گلستان بیش از هزار پارچه آبادی دارد که قبل از انقلاب اسلامی فقط ۱۵۰ روستای نزدیک به شهرها از آب آشامیدنی بهره‌مند بودند اما با تلاش ۴۳ ساله دولتمردان جمهوری اسلامی این رقم به ۹۱۰ روستا رسیده و حدود ۷۵ درصد روستانشینان استان از امکان دسترسی به آب سالم برخوردارند.

دسترسی ۷۵ درصد روستاها به آب آشامیدنی دستاورد انقلاب اسلامی در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، جامعه روستایی گلستان پیش از انقلاب اسلامی به مراتب بیشتر و گسترده تر از جمعیت فعلی بود اما به دلیل نبود پیش شرط های اولیه برای زندگی مانند دسترسی محدود به منابع آبی، مهاجرت گسترده شکل گرفت و بخش موثر نیروی کار و تولید راهی شهرها شدند.

آمار دسترسی ۱۷ درصدی روستانشینان گلستان، سختی سکونت این جامعه بزرگ را به خوبی عیان می سازد؛ مشکلی که پس از استقرار جمهوری اسلامی به سرعت مورد توجه دولتمردان انقلابی قرار گرفت و از همان ماه های اولیه فعالیت جهادی برای حل این مشکل آغاز شد.

اگر چه به دلیل مشکلات گسترده دسترسی روستاییان گلستان از نیازهای اولیه مانند آب، برق و بهداشت، بسیاری از نیروهای جوان روستاها به شهر مهاجرت کرده بودند اما تلاش برای دسترسی بقیه روستاییان به امکاناتی مانند آب ادامه یافت تا حدی که در زمان حاضر حدود ۷۵ درصد روستاهای استان به آب آشامیدنی سالم و لوله کشی دسترسی دارند و به بقیه سکونتگاه ها نیز آب شرب بهداشتی از طریق منابع سیار آبرسانی می شود.

ایران حدود ۵۹ هزار و ۶۰۰ روستا با حدود ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که در مجموع ۳۹ هزار و ۱۰۰ روستا با جمعیت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جزو روستاهای بالای ۲۰ خانوار هستند.

از مجموع این روستاها، ۱۶ هزار و ۵۱۶ روستا با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فاقد آب هستند، همچنین هشت هزار و ۴۲۳ روستا با جمعیت ۲.۴ میلیون نفر در زمینه آبرسانی به طور خودگردان عمل کرده و آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

به گفته مسعود خشایی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب، در بودجه سال آینده اعتبارات مناسبی برای توسعه طرح‌های صنعت آب و فاضلاب کشور در نظر گرفته شده و در کنار آن باید استفاده از ظرفیت‌ بخش خصوصی نیز در راستای سرعت بخشی به اجرای طرح‌های مورد نظر در این حوزه به خصوص در توسعه شبکه فاضلاب با جدیت دنبال شود.

دسترسی ۹۱۰ روستای گلستان به آب آشامیدنی

گلستان افزون بر هزار پارچه آبادی دارد و حدود نیمی از جمعیت ۱.۹ میلیون نفری آن در روستاها زندگی می‌کنند که باعث شده این خطه از حیث آمار نیروی کار و مولد (روستایی) جزو استان‌های پیش‌رو به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی فقط ۱۵۰ روستای استان به آب آشامیدنی دسترسی داشتند که این آمار در ۴۳ سال گذشته به ۹۱۰ روستا رسیده است.

بهزاد هرمزی افزود: همچنین درصد جمعیت زیر پوشش شبکه آب روستایی گلستان قبل از انقلاب ۱۷ درصد بود که هم اینک با رشد ۵۰ درصدی به ۷۴.۲۴ درصد ارتقا یافته است و به ۷۴ روستا نیز به صورت سیار آبرسانی می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان، آبرسانی به ویژه در مناطق روستایی و محروم کشور، علاوه بر توسعه سلامت با دسترسی به آب سالم و ایجاد زیرساخت‌های جدید، در محرومیت‌زدایی از این مناطق نیز نقش مهمی ایفا می‌کند که با روی کار آمدن دولت سیزدهم این موضوع مورد توجه جدی قرار گرفته تا آنجا که طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.

آبرسانی به ۴۳۲ روستا با اعتبارات محرومیت زدایی 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان گفت: با امضای قرارداد بین وزارت نیرو و قرارگاه سازندگی امام حسن مجتبی (ع) که با هدف آبرسانی به روستاهای محروم کشور انجام شد، آبرسانی و پایداری آب آشامیدنی ۴۳۲ روستای استان با ۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفت.

هرمزی افزود: با اجرای این قرارداد ۴۳۲ روستا در شهرستان‌های گرگان، گنبدکاووس، آزادشهر، علی‌آبادکتول، کلاله، آق قلا، رامیان، بندرترکمن، کردکوی، گمیشان و مراوه‌تپه با جمعیتی بالغ بر ۴۵۲ هزار و ۳۶۸ نفر از نعمت آب شرب پایدار، سالم و بهداشتی بهره مند خواهند شد.

با امضای این قرارداد بین وزارت نیرو و قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) که با هدف آبرسانی به روستاهای محروم کشور انجام شده، حدود ۱۰ هزار روستا با هزینه‌ای بالغ بر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از آب بهره‌مند می‌شوند که سهم استان گلستان از این قرارداد ۴۳۲ روستاست.

افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۹۲ پروژه آب و فاضلاب گلستان در دهه فجر

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب گلستان همچنین از افتتاح ۲۷ پروژه و آغاز عملیات اجرایی ۶۵ پروژه این شرکت با اعتبار ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال برای ۱۴ شهر و ۶۸ روستای استان به مناسبت دهه فجر خبر داد و گفت: با اجرای این پروژه‌ها ۱۵۳ هزار خانوار از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

هرمزی افزود: بیش از ۳۱ کیلومتر عملیات شبکه توزیع، ۱۳ کیلومتر خط انتقال، حفر و تجهیز هشت حلقه چاه آب شرب، ۵۰۰ متر مکعب مخزن ذخیره، ۲ دهنه چشمه و ۲ باب ایستگاه پمپاژ از پروژه‌های مهم قابل افتتاح این شرکت است.

وی اجرای بیش از ۶۱ کیلومتر عملیات شبکه توزیع و ۳۱ کیلومتر عملیات خط انتقال، حفر ۲۰ حلقه چاه آب شرب، احداث سه هزار متر مکعب مخزن ذخیره، ۹ دهنه چشمه و تجهیز یک باب ساختمان آزمایشگاه را از پروژه‌های قابل کلنگ زنی حوزه آب این شرکت در دهه فجر امسال برشمرد.

اعتبار هشت هزار میلیارد ریالی برای توسعه بخش آب روستایی 

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور چندی قبل در سفر به گلستان با اشاره به رشد چند برابری اعتبارات امسال بخش آبرسانی روستایی و شهری کشور گفت که بودجه در نظر گرفته شده برای توسعه بخش آب روستایی گلستان از حدود هزار میلیارد ریال به بیش از هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

حمیدرضا جانباز اظهار داشت: یکی از اهداف شرکت آب و فاضلاب کشور برای افزایش این اعتبارات، تامین آب میان مدت و بلند مدت در همه مناطق است که این دغدغه به طور جدی در جلسات مشترک با نمایندگان مردم گلستان در مجلس از سوی آنان مطرح شده و مورد پیگیری قرار دارد.

وی افزود: در استان گلستان طرح‌های بلند مدت تامین آب برنامه ریزی شده که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبار، نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.

روستا محوری توسعه گلستان

​ استاندار گلستان هم با اشاره به سکونت ۴۷ درصد جمعیت حدود ۲ میلیون نفری گلستان در مناطق روستایی گفت که توسعه جهادی برای پیشرفت این استان باید روستامحور باشد.

علی محمد زنگانه اظهارداشت: شورای پیشرفت در هر روستا تشکیل خواهد شد تا توسط یک رهبر اجتماعی از درون خود بتواند روستا را به خودکفایی برساند.

وی ادامه داد : به دنبال تحقق نرخ رشد ۷.۳ درصدی گلستان هستیم و این رشد باید با بهره وری در همه بخش ها محقق شود.

وی خاطرنشان کرد : اگر منابع، امکانات و ظرفیت هایمان را بهینه مصرف و ضریب بهره وری را به آن اضافه کنیم، ۳/۵ درصد از  این رشد باید از محل بهره‌وری محقق می شود.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار