماهی نسبت به پرورش در خشکی، تولید گوشت با کیفیت و طعم مطلوب، تولید بیشتر و ارزان تر نسبت به روش های دیگر، پرورش امکان پرورش گونه های متنوع و موقعیت نسبتا آسان تر در سیستم های پرورشی دیگر از نقاط مثبت این منطقه است.

 

سلمان زاده افزود: در حال حاضر ٢٨ شرکت تعاونی صیادی در منطقه وجود دارد و وجود شناور و امکانات ساحلی و اتاقک های چوبی در اختیار مردم منطقه و بومیان از دیگر مزایای این منطقه به شمار می رود.

 

وی، تولید بچه ماهی در شهرستان های همجوار، هم فصل نبودن رشد ماهی در دریا و مناطق خشک، امکان خرید ارزان ماهی قزل آلا ١٠٠ تا ٣٠٠ گرمی جهت پرورش در فصول سرد، راه اندازی سایت جهت بهره برداری از مزارع میگو به مساحت ۴ هزار هکتار، امکان پرورش خاویار در ٢٢٠ مزرعه با ظرفیت هر مزرعه یک و نیم تن و وجود ٢٨ هزار هکتار ظرفیت بالقوه جهت راه اندازی مزارع در ساحل دریا از دیگر مزایای این طرح است.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان ادامه داد: در این طرح پرورش ماهی در قفس نیز پیش بینی شده که تامین مالی آن توسط بنیاد برکت با اعطای تسهیلات به مردمان بومی مشتاق در این منطقه انجام می شود تا اگر بخواهند کاری هم انجام دهند این کار را به ٢٨٠ قفس ماهی در قفس را ارتقا دهیم.

 

سلمان زاده گفت: در آن منطقه نه تنها اینکه تکمیلی زنجیره تامین پیش بینی شده بلکه از جمله می توان پرورش ماهی در قفس، بحث حمل و نقل دریایی، توریست دریایی، عرضه غذاهای دریایی، بوم گردی دریایی، فرآوری و بسته بندی و سردخانه، انبار ساحلی و نگهبانی پلیس دریایی و مجتمع رفاهی ساحلی در کنار بوم گردی ایجاد کرد.

 

وی افزود: یک پک کامل و یک زنجیره کامل برای حوزه آبزی پروری در این طرح دیده شده تا مجموع آنچه که ما داریم در این فضا سرمایه گذاری شود.

 

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) گلستان گفت: در این مدت چهار سال از سوی بنیاد برکت با اختصاص ٧٠٠ میلیارد تومان می توان برای ١۵ هزار فرد بیکار شغل ایجاد کرد.

 

وی افزود: با انجام هر چه سریعتر لایروبی در مسیر گرگانرود، به زودی این طرح از سوی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در استان اجرایی خواهد شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار