معاون اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور در دیدار با استاندار گلستان گفت: دیوان محاسبات با تمام وجود در خدمت دستگاه های اجرایی است تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر و با نگاه مشترک ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه، نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم.

بهره گیری از ظرفیت نظارتی دیوان محاسبات در حل چالش‌های گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ دکتر محمدعلی زهره‌ای، معاون اجرایی و پشتیبانی به همراه روح الله اکبری مدیرکل هماهنگی استان ها در سفر به استاندار گلستان  به همراه تنی چند از مدیران ستادی  دیوان محاسبات کشور با  علی‌محمد زنگانه، استاندار گلستان دیدار کردند.

در این دیدار معاون اجرایی و پشتیبانی دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: با دستور ریاست محترم دیوان محاسبات راه اندازی مجمع مالی و اداری دستگاه های اجرایی کشور برنامه‌ریزی شد و به زودی عملیاتی می‌شود.

زهره‌ای به وضعیت انضباط مالی دستگاه های اجرایی اشاره کرد و یادآور شد: خوشبختانه با برنامه و رویکرد جدیدی که در دیوان محاسبات طراحی شده شاهد اتفاقات خوبی در این مسیر هستیم و همراهی دستگاه های اجرایی برای سالم سازی محیط مالی و اداری شکل گرفته و همه دست به دست یکدیگر دادند تا این مهم تحقق یابد.

وی ابراز داشت: در بحث انضباط مالی در دستگاه های اجرایی ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه فرایندهای قضایی و بررسی های سیستمی نیز در دستور کار قرار می گیرد، به عنوان مثال در موضوع واگذاری معادن به بخش خصوصی کسانی که به دنبال استفاده از آن بودند باید حق مالکیت را به دولت می‌پرداختند که متاسفانه مشخص شد پرداخت به موقع انجام نمی شود که با پیگیری های انجام شده در سال جاری از این محل بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به خزانه برگشت.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین طبق پیگیری‌های انجام شده در بحث تراکنش‌های بانکی ۲۳۷ میلیارد تومان به خزانه برگشته است و همچنین در  بحث پرونده های قضایی تاکنون ۶۵۰ میلیارد تومان به خزانه برگشت خورده و ما در عین انجام اقدامات پیشگیرانه، فرایندهای قضایی را نیز پیگیری خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: دیوان محاسبات با تمام وجود در خدمت دستگاه های اجرایی است تا بتوانیم با مشارکت یکدیگر و با نگاه مشترک ضمن انجام اقدامات پیشگیرانه نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم و یکی از برنامه‌های ما این است که در تهران مثل سفرهای استانی به سراغ وزارتخانه‌ها برویم.

استاندار گلستان نیز در این دیدار گفت: درآمد خانوار در گلستان نصف میانگین کشوری است و این در حالی است که  ۴۷ درصد جمعیت گلستان در روستاها  ساکن  هستند و جز دومین استان کشور از نظر جمعیت روستا نشین به شمار می‌رویم.

علی محمد زنگانه تصریح کرد: جمعیت روستایی ما از نظر خط فقر وضعیت غیر قابل قبولی در مقایسه با سایر استانهای کشور دارد که به هیچ و جه زیبنده مردم این استان  نیست و این مسئله بیانگر آن است که در استان گلستان یک غفلت تاریخی  وجود داشته است.

این مقام مسئول گفت: مرکز استان گلستان با این سرسبزی گاهی تا  ساعت های طولانی نیز قطعی آب داشته و ما هنوز به آن توسعه لازم در حوزه زیرساخت ها نرسیدیم.

زنگانه با اشاره به نقش و اهمیت  کار دستگاههای نظارتی در حفظ و حراست از بیت المال خاطر نشان‌ کرد : مساعدت و پشتیبانی  دیوان محاسبات و سایر دستگاههای نظارتی بسیار بیشتر از سایر استانها  و مناطق دیگر در استانی مثل گلستان مورد نیاز است و ما از این فضا استقبال می‌کنیم.

استاندار گلستان به موضوع اقدام عاجل برای نجات بخشی خلیج‌گرگان اشاره کرد و یادآور شد: اعتبار تنش آبی در استان باید تزریق شود چرا که ۵۲۰ لیتر بر ثانیه در  گرگان در شب عید و تابستان کسری آب داریم  و یقین بدانید این‌ مسئله از تاب آوری و صبر مردم خارج است.

مدیرکل هماهنگی امور استان های دیوان محاسبات نیز در این دیدار افزود: رویکرد دیوان در دوره جدید که دکتر بذرپاش مسئولیت آن را برعهده دارد بحث نظارت در خدمت پیشرفت است و مهمترین فواید و آثار حسابرسی های ما می بایست  در ارتقای کیفیت زندگی مردم، بهبود در نظام حکمرانی کشور و ارتقای نظام مالی کشور  مشهود و ملموس باشد.

اکبری بیان کرد: یکی دیگر از رویکردهای ما مردم پایه بودن است و بر این اساس سامانه ۱۹۸ نیز راه اندازی شده است  تا در ماموریت اصلی دیوان که پاسداری  از بیت المال و وجوه عمومی  و اموال عمومی است از نظارت و مشارکت مردمی استفاده نماییم ، همچنین تلاش می کنیم در این زمینه با اقدامات پیشگیرانه و هدایتگرانه و مشارکت دستگاه های اجرایی از بروز هر گونه تخلف جلوگیری شود.

همچنین در این دیدار دکتر  غلامحسین زارعی، مدیرکل دیوان محاسبات گلستان؛ با اشاره  به اینکه ۱۳۶ دستگاه در استان گلستان تحت بررسی، حسابرسی و نظارت های مستمر  همکاران ما در استان  قرار دارند؛ نظارت  دیوان محاسبات را در حقیقت  مکمل ابزار ها و سیستم های کنترل داخلی دستگاه های اجرایی ذکر کرد و افزود: نظارت  و اجرا را باید از اجزای  اصلی هر برنامه موفق و موثر  دانست چرا که  نظارت  بدون اجرا معنایی ندارد و قطعا  هر گونه اجرا  بدون نظارت  فاقد کارآیی  و اثر بخشی  لازم خواهد بود.

زارعی به پیگیری مجدانه دیوان محاسبات استان گلستان در خصوص برقراری انضباط مالی در دستگاههای اجرایی اشاره کرد و بیان داشت؛ نظارت بر فرایند توزیع، ابلاغ، هزینه کرد و ...نیز کارایی و اثر بخشی اعتبارات  در سطح دستگاههای اجرایی از جمله برنامه های این اداره کل بوده که در همین راستا در سال گذشته بیش از ۸۷ هزار میلیارد ریال در قالب اعتبارات ملی و استانی تحت بررسی ها و حسابرسی های همکاران دیوان استان قرار گرفته است.

وی گفت: دیوان محاسبات استان در راستای کمک به حل و فصل  مسایل و مشکلات استان و در  چهار چوب  ضوابط  فنی و قانونی ، همواره  خود را در کنار حوزه اجرا و دستگاههای اجرایی استان میداند و در این زمینه از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و ارائه گزارش   نظارت های مستمر دو ماهه که از ابتکارات رئیس کل محترم دیوان میباشد با هدف هدایتگری و‌ پیشگیری و در راستای همکاری و همراهی  با دستگاههای اجرایی قابل تعبیر میباشد.

توجه بیش از پیش به  وصول و ایصال مطالبات و درامدهای دولتی و نیز کمک به خلق منابع جدید در راستای تامین منابع ملی و استانی بودجه که تحقق ۱۱۱درصدی در امد های عمومی استان در هشت  ماهه سال جاری  را بدنبال داشته  از جمله موارد مطروحه از سوی ایشان در این  جلسه بوده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار