سرپرست فرمانداری شهرستان گنبدکاووس گفت: شاخص استان گلستان وجود وحدت و یکدلی بین ۲۷ قوم و مذهب گوناگون بوده که توانستند با وجود آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند.

زندگی مسالمت‌آمیز ۲۷ قوم و مذهب کنار هم در گلستان/ ظرفیت خوب روستاها با خلاقیت و نوآوری زمینه جذب گردشگر خواهد شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس از گنبدکاووس، مهدی دهرویه امروز در دومین جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا در روستای «سارجه کر» اظهار کرد: روستاهای استان گلستان به ویژه گنبدکاووس دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل خوبی بوده که دهیاران و شوراها با خلاقیت و نوآوری در این حوزه‌ها می‌توانند در توسعه گردشگری تاثیرگذار باشند.

وی تصریح کرد: شاخص استان گلستان وجود وحدت و یکدلی بین ۲۷ قوم و مذهب گوناگون بوده که توانستند با وجود آداب و رسوم و فرهنگ متفاوت در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند.

سرپرست فرمانداری شهرستان گنبدکاووس خاطرنشان کرد: صنایع دستی مانند قالی‌بافی، چرم‌دوزی، زیورآلات سنتی در کنار ظرفیت‌های طبیعی مانند وجود مراتع و طبیعت سبز استان و گنبدکاووس همچنین برج آجری قابوس به عنوان برج جهانی و یک نماد شاخص در حوزه گردشگری در کنار هم می‌تواند در ارتقا و توسعه گردشگری موثر باشد.

وی ادامه داد: دهیاران و شوراها در کنار مسوولان با مشارکت مردم بتوانند در احیا فرهنگ و اقتصاد روستاها تلاش کرده و به منابع دولتی متکی نباشند.

دهرویه با اشاره به شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته گفت: امسال شرایط بیماری به شکلی قابل کنترل شده و مردم توانستند شاهد برگزاری چنین جشنواره‌ها و برنامه‌های شاد در ایام نوروز باشند اما همگی ما باید توجه کنیم که این بیماری به طور کامل از بین نرفته و ضروری است در این برنامه ها پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

* مهمترین هدف برگزاری جشنواره‌ها معرفی آداب و رسوم اقوام مختلف است
بخشدار مرکزی گنبدکاووس در این مراسم گفت: بخش مرکزی گنبدکاووس با جمعیت بالغ بر ۱۶۸ هزار نفر و با ۲۷ نقطه جمعیتی و در مجموع  ۱۶۵ روستا وسیع‌ترین بخش استان گلستان است.

خلیل آشورفارسیانی اظهار کرد: قرار گرفتن ۶۶ کیلومتر از دیوار دفاعی گرگان در بخش مرکزی و وجود تپه‌‌های باستانی  این بخش را نسبت به تمامی بخش‌های استان گلستان متمایز کرده است.

وی تصریح کرد: معرفی اداب و رسوم و فرهنگ اقوام مختلف و شناساندن ظرفیت‌های مختلف روستاها مهمترین هدف برگزاری جشنواره فرهنگ و اقتصاد است.

بخشداری مرکزی گنبدکاووس خاطرنشان کرد: دومین جشنواره فرهنگ و اقتصاد با ۱۴ غرفه، پنج آلاچیق و یک سیاه چادر به عنوان نماد قوم سیستان به مدت یک هفته در روستای گردشگری «سارجه کر» در کنار سد دایر است.

وی ادامه داد: بازی‌های بومی محلی، کجاوه عروس با شتر، موسیقی زنده اقوام مختلف، کشتی آلیش، مسابقه والیبال، پخت غذاهای سنتی اقوام مختلف و برنامه‌های فرهنگی هنری ورزشی گوناگون از جمله برنامه‌های این جشنواره خواهد بود‌.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار