اهمیت میراث جهانی گنبدقابوس در جذب گردشگران در شهرستان گنبدکاووس بسیار حائز اهمیت است و کمتر مسافری در استان وجود دارد که بازدید از این اثر تاریخی را از دست بدهد.

گردشگران گلستانی مجذوب میراث جهانی گنبدقابوس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما؛ گنبد کاووس با جاذبه‌هایی همچون تالاب‌های آلماگل، آجی گل و آلاگل، همچنین سد زیبای گلستان و نیز روستاهای سرسبزش مثل روستای هیوه چی بالا همواره طبیعت گردان را به سوی خود می‌کشاند.

میراث جهانی گنبد قابوس یکی از آثارهای تاریخی در این شهر است که سالانه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‎کند و کمتر مسافری است که بخواهد به گلستان سفر کند و بازدید از میراث جهانی گنبدکاووس را از دست بدهد.
آشنایی با فرهنگ اقوام ترکمن یکی از محصولات گردشگری در شهرستان گنبدکاووس است و این مهم این شهر را به مرکزی برای توزیع صنایع دستی ترکمن تبدیل کرده است.
شهرستان گنبدکاووس از نظر آب و هوای جزو اقلیم مدیترانه‎ای به حساب آمده که دارای فصل تابستان گرم و خشک بوده طوری که ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز از سال آبی، خشک است.
 موقعیت طبیعی شهرستان به گونه‎ای است که بر پدیده‎های اقلیمی خصوصاً بارندگی تاثیر فراوانی می گذارد که عمدتاً به دلیل کاهش ارتفاعات رشته کوه‎های البرز شرقی در این منطقه و دور شدن از دریا میزان بارندگی آن بین ۲۰۰ میلی متر و حداکثر ۴۰۰ میلی متر در سال است.
 هرچه به طرف شمال (نوار مرزی) پیش می‎رویم از میزان بارندگی کاسته شده، طوریکه به میزان ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیمتر در طول سال می‎رسد.


میراث جهانی گنبدقابوس یکی از بی نظیرترین یادمان‎های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی در شمال شهر گنبدکاووس و در سه کیلومتری بازمانده شهر تاریخی جرجان ، قرار دارد.
 گنبدقابوس با شماره ۱۲۹۸ در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و این اثر به سال ۳۹۷ هجری قمری به عنوان یادمان شمس المعالی قابوس بن قابوس بن وشمگیر ساخته شده است.
 ارتفاع این برج ۵۵ متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین ارتفاع دارد. به روی بدنه آجری آن دو ردیف کتیبه به خط کوفی ساده نصب شده است که بانی و تاریخ احداث آن را معرفی می نماید. این بنای عظیم تماما از آجر ساخته شده و نمونه ای ارزنده در فن آجرکاری است.
دیوار بزرگ گرگان یکی دیگر از جاذبه‎های گردشگری شهرستان گبند کاووس است و در تابستان ۱۳۷۸ با شماره ۲۳۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و شایستگی لازم برای ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد.
 دیوار بزرگ گرگان دیوار بزرگ گرگان طولانی ترین اثر معماری ایران باستان (به طول ۲۰۰ کیلومتر) بعد از دیوار چین (به طول ۶۰۰۰ کیلومتر) و سمیز آلمان (به طول ۵۴۸ کیلومتر) به عنوان سومین دیوار دفاعی دنیا نام برده شده است.

 این اثر یکی از بارزترین آثار معماری دشت گرگان از دریای خزر (روستای صفا ایشان در شهرستان گمیشان) شروع و تا ارتفاعات نیلکوه جنگل گلستان در محدوده شهرستان کلاله امتداد دارد و به نام‎های سد انوشیروان، سد اسکندر، سد فیروز، قزل آلان (مار سرخ) مشهور است.
شهر باستانی گرگان یا جرجان، مرکز ایالت تاریخی گرگان که در منابع جغرافیایی تاریخی به شهر جرجان معروف است در جنوب غربی شهر امروزی گنبد کاووس و در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهر استرآباد (گرگان امروزی) قرار دارد.
 شهر جرجان یکی از بلاد معتبر در دوره های سامانیان ، آل زیار و سلجوقیان بوده که بر اثر حملات مغول ها در ۶۱۷ هجری قمری از بین رفته است.
این شهر بر روی ویرانه شهری از دوران پارتی و ساسانی با وسعتی در حدود ۱۲۰۰ هکتار ساخته شده است و از لحاظ معماری شهرسازی بسیار پیشرفته بوده است.
امامزاده یحیی بن زید(ع) که  نسب وی از طرف پدر و مادر با سه واسطه به امام علی (ع) میرسد یکی دیگر از امکان گردشگری شهرستان گنبدکاووس به شمار می‎رود.
بنای امامزاده یحیی بن زید از معروف ترین بناهای متبرکه گلستان است. از بناهای قدیمی این بقعه محراب ایلخانی آن است که دارای تزئینات گچین با نقوش گیاهی هندسی و آیاتی به خط کوفی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار