حق شناس، یک دامدار گلستانی گفت: دامداران به واسطه کمبود خوراک دام ضررهای زیادی را متحمل شدند، اگر اوضاع به همین روال باشد در ماه‌های آینده دام پروران ورشکست خواهند شد.

احتمال ورشکستگی دامداران گلستانی با تداوم کمبود خوراک دام

به گزارش گلستان ۲۴؛ دُردی محمد حق شناس در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این نکته که دام پروران گلستانی به دلیل کمبود سهمیه خوراک دام ماهانه ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کنند، اظهار کرد: اگر اوضاع به همین روال ادامه داشته باشد دست از این صنعت شسته و سراغ شغل دیگری خواهم رفت.

وی با بیان این نکته که جهادکشاورزی استان به هر گوسفند ماهانه پنج کیلوگرم و به هر گاو ماهانه ۵۰ کیلوگرم خوراک سهمیه می‌دهد، افزود: تخصیص این میزان سهمیه خوراک دام درحالی است که خوراک گوسفند به صورت میانگین روزی دو کیلوگرم و خوراک یک گاو شیرده روزانه ۱۲ کیلوگرم و میزان مصرف گاو خشک ۷ کیلوگرم است.

این فعال اقتصادی گلستانی ضمن یادآوری این نکته که به عنوان دامدار باید از تولد بره دو قلو خوشحال باشم، افزود: متاسفانه اینگونه نیست و به دلیل کمبود سهمیه خوراک دام و گرانی این کالا در بازار، از زیاد شدن تعداد دام‌ها ناراحت هستم.

وی با تاکید بر این نکته که اغلب دامداران به واسطه نبود قدرت خرید خوراک دام به گاوهایشان کاه می‌دهند، اضافه کرد: وقتی از سازمان جهاد کشاورزی استان برای بازدید می‌آیند، همیشه تولیدکننده را تشویق می‌کنند؛ تشویق به تنهایی از دامداران دردی را دوا نمی‌کند باید دولت در این زمینه چاره‌ای بیاندیشد.

حق شناس با بیان این نکته که در حال حاضر دام سنگین باید روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم شیر تولید کنند، افزود: به دلیل نبود خوراک دام به میزان کافی، تنها روزانه ۲۰۰ کیلوگرم روزانه تولید شیر داریم.

وی ادامه داد: به این ترتیب گاوی که به هزار زحمت پروار شده، ظرف مدت کوتاهی وزنش را از دست می‌دهد که باز هم در نهایت این دامدار متضرر می شود.

این تولیدکننده گلستانی اضافه کرد: در کنار این مشکلات بدحسابی برخی شرکت‌های لبنی هم مشکلات دامداران را بیشتر کرده است شرکت فرآورده لبنی پونک از جمله واحدهای تولیدی است که ماه‌هاست پس از دریافت شیر، پولی به دامداران پرداخت نکرده است.

وی در خاتمه خواستار رسیدگی به مشکل دامداران در این حوزه شد و گفت: این اتفاق در گذشته هم افتاده بود و در سال جاری دوباره تکرار شد امیدوارم دست کم مسئولان در این حوزه حق ما را از این شرکت های لبنی بگیرند .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار