مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان گفت: ۱۲ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در دهه مبارک فجر در استان گلستان افتتاح شد و با بهره برداری از این طرح‌ها، یک‌هزار و ۳۸۱ خانوار روستایی از مزایای آن بهره‌مند شدند.

۱۲ پروژه منابع‌ طبیعی در دهه مبارک فجر در استان گلستان افتتاح شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از تسنیم از گرگان، عبدالرحیم لطفی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به افتتاح 12 پروژه منابع طبیعی گلستان در دهه مبارک فجر امسال اظهار داشت: با بهره برداری از این طرح‌ها ، هزار و 381 خانوار روستایی از مزایای آن شامل تقویت مراتع، تامین آب مورد نیاز دام و جلوگیری از فرسایش خاک در شهرستان‌های علی آباد، کلاله، مراوه‌تپه، مینودشت و آزادشهر برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح‌های آماده بهره برداری شامل ساخت یا تکمیل سازه‌های سنگی ملاتی در محمدآباد علی آباد و گرگاندوز کلاله، تکمیل بند خاکی فرخسر در مراوه تپه، ساخت سازه سنگی و ملاتی و سرشاخه گیر در کشکک رامیان، ترمیم و ساخت سازه‌های سنگی و ملاتی در چمانی و ده‌چناشک مینودشت، ساخت سازه‌های سنگی و ملاتی در کاشیدار آزادشهر و تکمیل سرریز بتنی و سنگ و ملاتی بندخاکی چنارلی مراوه تپه است.

لطفی همچنین از آغاز عملیات اجرایی 5 طرح منابع طبیعی شامل ساخت سازه گابیونی در شاهکوه بالا گرگان، ساخت سرریز بندهای خاکی سبد نیازی در ماسان گنبدکاووس، هلالی آبگیر در شوره‌زار آق‌قلا و هوتن گنبدکاووس و تولید نهال مرتعی در گنبدکاووس در دهه فجر امسال خبر داد.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان، در حاشیه برگزاری برنامه‌های دهه فجر، 2 پویش نهالکاری در گرگان و بندر ترکمن با حضور مسئولان، همیاران طبیعت و علاقمندان به منابع طبیعی اجرا می‌شود.

وی افزود: امسال پویش نهال‌کاری با شعار "هر ایرانی یک درخت" با هدف تقویت پوشش گیاهی در هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی گلستان از آذرماه در گلستان آغاز شد و کماکان نیز ادامه دارد.

لطفی گفت: استان گلستان با مساحت بیش از 2 میلیون هکتار دارای اقلیم معتدل مدیترانه ای و دارای سطحی معادل یک میلیون و 335 هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی شامل 452 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع  و 21 هزار هکتار اراضی ساحلی است که حدود 330 هزار هکتار از مراتع نوار مرزی این استان به علت خشکسالی‌های متوالی، پایین بودن نزولات جوی و نزدیکی به بیابان‌های قره‌قوم ترکمنستان و ضعف پوشش گیاهی در معرض بیابانی شدن شدید قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار