امروز، ۱۷ خردادماه در چهارمین سالروز شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی به دیدگاه ایشان درباره شباهت عاشورا با قرآن نگاهی خواهیم داشت.


دیدگاه شهید تقوی درباره شباهت قرآن و عاشورا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایکنا، امروز، ۱۷ خردادماه، یادآور شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا، در حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۶ است. در این حادثه تروریستی تعدادی از هم‌وطنان به فیض شهادت نائل شدند. از این رو در چهارمین سالروز شهادتش به دست عناصر وابسته به گروه تروریستی داعش، نگاهی کوتاه به زندگی وی خواهیم داشت؛

شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، متولد ۲۹ شهریور ۱۳۴۹ روستای جورد از توابع شهرستان رودهن و از رزمندگان تخریب‌چی لشکر ۱۰ سیدالشهدا(ع) و جزء غواصان کربلای ۵ بود. او در حضور چند باره خود در جبهه‌های حق علیه باطل به دلیل استنشاق گاز خردل به درجه جانبازی نائل شده بود. شهید تقوی همانند بسیاری از هم‌سن‌وسالانش در آن دوران، با دستکاری شناسنامه، سن خود را افزایش می‌دهد و عازم جبهه می‌شود.

حجت‌الاسلام تقوی، در دانشگاه هنر نیز معارف اسلامی ‌درس می‌داد و در درس خارج رهبر معظم انقلاب حضور می‌یافت. از او شش فرزند به یادگار مانده است که سه فرزند ایشان به زی طلبگی درآمدند.

او هیچ‌گاه دست از مبارزه بر نداشت و همواره دغدغه‌های فرهنگی داشت، تا جایی که معتقد بود کار در این زمینه سخت‌تر از حضور در میدان جنگ سخت است و می‌گفت: «باید ماند و کارهای سخت‌تر کرد.» او ماند و در این جبهه مبارزه کرد و اما در نهایت تقدیرش این بود که بماند و بر جنازه رفقای شهیدش اشک غربت بریزد تا بالاخره پس از ۳۰ سال آرزوی دیرینه‌اش توسط شقی‌ترین افراد برآورده شده و در ۱۲ رمضان سال ۹۶ با لب تشنه به شهادت برسد.

شهید تقوی بر روی فرمایشات مقام معظم رهبری خیلی تأکید داشت و طی دوره‌های آموزشی، بیانات معظم‌له را به طلبه‌ها درس می‌دادند و جملات زیر بارها و بارها از وی شنیده شد؛

«همه باید ملازم سخنان رهبری باشند.»

«اگر می‌خواهید، کسی را وارد عرصه انقلاب کنید، باید با عملتان، وارد کنید.»

«عده‌ای باید دل به آتش بزنند و بسوزند تا عده‌ای را روشن کنند.»

«انقلاب صاحب دارد و صاحب آن حضرت حجت (عج) است.»

«انقلاب است که دارد ما را نگه می‌دارد و انقلاب است که دارد ما را حفظ می‌کند.»

 

شباهت عاشورا با قرآن

ایشان در یکی از سخنرانی‌هایش به زیبایی به یکی از مهم‌ترین شباهت‌های عاشورا با قرآن اشاره دارد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم؛

«یکی از مهم‌ترین شباهت‌هایی که عاشورا با قرآن دارد، حقانیت محض و بی‌چون و چرای آن است. منطق قرآن در اثبات وجود خدا این‌گونه است که می‌فرماید: «أَفِی اللَّهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» مگر در وجود خدا شکی هست؟ یعنی وضوح مطلب به حدی است که سؤال کردن درباره‌ آن ایجاد شک و شبهه می‌کند و در منطق قرآن چنین سؤالی به‌راحتی پذیرفته نمی‌شود. گاهی اوقات برای اثبات صانع استدلال می‌آورد و اتمام حجت می‌کند، اما اغلب بعد از آن نهیب می‌زند که چرا اندیشه نمی‌کنید؟ یعنی اگر انسان تعقل کند، به‌راحتی می‌فهمد و نیازی به این همه برهان ندارد.

دلایل وجود خدای یکتا در قرآن آمده: «لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا»(انبیاء، ۲۲) و ما نیز باید از این براهین برای پاسخگویی به شبهات دیگران استفاده کنیم؛ اما اصل وجود خدا در فطرت پاک بشر نهادینه شده و به‌طور طبیعی این موضوع برایش روشن است. فقط باید قلبش را صاف کند و غبار غفلت را از آن بزداید تا خدا را ببیند. امام حسین(ع) در دعای عرفه می‌فرماید: «عمِیَتْ عَیْنٌ لا تَراکَ» کور باد آن چشمی که تو را نمی‌بیند. آیا غیر از تو هم وجود دارد که دیده شود و بخواهد تو را به من نشان بدهد؟

«مَنْ‌ عَرَفَ‌ نَفْسَهُ‌ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ» نیز بیشتر به همین معناست که خدا در وجود انسان است و باید چشم دل بگشاید تا او را ببیند. اگر انسان بخواهد که از دیدن قوانین طبیعت به وجود خدا پی ببرد راه بعیدتری است تا اینکه او را در قلب خود با تمام وجود احساس کند. شاید برای برطرف کردن شبهات به یک‌سری شواهد، استدلال‌ و برهان نیاز باشد، اما وضوح مطلب آن‌قدر است که نیازی به اینها نیست و اثبات امور واضح و بدیهیات بیشتر مشکل‌آفرین است تا گره‌گشا.

از این منظر عاشورا حقیقتی است که نباید برای اثبات آن به دنبال استدلال و منطق بود، چراکه خودش حق است و حقانیت و نورانیت آن بسان خورشید می‌ماند که وقتی پدیدار می‌شود، پرنورترین ستاره‌ها هم رنگ می‌بازند.»

 

ارسال نظر

آخرین اخبار