"موقعیت مهدی" اولین ساخته هادی حجازی‌فر و از فیلم‌های تحسین‌شده چهلمین جشنواره فجر است که در ژانر دفاع مقدس برشی از زندگی یک قهرمان ملی را از زمان ترک مسوولیت شهرداری تا شهادت به دور از تکلف و خیال‌پردازی روایت می‌کند و گوشه‌ای از رشادت‌ رزمندگان در جبهه‌ها را به نمایش می‌گذارد.

"موقعیت مهدی" روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، این فیلم با محوریت چهار سال پایانی عمر مهدی باکری، در ۶ پرده موقعیت های مهم زندگی‌ شهید باکری و برادرش شهید حمید باکری را به تصویر می کشد.

مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا که منصب شهرداری ارومیه را برای رفتن به جبهه‌ها ترک می‌کند، از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد به رغم مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد، این روایت در ۶ پرده تصویر شده است.

​ حجازی‌فر که هنرمندی از دیار آذربایجان است با خلق اثر تاثیرگذار، اخلاق‌گرا و جذاب موقعیت مهدی تلاش کرد از مسیر بازنمایی گوشه ای از زندگی شهیدان باکری، مخاطب را از هزارتوی زندگی اجتماعی با قهرمانان تاثیرگذار اما کمترشناخته شده دفاع مقدس آشنا کند.

حجازی فر در مقام کارگردان فرهنگ جامعه، از خودگذشتگی و ایثار و مقاومت را در فضای ساده، صمیمی و دلنشین بدون هیچ نوع ادا و اطوار روشنفکرنمایانه، غلو، ظاهرسازی و بازی عجیب و غریب با دوربین، به زبان تصویر بازگو می کند.

یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت این فیلم موسیقی متن همراه با پایان بندی مناسب هر پرده آن است که با روایتی از حقیقت زندگی شهیدان باکری، حالتی مستندگونه می گیرد و باعث به فکر فرورفتن مخاطب و تلاش برای به‌خاطر سپردن سکانس ها و دیالوگ ها می شود.

موقعیت مهدی با بازی درخشان هادی حجازی فر در نقش شهید باکری خسته کننده نیست و احساس ایثار، مقاومت، مهربانی، گذشت و به طور کلی وجدان مخاطب را زنده می کند.

"موقعیت مهدی" روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان گلستان بعد از تماشای این فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت مهدی یکی از فیلم های خوب و اثرگذار جشنواره فجر است که مورد استقبال گسترده مردم واقع شد زیرا شاخصه های ارزشمند،  ارزش های آرمانی هشت سال دفاع مقدس، نیکی ها، عشق ها و ایثارها را به خوبی به نمایش گذاشت.

محمد رعیت بیان کرد: دقت به جزییات و مفاهیم عمیق فرهنگی در این فیلم قابل مشاهده بود که گاهی کارگردان حتی بدون کلام با قدرت بصری مفاهیم را به بینندگان منتقل می کرد. 

وی افزود: یکی از نقاط قوت فیلم، بهره بندی از فرهنگ و زبان اثرگذار و اثر بخش آذری بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان بعد از تماشای موقعیت مهدی به خبرنگار ایرنا گفت: این فیلم رسالت بازسازی صحنه‌های انقلابی و خانوادگی برادران باکری را به خوبی انجام داده است.

حجت الاسلام عباسعلی گرزین بیان کرد: فیلم از بسیاری جهات از جمله فنی و کارگردانی، موقعیت سازی و بیان زوایای مهم فردی و جمعی برادران باکری و صحنه شهادتشان ممتاز و قابل تحسین است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت فیلم، تاثیرگذاری احساسی و معرفتی در نمایش سختی جنگ، فداکاری و ایثار جوانان بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گلستان هم پس از پایان فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم موقعیت مهدی مخاطبان زیادی را تحت تاثیر خود قرار داد و توانست اثر خود را بگذارد و رسالت رسانه ای خود را در انقال مفاهیم دفاع مقدس به خوبی انجام دهد.

سیدعلی مهاجر بیان کرد: پرده آخر لحظات شهادت مهدی باکری نقطه اوج فیلم بود که حال و هوای روزهای گلوله و حماسه را برای جاماندگان دفاع مقدس زنده کرد.

یکی از فعالان رسانه ای گلستان هم پس از پایان فیلم به خبرنگار ایرنا گفت: فیلم موقعیت مهدی رسالت رسانه ای خود را به خوبی انجام داد زیرا همانطور که انقلاب اسلامی وظیفه ای برای پیشرفت هنر و سینما دارد، سینما و هنر هم وظیفه ای نسبت به انقلاب و حاکمیت دارد.

"موقعیت مهدی" روایت عاشقانه سینما از روزهای ایثار و شهادت
پوستر فیلم سینمایی موقعیت مهدی

هادی احمدی بیان کرد: دوره های سختی در تاریخ انقلاب داشتیم که مهمترین آن جنگ تحمیلی بود و یکی از رسالت های سینما ارتباط برقرار کردن شهدا و نسل پس از انقلاب است.

وی در نقد این فیلم گفت: موقعیت مهدی آنطور که باید و شاید شهید باکری را برای نسل سوم و رویش های جدید انقلاب معرفی و تبیین نکرد.

یک پیشکسوت بازیگری گلستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: موقعیت مهدی یکی از بهترین آثار عرصه دفاع مقدس سینمای ایران بود که حجازی فر به خوبی صداقت و سادگی، اطاعت از امام، رهروی از راه امام حسین(ع)، اخلاص و تلاش برای هدف مقدس شهیدان را  به تصویر کشید.

الله‌قلی نظری بیان کرد: برای آشنایی نسل بعد انقلاب با شخصیت های بی ادعایی چون شهید باکری که با زندگی ساده و اعتقادات عمیق به مصاف دشمن رفتند باید آثار بیشتری تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: موقعیت مهدی زندگی ساده، روحی و روانی، فرهنگی و ارزش های والای شهید باکری را به خوبی به مخاطبان انتقال داد.

وی تاکید کرد: موسیقی آذری ناب، خاص و منقلب کننده متن با فضای فیلم مطابقت داشت و اثرعمیقی بر روان مخاطب و تاثیرپذیری آن می گذاشت.

به اعتقاد کارشناسان، فیلم های سینمای مقاومت به طور قطع و یقین در نشر و ترویج فرهنگ ایثار، شهادت، از خودگذشتگی، ایمان، اخلاص و فداکاری به مخاطبان بسیار تاثیرگذار بوده  و فیلم ساز و تهیه کننده با بصیرت با انتخاب سوژه های ارزشمند در هشت سال دفاع مقدس به بازسازی جامعه انقلابی کمک شایانی می کند.

فیلم سینمایی "موقعیت مهدی" هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی و به کارگردانی هادی حجازی‌فر در مرکز سیمافیلم با مشارکت بنیاد روایت فتح تهیه شده است.

به اعتقاد کارشناسان معرفی آخرین تولیدات سینمای ایران با توجه به جایگاه و نوع نگرش آن و برنامه ریزی برای اکران آنها در ایران اسلامی بزرگ ترین وظیفه جشنواره بین المللی فجر و چراغ روشن آن است.

گزارش ایرنا، فیلم های دسته دختران ساخته منیر قیدی، ضد ساخته امیرعباس ربیعی، شهرک ساخته علی حضرتی، علف زار ساخته کاظم دشتی، شادروان ساخته حسین نمازی، برف آخر فیلمی از امیر حسین عسگری، شب طلایی ساخته یوسف حاتمی کیا، موقعیت مهدوی فیلمی از هادی حجازی فر، بدون قرار قبلی ساخته بهروز شعیبی، بیرو فیلمی از مرتضی علی عباس میرزایی،   مرد بازنده ساخته محمد حسین مهدویان، هناس فیلمی از حسین دارایی، ملاقات خصوصی ساخته امید شمس، ماهان اثری از حمید شاه حاتمی، خائن کشی فیلمی از مسعود کیمیایی و فیلم درب ساخته سیدهادی محقق به عنوان فیلم های چهلمین جشنواره فجر از ۱۵ تا ۲۲ بهمن ماه  در سینماهای گلستان در حال اکران است.

استان ۲ میلیون نفری گلستان با ۱۴ شهرستان هشت سینما و ۱۴ سالن نمایش دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار