مدیرآب و خاک جهادکشاورزی گلستان:

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت : ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی این استان مستعد اجرای طرح آبیاری نوین است که با توجه به کمبود منابع آبی، ضرورت گسترش آبیاری تحت فشار به عنوان یکی از نیازهای اساسی بخش و رفع مشکل کم آبی مورد توجه قرار دارد.

۲۷۰ هزار هکتار اراضی گلستان مستعد اجرای طرح آبیاری نوین است

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدمحسن کیا الحسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: از مجموع این اراضی تاکنون ۱۰۰ هزار هکتار به سامانه آبیاری نوین مجهز شده که ۷۲ هزار هکتار به انواع سامانه آبیاری نوین و هشت هزار هکتار به انتقال آب با لوله مجهز شده و در حال بهره برداری است.

وی ادامه داد: علاوه بر این، در ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان طرح تجهیز سامانه آبیاری نوین و انتقال آب با لوله در دست اجرا است که با اجرای این سطح در سال جاری رتبه دوم کشوری به این استان اختصاص یافت.

کیا الحسینی گفت: پرداخت کمک بلاعوض دولت در سال جاری به ازای اجرای آبیاری تحت فشار به روش کم فشار یا انتقال آب با لوله ۱۵۰ میلیون ریال، سامانه کلاسیک ۳۰۰ میلیون ریال، ماشین های آبیاری ۳۵۰ میلیون ریال و سامانه آبیاری قطره ای اعم  از باغ و سبزی و صیفی ۴۰۰ میلیون ریال است.

وی افزود: راندمان آبیاری مزارع در شرایط عادی به طور میانگین در کشور ۲۸ تا ۳۰ درصد بوده که با اجرای سامانه قطره ای ۹۵ درصد، سامانه کلاسیک حدود۸۰ درصد، سامانه ماشین آبیاری نزدیک ۹۰ درصد افزایش می یابد و نقش بسزایی در تامین و بهره برداری بهینه از منابع آبی است.

گلستان رتبه نخست عملکرد آبیاری نوین

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: این استان از نظر نظارت و ارزیابی بر راندمان ( عملکرد ) آبیاری نوین در سطح ۱۰۰ هزار هکتار در کشور، رتبه نخست را با پوشش ۱۱ هزار و ۱۵۱ هکتار از طریق بهره گیری از سه مشاوره به خود اختصاص داد.

وی اظهار داشت: طرح مزبور و پوشش این سطح از اراضی مجهز به سامانه آبیاری نوین در گلستان که برای نخستین بار اجرا شد به ازای هر هکتار ۷۰۰ هزار ریال اعتبار هزینه در بر داشته است..

کیا الحسینی گفت: این طرح در سال آینده تداوم داشته و از مزایای آن انتقال یافته های مشاوران در قالب کتابچه به بهره برداران از طریق کارشناسان پهنه برای افزایش دانش برای تولید محصولات کشاورزی در منطقه است.

مطابق گزارش شرکت آب منطقه ای گلستان، این استان ۳۴ هزار حلقه چاه آب کشاورزی مجاز و غیرمجاز دارد و بیشتر مصرف آب کشاورزی در این استان از منابع زیر زمینی است.

استان مرزی گلستان با داشتن ۶۶۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی، چهار میلیون واحد دامی، ۸۶۰ هزار هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل و دسترسی به ۱۱۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، سالانه در شرایط عادی حدود ۵.۵ میلیون تن انواع محصول و تولیدات زراعی، باغی و دامی را توسط افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنها در حوزه زراعت و باغبانی فعالیت دارند، به ارزش تقریبی ۲۵۰  تا ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید و روانه بازار مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

برنامه ریزی سازمان جهادکشاورزی گلستان برای پنج سال آینده ، تولید ۷.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در این استان با بهره گیری از دانش روز در بخش تولیدات است.

درآمد مستقیم ساکنان گلستان به مقدار ۳۸ درصد از بخش کشاورزی تامین می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار