صنایع دستی ایران به عنوان یکی از ابزار های منحصر به فرد ، نقش مهم و به سزایی را در دست یابی به افزایش تولید ملی و اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا میکند.

تقویت ظرفیت صنایع دستی در مسیر تولید ملی و اقتصاد مقاومتی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ صنایع دستی ایران به عنوان یکی از ابزار های منحصر به فرد ، نقش مهم و به سزایی را در دست یابی به افزایش تولید ملی و اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا میکند.

 محل فروش صنایع دستی ، قالی و قالیچه ترکمن در شهرستان آق قلا معنای کامل تولید داخل و اقتصاد مقاومتی را به اثبات می رساند ، آنچنان که مردم و هنرمندان صنایع دستی این شهرستان با  تهیه و تولید مواد اولیه این هنر و سپس با خلق نقش و نگار زیبای قوم ترکمن بر روی این الیاف و با عرضه ی مستقیم و بدون واسطه ی آن به بازار طبق فرمایشات مقام معظم رهبری ، نقش به سزایی را در حمایت از کالای ایرانی به جای می گذارند.

یکی از بخش های مهم اقتصادی و فرهنگی در شهرستان آق قلا ، حوزه ی صنایع دستی و هنرهای دستی قوم ترکمن است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال زایی، جذب گردشگر و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می رود.

با توجه به اهمیت ترویج صنایع دستی به عنوان یک هنر صنعت اصیل و اشتغالزا ، این صنعت حمایت‌های لازم را از سوی مسئولان شهرستانی و استانی را جهت پیشبرد اهداف کشور و توسعه ملی را به خود میطلبد.

در پایان قابل ذکر است: شهرستان آق قلا که در 15کیلومتری شمال گرگان (مرکز استان گلستان) و در کنار رودخانه گرگانرود قرارگرفته، دارای جمعیتی بالغ بر 133 هزار تن و وسعتی در حدود 1,763کیلومتر مربع است.

از صنایع دستی مردم این منطقه می توان قالی، قالیچه و پشتی ترکمن، زیورآلات، ساخت دو تار سنتی و سوزن دوزی را نام برد.

 

بیشتر ساکنان شهرستان آق قلا را نیز هموطنان ترکمن تشکیل می دهند.

 

✍️ احسان یلمه؛ فعال فرهنگی ، اجتماعی و رسانه

 

ارسال نظر

آخرین اخبار