نوسازی ۸۵ هزار واحد مسکونی غیرمقاوم، اجرای طرح هادی، صدور اسناد مالکیت اراضی و توجه به ساخت مسکن جوانان، از جمله اقدامات ۴۳ ساله بنیاد مسکن در گلستان است که محرومیت‌زدایی، ارتقای کمی و کیفی خانه‌های روستایی و در نهایت حرکت به سمت توسعه پایدار را برای روستاها به ارمغان آورد.

محرومیت‌زدایی و مقاوم‌سازی ۸۵ هزار مسکن روستایی، رهاورد انقلاب در گلستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، ساخت مسکن مقاوم در مناطق روستایی و شهری برای پیشگیری و کاهش خسارات بلایای طبیعی در استان گلستان که مردمان آن همواره نگران وقوع بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، رانش زمین و طوفان‌های شدید و خسارت‌زا هستند، از خدمات ارزشمند انقلاب اسلامی در این استان شمالی است.

استان گلستان با ۱.۹ میلیون نفر جمعیت که نیمی از آن در مناطق روستایی سکونت دارند، ۲۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی دارد که ۱۲۸ هزار واحد آن غیرمقاوم است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از اواسط دهه ۸۰ تاکنون ۸۵ هزار واحد مسکونی آنرا نوسازی و مقاوم کرده است.

علاوه بر اقدمات حوزه نوسازی مسکن روستایی، اجرای طرح هادی و بازنگری آن، واگذاری زمین به نیازمندان و افراد فاقد زمین جهت ساخت مسکن، احداث خانه برای محرومان و جوانان در روستاها و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر از دیگر اقدمات و خدمات نظام اسلامی است که توسط بنیاد  مسکن انقلاب اسلامی در این مناطق انجام شده و کماکان ادامه دارد.

مقاوم سازی مسکن روستایی

تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ملاک و معیار خاصی برای ساخت خانه‌های روستایی در کشور و استان گلستان وجود نداشت و خانه‌ها اغلب با سنگ، چوب و خشت خام احداث می‌شد اما بعد از انقلاب به سبب حفظ جان و مال مردم خانه‌ها به شیوه مهندسی و بتنی احداث می‌شود و تا کنون ۸۵ هزار واحد مسکونی مقاوم با رعایت اصول مهندسی فقط در این استان شمالی نوسازی و مقاوم سازی شدند.

طرح ملی مقاوم سازی مسکن در مناطق روستایی و شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۵ هزار نفر از سال ۸۵ در کشور با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شروع شد و این نهاد انقلابی به‌طور میانگین سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را در مناطق هدف نوسازی و مقاوم سازی می‌کند.

گلستان یکی از استان‌های پیشرو در این طرح ملی است و به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان شمالی از سال ۸۵ تاکنون در مجموع افزون بر ۸۵ هزار واحد مسکونی در مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر استان را با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی، مقاوم کرده است.

سیدمحمد حسینی افزود: هم اکنون سقف تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی مسکن روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر ۲ میلیارد ریال است

وی با اشاره به حادثه‌خیز بودن گلستان و ضرورت مقاوم سازی واحدهای فرسوده و غیرمقاوم مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر استان گفت: از مجموع ۹۳۳ روستای بالای ۲۰ خانوار گلستان، ۲۰۰ روستا در معرض سیل و ۱۱۹ روستای دیگر در معرض خطرات و حوادثی مانند رانش و زلزله قرار دارند.

به گفته حسینی، بنیاد مسکن گلستان امسال عملیات نوسازی هفت هزار خانه غیرمقاوم استان را در دستور کار دارد و تلاش می‌کند با همراهی سایر دستگاه‌های مرتبط و مشارکت بانک‌های عامل در تامین تسهیلات، تا پنج سال آینده حداقل نیمی از خانه‌های کم دوام این استان شمالی را نوسازی کند.

طرح هادی

طرح هادی روستایی با اهدافی از جمله ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها باتوجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی، رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اصلا طرحی به عنوان طرح هادی روستایی وجود نداشت اما بعد از انقلاب برای کل روستاهای استان تهیه طرح شد و فاز اول این طرح تاکنون در ۶۷۵ روستا نیز اجرا شده است.

سیدمحمد حسینی گفت: بازنگری طرح هادی مناطق روستایی هر ۱۰ سال یک‌بار متناسب با رشد جمعیت برای توسعه و تامین عادلانه امکانات و کمک به ماندگاری جوانان در روستا مورد بازنگری قرار می‌گیرد که هم اکنون ۴۰۱ طرح بازنگری شده است.

صدور سند مالکیت

صدور سند مالکیت برای واحدهای مسکونی مناطق روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر گلستان از دیگر فعالیت‌ها و اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با همراهی بنیاد مستضعفان (علوی) و ادارات ثبت اسناد و املاک است که به گفته مدیرکل بنیاد مسکن استان این اقدام به‌منظور تثبیت مالکیت خانه‌های روستاییان، استفاده از اسناد به عنوان وثیقه برای گرفتن تسهیلات بانکی، ممانعت از نزاع و تخلفات ملکی، محرومیت‌زدایی و کمک به جهش تولید و ممانعت از مهاجرت به شهرها انجام می‌شود.

به گفته مدیرکل بنیاد مسکن گلستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مردم بویژه در مناطق روستایی از داشتن سند مالکیت محروم بودند و اراضی و حتی روستاها در تملک خان‌ها و کدخداها بود اما بعد از انقلاب املاک و اراضی روستایی دارای سند مالکیت شدند و تاکنون ۱۰۱ هزار جلد سند مالکیت در مناطق روستایی استان توسط این نهاد با همکاری ادارات ثبت اسناد و املاک صادر و تحویل مردم شده است.

حسینی با یادآوری اینکه تا قبل از انقلاب اسلامی ۶۰۰ روستا و ۱۷ شهر کمتر از ۲۵ هزار نفر گلستان در مالکیت بنیاد پهلوی و وابسته به خاندان رژیم سابق بود، افزود: این املاک بعد از انقلاب به بنیاد علوی منتقل شد و به فرمان مقام معظم رهبری واگذاری آن به مردم آغاز و بنیاد مسکن به‌عنوان کارگزار کار نقشه برداری و تشکیل پرونده را در روستاها انجام و بعد از تایید بنیاد علوی، اسناد مالکیت صادر و به مردم تحویل می‌شود.

وی اضافه کرد: تلاش داریم تا ۲ سال آینده با هماهنگی و همراهی بنیاد علوی و ادارات ثبت اسناد استان گلستان برای اشخاص و متقاضیان واجد شرایط سند مالکیت صادر شود.

به گفته حسینی، برای تسریع در روند تعیین تکلیف و صدور سند مالکیت این خانه‌ها، ۱۰۰ گروه ارزیاب‌، نقشه خانه‌ها را با مشارکت و همکاری متقاضیان تهیه کرده و پرونده‌ها را به اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان‌ها ارسال خواهند کرد.

واگذاری زمین

واگذاری زمین به افراد فاقد زمین به‌ویژه زوج‌های جوان درمناطق روستایی و مستاجران در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر از دیگر اقدامات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که به گفته مدیرکل این نهاد در گلستان، در راستای ماده چهار قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نسبت به تملک اراضی ملی در محدوده روستاها اقدام و بعد از تفکیک و آماده سازی اراضی به متقاضیان واجد شرایط واگذار می‌شود.

حسینی افزود: در واگذاری زمین به افراد اشاره شده تا قبل از انقلاب اسلامی هیچ اقدامی نمی‌شد اما از ۲ دهه قبل تاکنون هشت هزار و ۳۳۲ قطعه به مساحت کل ۲ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع واگذار شد.

مسکن محرومان و جوانان

احداث مسکن برای محرومان و جوانان از طرح‌های جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته و در همین ارتباط به گفته مدیرکل بنیاد مسکن گلستان ساخت سه هزار واحد مسکونی با زیربنای کل ۱۸۰ هزار مترمربع برای محرومان آغاز شده و احداث ۲ هزار واحد مسکونی برای جوانان در این استان نیز برنامه ریزی شده که ساخت هزار واحد آن شروع شده است.

حسینی افزود: این واحدها با زیربنای تقریبی ۸۰ مترمربع با تسهیلات بانکی ارزان قیمت، کمک‌های بلاعوض دولتی و کمک‌های نیکوکاران درحال احداث است.

وی اضافه کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب، هیچ طرح و برنامه‌ای برای کمک به خانواده‌های نیازمند بالاخص در بخش مسکن وجود نداشت ولی به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی هر ساله طرح‌های مختلفی در بخش مسکن برای خانواده های محروم و نیازمند اجرا می‌شود.

به گفته حسینی، ساخت مسکن برای ایتام، ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای حداقل ۲ عضو معلول روستایی و شهری و جابجایی روستاهای در معرض خطر حوادث از دیگر خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به مردم گلستان است که بنیاد مسکن آنرا انجام می‌دهد.

افتتاح ۲ هزار واحد مسکن روستایی گلستان در دهه فجر

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان همچنین با تاکید بر اهتمام جدی دولت برای کاهش تعداد خانه‌های ناایمن روستایی گفت که همزمان با دهه فجر امسال ۲ هزار خانه نوساز روستایی در نقاط گوناگون استان به بهره‌برداری خواهد رسید که برای ساخت این واحدها با همکاری بانک های عامل، چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان پرداخت شد.

حسینی بابیان اینکه برای نوسازی هر خانه فرسوده، ۲ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد پنج درصد، دریافت ضامن زنجیره ای و بازپرداخت ۲۰ ساله به متقاضی ارائه می‌شود، از آغاز ساخت پنج هزار خانه روستایی در گلستان با تامین ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت در این ایام خجسته خبر داد و افزود: ساخت و سازهای روستایی از سوی کارشناسان خبره عضو نظام فنی و مهندسی روستایی طراحی و نظارت می شود.

 افتتاح یا آغاز ساخت طرح های عمرانی در ۲۷۴ روستا

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان همچنین به دیگر طرح‌های دهه فجر این اداره کل اشاره کرد و گفت که در ۲۷۴ روستای استان ۳۵۴ طرح عمرانی با اعتبار ۹۳۵ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال آماده افتتاح یا آغاز ساخت است که ۱۶۴ هزار و ۲۹۶ خانوار از مزایای آن بهره‌مند می شوند.

حسینی ادامه داد: بهره برداری از ۱۴۳ پروژه طرح هادی روستایی در ۱۱۳ روستا با ۲۷۹ میلیارد و ۱۳۰ میلیون ریال با پوشش ۶۳ هزار خانوار و بازنگری طرح هادی در ۵۲ روستا با اعتبار ۴۴ میلیارد و ۴۱۰ میلیون ریال با پوشش ۱۴ هزار و ۸۱۵ خانوار از جمله طرح‌های دهه فجر امسال بنیاد مسکن گلستان است.

وی افزود: علاوه بر آن در این ایام ۲۱۱ طرح هادی در ۱۶۱ روستای گلستان با سرمایه گذاری ۶۵۶ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال با پوشش بیش از ۱۰۰ هزار خانوار و تهیه طرح بازنگری طرح هادی برای ۶۶ روستای استان با اعتبار بیش از ۹۰ میلیارد ریال و پوشش ۲۶ هزار خانوار آغاز می شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان یادآور شد: واگذاری سند مالکیت ۲ هزار و ۹۵ فقره به روستائیان و ساکنان شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت استان و واگذاری ۸۰۰ قطعه زمین با کاربری مسکونی به مساحت ۱۶۰ هزار مترمربع از دیگر طرح های این اداره کل در دهه فجر سال جاری است.

استاندار گلستان هم گفت: محرومیت زدایی سرفصل خدمات دولت جهادی و مردمی سیزدهم است که این مهم در این استان به طور جدی دنبال می شود.

علی‌محمد زنگانه بر استفاده از مشارکت مردم برای پیشرفت در روستاهای گلستان تاکید کرد و گفت: تجربه روستاهای محمد آباد گرگان، وامنان آزادشهر، عطا آباد آق قلا و پنج پیکر شهرستان ترکمن در رسیدن به توسعه با استفاده از ظرفیت های بومی الگوی مناسب پیشرفت دیگر روستاهای گلستان است.

مطابق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان در این استان ۲۲۸ هزار واحد مسکونی روستایی وجود دارد که از ۱۵ سال گذشته تا کنون ۸۵ هزار واحد آن توسط این نهاد به خاطر خطرپذیری بالای ابنیه به سبب تهدیداتی همچون سیل و زمین لرزه، مقاوم سازی شده است.

خدمات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گلستان برای ساخت مسکن از جمله مقاوم سازی در ۹۳۶ روستای بالای ۲۰ خانوار استان دارای طرح هادی ارایه می شود.

۴۶.۶ درصد از جمعیت یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، روستایی بوده و این استان رتبه دوم کشوری را به لحاظ جمعیت روستایی در کشور دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار