کمبود یا نبود برخی از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، راه‌های ارتباطی، ورزشی، آب و فاضلاب، صنعت و معدن و جهادکشاورزی از جمله مشکلات دیرینه شهرستان گالیکش استان گلستان است که انتظار دارند این کمبودها با اهتمام جهادی دولت سیزدهم برطرف شود.

امیدواری اهالی گالیکش گلستان برای رفع مشکلات زیرساختی شهرستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گالیکش یکی از هفت شهرستان واقع در شرق استان گلستان است که به لحاظ جغرافیایی در بخشی از مسیر جاده بین المللی و ترانزیتی شمال - مشهد مقدس و تردد سالانه چند میلیون زائر ثامن الحج حضرت امام رضا (ع) و بدرقه کننده زوار این امام رئوف قرار دارد ضمن اینکه هر ساله میلیون‌ها تردد خودرویی از این محور بین المللی به استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و برخی استان‌های جنوب و جنوب شرق کشور انجام می‌شود.

افزون بر ۶۵ هزار نفر جمعیت گالیکش در ۲ نقطه شهری و حدود ۷۰ پارچه آبادنی سکونت دارند اگرچه این شهرستان در سال ۱۳۸۹ از مینودشت جدا و به‌عنوان شهرستانی مستقل معرفی شد اما بعد از گذشت یازده سال همچنان از برخی کمبودهای زیرساختی درحوزه‌های مختلف رنج می‌برد که رفع آن تنها درسایه کار و تلاش جهادی مدیران و اختصاص اعتبارات ویژه از سوی دولت است.

نکته‌ای که فرماندار گالیکش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آن اشاره کرد و گفت: بسیاری از کمبودهای زیرساختی شهرستان مربوط به ادوار گذشته که به دلائل مختلف مورد غفلت و کم توجهی مسوولان قرار گرفته است و اکنون چشم و امید مردم این دیار با ظرفیت‌های بالقوه و قابل توجه اما کمتر توسعه یافته به  اهتمام جهادی دولت آیت الله رییسی است که انتظار دارند با مساعدت ویژه به گالیکش بخشی از کمبودها جبران شود.

علی جوان با بیان اینکه کمبودهای زیرساختی گالیکش درحوزه‌های مختلف از جمله "بهداشت و درمان، راه‌های ارتباطی، کشاورزی، گردشگری، صنعت، آب و فاضلاب شهری و روستایی، ورزش و اجتماعی" مشهود است و نیاز به توجه ویژه مدیران استانی و ملی دارد، افزود: حتی فرمانداری و بخشداری لوه این شهرستان ساختمان اداری مستقل ندارند.

وی اضافه کرد: با عنایت به سفر رییس جمهور در آینده نزدیک و برخی اعضای هیات دولت به استان گلستان مهمترین مطالبه مردم گالیکش از دولتمردان نگاه و اهتمام ویژه به این شهرستان برای رفع کمبودهای زیرساختی آن است.

تعریض و ایمن سازی راه‌های ارتباطی

فرماندار گالیکش ادامه داد: تعریض و ایمن سازی راه‌های ارتباطی این شهرستان بالاخص پروژه ملی تعریض بزرگراه گالیکش - سه راهی تنگراه (پارک ملی گلستان)، که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ شروع شده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی، سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی این پروژه با تخصیص منابع اعتباری مورد نیاز را مطالبه مردم گالیکش دانست و افزود: علاوه بر این تعریض و ایمن سازی بزرگراه گالیکش به مینودشت که عملیات اجرایی آن از سال ۹۷ شروع شده و اکنون ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، دیگر خواسته اهالی این شهرستان است.

جوان اضافه کرد: تعریض این ۲ پروژه بزرگراهی که بخشی از جاده بین المللی و ترانزیتی شمال به مشهد مقدس است و هرساله میلیون ها تردد خودرویی به مقصد مشهد و دیگر استان‌های واقع در شرق و جنوب کشور از این جاده انجام می‌شود و بعضا شاهد حوادث و سوانح ناگوار رانندگی در این محور هستیم، نخستین مطالبه مردم گالیکش از دولت انقلابی سیزدهم است.

وی، بهسازی و مرمت جاده گالیکش - فارسیان به حسین آباد کالپوش که تنها ۲۰ درصد آن انجام شده و تامین اعتبار برای تکمیل یک دهنه پل روستای لیرو را از دیگر مطالبات مردم گالیکش اعلام کرد.

تکمیل بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی

فرماندار گالیکش اهتمام به تکمیل پروژه بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی این شهرستان که عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ شروع شده و اکنون در مرحله پایانی اجرای اسکلت قرار دارد را از دیگر مطالبات مردم این دیار از رییس جمهور دانست و گفت: عملیات اجرایی این پروژه که ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد به سبب مشکلات مالی متوقف شده است.

جوان افزود: با گذشت یازده سال از شهرستان شدن گالیکش اما این شهرستان از داشتن بیمارستانی مستقل برای پذیرش و بستری بیماران محروم است و مردم آن مجبورند برای پیگیری مسائل درمانی خود با صرف وقت و هزینه به شهرهای همجوار مانند گنبدکاووس، مینودشت و کلاله بروند ضمن اینکه وضعیت ساختمان برخی مراکز بهداشتی و درمانی شهر و تجهیزات آن مناسب نیست و نیاز به بازسازی و نوسازی دارند.

در همین پیوند مدیر شبکه بهداشت و درمان گالیکش به خبرنگار ایرنا گفت که توسعه فضاهای بهداشتی و درمانی بویژه تکمیل بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی از نیازهای اصلی شهرستان است.

حسن رحیم زاده تصریح کرد: تاکنون برای عملیات اجرایی بیمارستان ۹۱ تخت‌خوابی گالیکش ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن به هزار میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

به گفته وی اکنون شهرستان گالیکش هشت مرکز بهداشتی و درمانی و ۳۵ خانه بهداشت دارد که خدمات اولیه به بیماران را ارائه می‌دهند و در صورت نیاز به خدمات تخصصی بیماران توسط آمبولانس به صورت رایگان به نزدیکترین بیمارستان منطقه از جمله گنبدکاووس، مینودشت و کلاله اعزام می‌شوند.

رحیم زاده یادآور شد: هم اکنون ۱۵ پزشک عمومی در فضاهای درمانی گالیکش مستقر هستند و تعدادی پزشک متخصص به صورت نوبتی در درمانگاه شهدای ۱۲ دی این شهرستان و در بخش‌های داخلی، قلب، زنان و زایمان، اطفال و رادیولوژی به بیماران خدمات درمانی ارائه می‌دهند. 

بهسازی شبکه آب آشامیدنی شهرستان

فرماندار گالیکش فرسودگی بخش قابل توجهی از شبکه انتقال و توزیع آب آشامیدنی در مناطق شهری و روستایی این شهرستان را از دیگر مشکلات زیرساختی آن برشمرد و گفت: در زمان حاضر ۶۰ کیلومتر از خطوط انتقال و توزیع شبکه آب شهری و ۴۰ کیلومتر در مناطق روستایی فرسوده است و نیاز مبرم به تعمیر و نوسازی دارد.

جوان افزود: در حوزه آب آشامیدنی روستایی برخی روستاهای گالیکش از جمله "سیجان، پی دل دل و لیرو" با کمبود آب مواجه‌اند ضمن اینکه در مناطق روستایی این شهرستان نیاز به اجرای ۳۳۰ کیلومتر شبکه انتقال و توزیع آب دارد.

کمبودهای زیرساختی بخش کشاورزی

گالیکش حدود ۳۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و از شهرستان‌های مهم استان گلستان در تولیدات کشاورزی است با این حال فعالان این بخش از برخی کمبودهای زیرساختی مانند کمبود آب‌بندان برای ذخیره نزولات آسمانی و آب‌های سطحی، لایروبی و بتونی نشدن انهار زراعی به سبب سیل‌خیز بودن منطقه و وضعیت نامناسب جاده‌های بین مزارع رنج می‌برند.

نکته‌ای که فرماندار گالیکش به آن اشاره  و اضافه کرد: تکمیل چند آب بندان نیمه تمام در روستاهای "پاسنگ بالا و آق قمیش" و احداث چند آب بندان جدید برای هدایت و ذخیره نزولات آسمانی و آب‌های سطحی در روستاهای "ینقاق، اوغان، تلوستان، تراجیق، سرخن آباد و دارا آباد" از نیازهای بخش کشاروزی این شهرستان است.

جوان اظهارداشت: باتوجه به سیل‌خیز بودن گالیکش ضرورت لایروبی، ساماندهی و بتونی کردن ۲۸۰ کیلومتر از انهار زراعی در این شهرستان ضروری است ضمن اینکه به دلیل کمبود منابع اعتباری از ۱۵۰ کیلومتر انهار زراعی گالیکش که نیاز به بتونی شدن دارد، فقط ۳۰ کیلومتر آن انجام شده است.

وی، مرمت و بهسازی جاده‌های بین مزارع را از دیگر نیازهای بخش کشاورزی گالیکش دانست و اضافه کرد: براثر سیلاب‌های فصلی در سال‌های گذشته ۱۸۰ کیلومتر از مجموع ۴۲۰ کیلومتر جاده بین مزارع این شهرستان بشدت آسیب و نیاز مبرم به مرمت و بهسازی دارند.

جوان با اشاره به ظرفیت خوب گیاهان دارویی در گالیکش، تکمیل دهکده گیاهان دارویی این شهرستان که عملیات اجرایی آن از ۹۶ آغاز شده و اکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد را ضروری دانست و گفت: اختصاص اعتبار برای این پروژه باتوجه به ایجاد درآمد و اشتغالی که به سبب فراوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی ایجاد می‌کند، از مطالبات مردم گالیکش از رییس جمهور است.

گردشگری

وجود جاذبه‌های طبیعی و مواهب خدادادی مانند کوهستان، جنگل بویزه پارک ملی گلستان و آبشارهای قابل توجه، سکونت اقوام مختلف در گالیکش و واقع شدن در مسیر جاده بین المللی و ترانزیتی شمال به مشهد مقدس و تردد سالانه میلون ها زائر بارگاه امام رضا (ع) از مزایای حوزه گردشگری این شهرستان است که درصورت فراهم شدن زیرساخت‌های مناسب می‌تواند بستری برای ایجاد درآمد و اشتغال برای مردمان این دیار کمتر توسعه یافته فراهم کند.

به گفته فرماندار گالیکش، بهره‌مندی از این مزایا تنها با ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای جذب گردشگر از جمله ایجاد اماکن اقامتی، بوم گردی روستایی، بازارچه صنایع دستی میسر خواهد شد که در این بخش شهرستان آماده جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

سایر حوزه‌ها

فرماندار گالیکش همچنین به برخی پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان از جمله مشکلات استادیوم فوتبال این شهر اشاره کرد و ادامه داد: رفع مشکل سند مالکیت استادیوم، تکمیل جایگاه تماشاگران، چمن و روشنایی ورزشگاه که عملیات اجرایی آن از سال ۹۰ شروع شده و اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد از دیگر نیازها و مطالبات مردم گالیکش از دولت انقلابی و مردمی آیت الله رییسی است.

جوان خاطرنشان کرد: تکمیل مجتمع فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گالیکش که عملیات اجرایی این پروژه در سال ۹۰ شروع شده و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، از دیگر مطالبات مردم این شهرستان از دولتمردان است.

وی از تکمیل ظرفیت ناحیه صنعتی گالیکش خبر داد و اضافه کرد: برای جذب سرمایه‌گذار درحوزه صنعت نیاز به توسعه فضای ناحیه صنعتی این شهرستان و یا اختصاص زمین دیگر برای احداث ناحیه جدید صنعتی نیاز است.

جوان، اختصاص اعتبار برای نوسازی مدارس فرسوده در مناطق شهری و روستایی گالیکش را از دیگر مطالبات  منطقه برشمرد و ابراز امیدواری کرد تا در سفر استانی آیت الله رییسی به گلستان بخشی از کمبودهای زیرساختی و پروژه‌های نیمه تمام این شهرستان مورد توجه قرار گرفته و برای تکمیل آنها اعتبارات مناسب تخصیص یابد.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار