معاون بهره برداری شرکت کشت و صنعت خاوردشت علی آباد کتول سویای وارداتی را رقیب اصلی سویای داخلی در بازارهای کشور دانست و گفت: باید از تولید بذرهای سازگار با اقلیم آب و هوایی کشورمان، حمایت شود.

یکه تازی سویای وارداتی در بازارهای داخلی/ لزوم حمایت از تولید بذرهای سازگار با اقلیم کشور

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، محمد حسن شکی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی زرین نامه با اشاره به اهمیت تولید کنجاله سویا به عنوان مواد اولیه صنعت تولید خوراک دام و طیور، اظهار کرد: صنعت روغن کشی حلقه واسط میان کشاورزی و تولیدات پروتئینی محسوب می شود و در حال حاضر نزدیک به ۳۰ کارخانه در زمینه روغن کشی و تولید کنجاله سویا در کشور فعال است.

وی با بیان اینکه سطح کمی از اراضی کشاورزی کشور زیر کشت دانه های سویای روغنی قرار دارد، گفت: این شرکت سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن از این دانه های استراتژیک را وارد کشور نموده تا نیاز خود برای تولید روغن خام و کنجاله سویا را تامین کند.

عضو هئیت مدیره شرکت کشت و صنعت خاوردشت علی آباد کتول، استان های گلستان و مازندران را از بزرگترین استان های تولید کننده لوبیا روغنی برشمرد و افزود: تولید بذر مرغوبی که هم با شرایط اقلیمی کشور سازگار بوده و هم بتواند درصد پروتئین و روغن دهی بالایی داشته باشد از چالش های اصلی ما برای کشت دانه روغنی سویا در کشور است و باید به طور جدی دنبال شود.

شکی واردات روغن خام و کنجاله را رقیب اصلی توسعه کشت دانه های روغنی در کشور دانست و گفت: سهم سویا در تولید روغن ۲۰ درصد و کلزا ۴۰ درصد است اما نقش کنجاله سویا در تامین خوراک دام و طیور بسیار پر رنگ و کنجاله کلزا نقش کمتری دارد، لذا توسعه هر دو باید در کشور مورد توجه‌ ویژه تری قرار گیرد تا در صورت تحریم کشورهای صادر کننده، در این خصوص در کشور با مشکلی مواجه نشویم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار