روش های سنتی، فقدان زیر ساخت و وجود برخی بی عدالت هایی سبب شده کشاورزی نتواند درمان فقر و عقب ماندگی اقتصادی گلستان شود.

کشاورزی گلستان اسیر روش‌های سنتی/کسی حاضر به سرمایه گذاری نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، استان گلستان یکی از قطب‌های مهم کشاورزی در کشور است که در آن بیش از ۹۲ نوع محصول تولید و در بیش از ۱۵ نوع محصول مهم جزو استان‌های نخست کشور است.

گلستان با دارا بودن ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی، ۳۰ هزار هکتار باغ، سه میلیون واحد دامی، ۹۷۰ واحد مرغداری، ۴۸۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد.

تغییر اقلیم استان گلستان، خشکسالی و افزایش دما، نبود زیرساخت‌های کشاورزی و بی عدالتی‌هایی که در بخش کشاورزی وجود دارد باعث شده کشاورزی به جای نعمت و موهبت باعث عقب ماندگی و فقر مزمن در استان گلستان شود. واقعیتی تلخ که بخشی از آن به دلیل شرایط جوی و بخش مهم‌تر آن به دلیل کوتاهی‌هایی است که از سوی مسئولان در سطح کلان وجود دارد.

این موضوع که زمین‌های کشاورزی یک سطح محدود و غیر قابل افزایش است در حالی که جمعیت استان در حال افزایش است یک واقعیت غیر قابل انکار است و تنها راه برای امنیت غذایی این است که بهره‌وری را افزایش دهیم و از تکنولوژی روز دنیا در بخش کشاورزی عقب نمانیم.

رجب میرعلی کتولی از کشاورزان روستای نومل گرگان به خبرنگار مهر گفت: محصولاتی مثل پنبه، سویا و کدو آجیلی در گذشته بدون اینکه نیاز به آبیاری داشته باشد و به صورت دیم در روستای ما کشت می‌شد ولی اگر امروز نگاه کنیم دیگر اثری از کشت این محصولات نمی‌بینید.

این کشاورز گلستانی افزود: واقعیت این است که گرما و خشکسالی طبیعت منطقه را عوض کرده است، بسیاری از محصولات دیگر قابل کشت نیستند و یا عملکرد بسیار پایینی دارند، مردم روستا بیشتر گندم، باقلا، سیب زمینی می‌کارند، که قیمت این محصولات هم موقع برداشت محصول پایین است و درآمد چندانی برای ما ندارد.

او ادامه داد: زمین دار بزرگ در روستای ما وجود ندارد و همه اهالی زیر سه هکتار زمین دارند، از طرفی سموم کشاورزی و نهاده به شدت گران و کمیاب است.

میرکتولی اضافه کرد: کشاورزان از سطح درآمد پایین برخوردارند و فرزندان ما اغلب راهی شهرها شده‌اند تا از طریق دیگر کسب درآمد کنند هرچند اوضاع کار در شهر هم مساعد نیست و اغلب به کارگری، مسافرکشی و کارهای خدماتی روی آورده‌اند.

کشاورز به دولت یارانه می‌دهند

نائب رییس اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اقتصاد بیش از نیمی از مردم استان وابسته به کشاورزی است؛ اگر کشاورزی استان شرایط خوبی داشته باشد وضعیت استان هم رونق خواهد گرفت ولی با شرایط حال حاضر کشاورزان نمی‌توانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند و متاسفانه شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش حاشیه نشینی شهری هستیم.

یوسفی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم به دنبال این است مهاجرت از شهر به روستا انجام شود، تصریح کرد: زمانی این مسأله محقق می‌شود که درآمد مردم روستا افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان گلستانی با محصولی که تولید می‌کنند به دولت یارانه می‌دهند، افزود: گندم گلستان نسبت به دیگر استان ها کیفیت بالاتر ولی تناژ کمتری دارد ولی در خرید تضمینی، دولت گندم این استان را با قیمتی برابر با گندم بی کیفیت با تناژی بیشتر، خریداری می‌کنند.

هزینه کشاورزان برای تولید محصول با ارز آزاد حساب می‌شود ولی در زمان فروش محصول با ارز دولتی قیمت گذاری می‌شودنائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مشکلات بخش کشاورزی در خرید تضمینی این است که هزینه‌های کشاورزان برای تولید محصول با ارز آزاد حساب می‌شود ولی در زمان خرید به قیمت دولتی به فروش می‌رسد.

یوسفی عدم حمایت و ناعدالتی های بخش کشاورزی را دلیل عقب ماندگی اقتصادی در گلستان دانست و افزود: همه اینها سبب شده تا امروز سرانه مردم گلستان ۵۰ درصد زیر میانگین کشوری باشد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات حوزه کشاورزی این است که ما به سمت صنعتی شدن نرفته‌ایم و هنوز کشت محصولات در گلستان به صورت سنتی انجام می‌شود.

نائب رئیس اتاق بازرگانی گرگان یادآور شد: با توجه به اینکه کشاورزی گلستان بیشتر خرده مالکی است باید کمک کنیم تا کشاورزی استان به سمت صنعتی پیش برود و صنایع تکمیلی و تبدیلی وارد این استان شود.

کشاورزی گلستان اقتصادی نیست

دبیرخانه کشاورز گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: به دلیل نبود نقدینگی کافی و عدم توسعه زیرساخت‌ها، کشاورزی اقتصادی در استان وجود ندارد.

علیقلی ایمانی افزود: برای داشتن کشاورزی اقتصادی و رونق تولید راهی به جز این نیست که دولت توجه به زیرساخت‌های کشاورزی استان را در اولویت قرار دهد.

ایمانی با توضیح این مطلب که کشاورزان به جای تمرکز بر روی تولید همواره دغدغه گرانی ادوات کشاورزی و نهاده را دارند ادامه داد: شورای سیاست گذاری باید با کارشناسی دقیق قیمت‌ها را تعیین کند تا کشاورز با بدون دغدغه به تولید بیشتر و با کیفیت تر محصولات خود بپردازند.

دبیر خانه کشاورز گلستان با بیان این مطلب که همیشه در بخش تولید تورم ۲۵ درصد بیشتر از تورم موجود در کشور است تصریح کرد: قیمت‌ها باید بر اساس هزینه‌های تولید، تورم در بخش تولید و مطابق با بازار جهانی تعیین شود.

وی تاکید کرد: اگر ما بخواهیم اشتغال را در بخش کشاورزی حفظ کنیم، روستاها به عنوان مراکز تولید فعال کشاورزی باقی بمانند و خالی از سکنه نشوند راهی به جز این نداریم که کشاورزی را برای کشاورزان اقتصادی و درآمد زا کنیم.

دبیرخانه کشاورز گلستان اضافه کرد: قیمت نهاده‌های کشاورزی، کود، سم، ماشین آلات و سایر نیازمندی‌های کشاورزان با درآمد آنها همخوانی ندارد، به طور مثال قیمت گندم امسال ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و در حالی که قیمت ادوات کشاورزی مثل تراکتور ۶۵ درصد افزایش داشته است و این به معنی عقب ماندگی و بدهی کشاورز به تورم است.

وی ادامه داد: در شورای قیمت گذاری برای کشاورز سود ۱۵ درصد در نظر می‌گیرند ولی کشاورزان برای تهیه تراکتور، ادوات کشاورزی و تعمیرات چاه آب باید از بانک وام با سود ۱۸ درصد بگیرند که با درآمد آنها همخوانی ندارد.

ایمانی بیان کرد: سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با توجه به سهم بخش کشاورزی در درآمد ناخالص ملی خیلی پایین است، کشاورزان مشتاق هستند که زمین‌های خود را به سیستم نوین آبیاری تجهیز کنند، ولی به دلیل نبود نقدینگی، آنقدر سنگ جلو پای کشاورز می‌اندازند که پشیمان می‌شود، بنابراین واجب است دولت سرمایه خوبی را در بخش کشاورزی قرار دهد و زیرساخت‌ها را در این بخش اصلاح کند.

او خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و باغداری سرمایه گذاری نمی‌کند و این نشان دهنده این است که کشاورزی در کشور ما اقتصادی نیست و لازم است در سالی که به نام مانع زدایی ها و پشتیبانی‌ها در تولید نامگذاری شده است، مسئولان موانع را شناسایی و همه تلاش خود را برای برداشتن آن به کار گیرند.

قیمت خرید محصولات کشاورزی باید جهانی شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: لازمه پیشرفت و توسعه در بخش کشاورزی این است که قیمت محصولات کشاورزی واقعی شود و همسان سازی ارز اتفاق بیفتد.

محمدرضا عباسی افزود: توجه به ایجاد زیرساخت‌های و تامین آب مورد نیاز در بخش کشاورزی از اهم مواردی است که باید در سفر استانی رییس جمهور به آن پرداخته شود.

وی خرید محصولات کشاورزان به قیمت جهانی، مرمت و بازسازی جاده بین مزارع، تامین اعتبارات کم بهره برای بخش کشاورزی و خصوصاً تهیه تراکتور مورد نیاز کشاورزان را از موارد مهمی برشمرد که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار