کانون های فرهنگی و هنری مساجد بازوی مهمی در احیای مساجد و جذب نوجوانان و جوانان به این قطب های فرهنگی هستند و در گام دوم انقلاب، نقشی سازنده و موثر برعهده خواهند داشت.

سهم کانون‌های فرهنگی و هنری در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب/ نقش کانون‌ها در تربیت جوانانی مومن، متعهد و انقلابی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری شبستان، «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج...برایش کار کنید، بنشینید فکر کنید، مطالعه کنند و سخنی که متناسب با نیاز آن جوانی است که در آنجا حضور پیدا می کند، فراهم کند...خودتان را مجهز کنید، مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال، بعد به کانون های فرهنگی بروید و پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید و با سماحت و مدارا» اینها بخشی از تاکیدات رهبر معطم انقلاب اسلامی در باب اهمیت و توجه به کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

 

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی پیرامون فعالیت کانون ها مانند آنچه که بدان اشاره شد، ترسیم کننده نقشه راه فعالیت این کانون ها خواهد بود.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد را می توان از رویش های ارزشمند انقلاب اسلامی در حوزه مسجد محوری دانست. احیای کارکردهای مسجد و زمینه سازی برای به میدان آوردن ظرفیت های نوجوانان و جوانان، بازوی مسجد و امام جماعت درخصوص انجام امورات فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و غیره تنها بخشی از کارکردهای این کانون ها به شمار می رود.

 

شکل گیری کانون های فرهنگی و هنری مساجد یک اتفاق مبارک برای نزدیک کردن نسل نوجوان و جوان به مساجد است. نقش و جایگاه مساجد در شکل گیری و تداوم انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، برای همین است که از مساجد به عنوان سنگرهای اصلی انقلاب یاد می کنند.

 

از صدر اسلام‌ تا کنون، مساجد همیشه جایگاه خود را حفظ کرده اند و شاید در برخی برهه ها کم توجهی نسبت به سایر کارکردهای مساجد شکل گرفته باشد اما کانون ها شکل گرفتند تا مساجد را احیا کنند و امروز کسانی که حتی هم که فقط یکبار پایشان به مسجد باز شده بر اثرگذاری فعالیت های کانونی تاکید دارند.

 

به ویژه در ایام کرونا که مساجد با محوریت کانون های فرهنگی و هنری، اقدامات ارزنده ای در راستای مردم داری و مردم یاری انجام داده اند. تبدیل بخشی از فضای مساجد و کانون ها به کارگاه کوچک تولید ماسک و تشکیل گروه هایی برای کمک در امر ضدعفونی اماکن و معابر تا تبدیل مسجد به سنگری برای تهیه و توزیع کمک های مومنانه فقط گوشه ای از نقش محوری مساجد را در عرصه های مختلف جامعه نشان می دهد.

 

از مجموع حدود ۲۶ هزار کانون فرهنگی و هنری که طی سال های اخیر در جوار مساجد گشور شکل گرفته، ۸۱۹ کانون در استان گلستان ایجاد شده است. توسعه کمی و کیفی سازی برنامه های کانون ها از جمله موضوعاتی است که مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد گلستان به آن اشاره کرده و گفته است که ستاد کانون ها درصدد تدوین طرح جامعی در این حوزه است تا فعالیت ها و اقدامات کانون ها اثربخش تر شود.

 

«مهدی بیکی» با بیان اینکه مردمی سازی فرهنگ از شعارهای دولت سیزدهم است، گفت: کانون های فرهنگی و هنری که در دل شهرها و روستاها ایجاد شده اند با کمترین بار مالی برای دولت و با استفاده از امکانات و مدیریت مردمی می توانند نقش‌تاثیرگذاری در عرصه فرهنگ داشته باشند.

 

بیش از ۶۰ هزار‌نفر از گلستانی ها در ۸۱۹‌ کانون فرهنگی و هنری مساجد شامل ۵۲۷ کانون در مساجد شیعیان و ۲۹۵ کانون در مساجد اهل سنت عضویت دارند که می توانند در موضوعات مختلفی که جزو اولویت ها و دغدغه های نظام اسلامی است نقش آفرینی کنند.

 

ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تحکیم بنیان خانواده، ازدواج آسان، فرزندآوری، ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی در امورات مختلف مانند حوزه آموزش و غیره جزو موضوعاتی است که کانون ها می توانند به آنها ورود کنند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان معتقد است در شرایط کنونی و با توجه به هجمه های سنگین دشمنان برای تسخیر قلب و ذهن نسل جوان، کانون های فرهنگی و هنری مساجد امن ترین مکان ها برای حضور جوانان و همچنین حفاظت از آنان در برابر شبیخون فرهنگی است.

 

«محمد رعیت» همچنین گفت: امروز درگیر جنگ روایت ها هستیم، دشمن با همه ابزارهای رسانه و منابع مالی و نیروی انسانی که در اختیار دارد به دنبال تحریف ارزش ها و آرمان ها و نفی دستاوردهای انقلاب اسلامی است و کانون های فرهنگی و هنری با توجه به مخاطبانی که دارند، یکی از بهترین ظرفیت ها برای جهاد تبیین هستند.

 

وی به نقش کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه مخاطب اصلی بیانیه، جوانان هستند و اعضای اصلی کانون ها را نیز همین قشر تشکیل می دهند، باید بستر را برای نقش آفرینی کانون ها و بچه مسجدی ها در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فراهم کرد‌.

 

کانون های فرهنگی و هنری یک ظرفیت بسیار مهم و بزرگ برای حفظ دستاوردهای انقلاب و استمرار آن هستند که لازم است مسئولان نگاه ویژه ای به این ظرفیت داشته باشند. استعدادهای جوانان و نوجوانان را در این کانون ها کشف کرده و آنان را تربیت کنند تا بتوانند مساجدی در تراز انقلاب اسلامی با جوانانی مومن، متعهد و انقلابی تربیت کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار