کلاف سردر گم تأمین نهاده های دامی طی دو سال اخیر موجب دغدغه‌مندی بسیاری از دامداران گلستانی شده است، دام‌هایی که تنها سرمایه دامداران هستند این روزها برای زنده ماندن نیاز به خوراک دارند و این در حالی است که تخصیص نهاده دامی طی چند روز گذشته در استان به شدت کاهش یافته است.

باز شدن کلاف سردرگم تأمین خوراک دام؛ شاید وقتی دیگر/ سرمایه‌هایی که از گرسنگی جان می‌دهند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گرگان، طی دو سال اخیر خشکسالی، کاهش تولیداتی همچون جو و کاه که غذای اصلی دام­‌های گلستان را تشکیل می­‌دهد را با چالش جدی مواجه کرد در این میان دام‌­های سبک استان که بخش اعظمی از نیاز خود را از مراتع تأمین می­‌کردند نیز به دلیل خشکسالی و فقر مراتع نیاز بیشتری به علوفه پیدا کردند، این در حالی بود که به دلیل مشکلات ارزی و تحریم­‌ها واردات نهاده‌های دامی به سختی انجام می‌­شد، اتفاقی که باعث سرگردانی دامدار و گرسنگی دام­‌ها شد.

طی یک ماه اخیر گلستان با  کاهش سهمیه  تخصیص نهاده­‌های دامی مواجه  و این اتفاق بار دیگر نارضایتی و دغدغه‌مندی دامداران گلستانی را افزایش داد.

*دامداران: دام مثل زمین نیست که بتوان آن را رها کرد/ سرمایه دامداران از گرسنگی نابود می­‌شوند

در همین رابطه یک دامدار گرگانی ساکن روستای «اوزینه» گرگان با بیان اینکه وضعیت دام و دامدار بسیار نابسامان است در گفت‌گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: در چند روز  گذشته چندین بار برای تهیه خوراک دام به شرکت تعاونی روستایی مراجعه کردم، اما متأسفانه هر بار با در بسته مواجه شدم و اعلام کردند فعلا سهمیه­‌ای وجود ندارد.

وی تصریح کرد: مشکلات دامداران روز به روز بیشتر می‌­شود و متأسفانه برنامه‌­ای در دستور کار مسوولان برای برون‌رفت از این مشکلات وجود ندارد، دام مانند زمین نیست که اگر امکانات وجود نداشت در آن کشت و کاری انجام نشود، دام موجود زنده است و برای زنده ماندن نیاز به خوراک دارد.

دامدار گرگانی افزود: اقتصاد و معیشت ما از دامداری تأمین می‌­شود در حال حاضر ادامه این فعالیت برای بسیاری از دامداران صرفه اقتصادی ندارد و افرادی همچون ما که این فعالیت را ادامه می­‌دهیم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می­‌کنیم.

*سمیعی: خشکسالی تأثیر منفی بر تولیدات خوراک دام بر جای گذاشت/ خشک شدن مراتع بر مشکلات تأمین نهاده­‌های دامی دامن زد

معاون امور دام سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز در خصوص مشکلات دامداران برای تأمین خوراک در گفت‌گو با خبرنگار فارس اظهار کرد: طی دو سال گذشته کشور و استان ما با یک خشکسالی بی­‌سابقه مواجه شد این خشکسالی از چند جهت تولیدات ما را دچار خسارت کرد، تولید غلاتی همچون جو که یکی از نهاده­‌های اصلی مصرف خوراک دام است کاهش شدیدی در استان پیدا کرد و به دنبال آن شاهد کاهش ۵۰ درصدی تولید در استان را داشتیم بخش عمده‌­ای از اراضی استان دیم است و بخش عمده‌­ای از تولیدات جو تحت تاثیر بارندگی هاست.

رحمت سمیعی تصریح کرد: از سویی با کاهش تولید گندم،کاه و کلش نیز کاهش یافت، علاوه بر این مراتع که یکی از منابع اصلی خوراک دام سبک ما هستند  خشکسالی این مراتع را نیز تحت تاثیر قرار داد و یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس دام  متقاضی علوفه خارج از مراتع شدند و این امر بر مشکلات موجود بر تأمین نهاده­‌های دامی اضافه کرد.

وی با اشاره به اقدامات استان برای برون‌رفت مشکلات تأمین نهاده‌­های دامی گفت: از سال گذشته پیگیری­‌هایی برای واردات علوفه انجام و با یک روند تقریبأ مناسبی این تأمین خوراک انجام شد البته در برخی از ماه‌ها نیز به خاطر سفارش کمتر و بحث ترخیص گمرکات کشور یا تأمین ارز با چالش‌­هایی در تأمین خوراک دام می­‌شدیم از این رو در برخی مواقع دامدار ما احساس نیاز بیشتری به تأمین علوفه می­‌کرد در ماه گذشته توانستیم بین ۷۰ تا ۸۰ درصد علوفه استان را تأمین کنیم.

*امکان تأمین نهاده‌­های دام به صورت کاملأ دولتی وجود ندارد/ نیاز استان به نهاده­‌های دامی طی یک ماه حدود ۳۰ هزار تن است

 معاون امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد:حدود ۵۰ درصد از نیاز دام از طریق کنستانتره و نیمی دیگر از طریق علوفه تأمین می­‌شود تمام تلاش ما بر این است تا جای امکان این مقدار را تأمین کنیم اما واقعیت این است که امکان تأمین این نهاده‌­ها به صورت  کاملأ دولتی  وجود ندارد به اندازه­ای که نهاده دولتی در اختیار استان قرار بگیرد ما نیز بین دامداران استان توزیع انجام می­دهیم.

سمیعی با بیان اینکه تأمین نیاز دامدار بستگی به تخصیص نهاده با ارز دولتی دارد، افزود: بخشی از نهاده دامی به صورت دولتی در اختیار دامدار قرار می‌­گیرد و مابقی باید از طریق علوفه تأمین شود که بخشی از این کنستانتره یا از بازار یا در کارخانه­‌های خوراک دام تأمین می‌‌شود.

وی در ادامه به نیاز استان به نهاده­‌های دامی اشاره کرد و گفت: به طور متوسط ماهانه ۳۰ هزار تن نهاده لازم داریم  تا جمعیت دام روستایی ما اعم از دام سبک و سنگین را تحت پوشش نهاده‌های دولتی قرار دهیم که البته شرایط برای این‌میزان نهاده فراهم نیست معمولا ۲۰ تا ۲۲ هزار تن نهاده تأمین و در اختیار دامدار قرار می­‌دهیم اما در روزهای اخیر حدود ۵ هزار تن نهاده دامی به استان تخصیص داده شد با پیگیری­‌هایی که از طریق نمایندگان مجلس و استانداری انجام شد توانستیم بخشی از نهاده‌­های متمرکز کشوری را دریافت کنیم.

معاون امور دام جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۰ هزار تن عملیات توزیع در دست اجراست همچنین کارخانه‌های تولید خوراک دام نیز تولید ۳ هزار تن نهاده را در دستور کار خود قرار داده‌­اند، در بحران­‌هایی که در خصوص تأمین نهاده دام با أن مواجه بودیم با هماهنگی کارخانه خوراک دام به صورت تعهدی تولید انجام می‌­شد در واقع در شرایط بحران اقداماتی از چنین دست انجام می‌­شود تا بتوانیم نهاده­‌های مورد نیاز دام را تأمین کنیم.

براساس این گزارش، دامداری و کشاورزی یکی از مشاغل اصلی مردم گلستان است، در حالی که این دو شغل نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور ایفا می‌­کنند اما در سال­‌های اخیر بیشترین ناملایمات و بی‌­توجهی­‌ها به این بخش شده است.

سال‌هاست دغدغه­‌مندی مسوولان بر اشتغال و تولید متمرکز شده و جالب آن که دو بخش کشاورزی و دامداری سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال و تولید دارند. اقتصاد ما و بخش­‌های مختلف آن نیاز به یک جراحی اساسی دارد و امید آن می‌­رود این جراحی نوشدار پس از مرگ سهراب نباشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار