سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: توزیع جعبه تخم نوغان برای پرورش پیله تر کرم ابریشم در میان بیش از چهار هزار بهره‌بردار استان آغاز شد.

توزیع جعبه تخم نوغان در گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ عبدالغفار تخله روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: امسال هفت هزار و ۵۰۰ جعبه تخم نوغان برای پرورش پیله کرم ابریشم با قیمت هر جعبه ۱۵۰ هزار ریال در اختیار بهره‌برداران قرار می گیرد و پیش بینی می‌شود ۳۵۰ تن پیله تر ابریشم در گلستان تولید شود.

وی از ایجاد نهالستان یک هکتاری در مینودشت با ظرفیت تولید سالانه ۶۰ تا ۸۰ هزار اصله خبر داد و افزود: این مرکز، نهال های تولیدی را برای غرس در اختیار بهره برداران کرم ابریشم قرار می دهد.

تخله مقدار تولید نهال توت برای تامین نیاز پرورش دهندگان کرم ابریشم گلستان را ناکافی دانست و ادامه داد: نهال توت با اولویت ایجاد توتستان به متقاضیان واگذار می شود.

شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی قیمت تضمینی هر کیلوگرم پیله تر ابریشم را برای امسال ۹۵۰ هزار ریال تصویب کرد.

سال گذشته این رقم برای هر کیلوگرم ۵۶۷ هزار و ۲۴۰ ریال تعیین شده بود اما محصولات مرغوب بهره برداران استان گلستان به ویژه در شهرستان مینودشت تا ۲ برابر قیمت تعیین شده نیز توسط دولت خریده شد.

نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم هر ساله از اوایل اردیبهشت با شکوفایی درختان توت در شهرهای مستعد این حوزه در استان گلستان آغاز می شود.

مینودشت با ۶۰ درصد تولید این محصول قطب تولید پیله تر ابریشم گلستان است و رامیان، کلاله، گالیکش، مراوه تپه، آزادشهر، گنبدکاووس و علی آباد، دیگر شهرستان‌های فعال در نوغانداری این استان هستند.

مدت زمان نگهداری هر جعبه تخم نوغان تا تولید محصول، ۴۵ روز است که برگ توت مورد نیاز پرورش کرم ابریشم در استان گلستان از طریق هزار و ۵۰۰ هکتار توتستان واقع در حاشیه زمین‌های زراعی یا باغی استان تامین می‌شود.

در استان گلستان نوغان داری بیشتر به صورت سنتی با مشارکت چهار هزار و ۲۰۰ بهره بردار صورت می گیرد و در سال های اخیر تلاش شده که این محصول به سمت صنعتی شدن پیش برود.

۹۰ درصد تولید پیله تر ابریشم گلستان برای فرآوری به استان خراسان رضوی ارسال می شود که سرمایه گذاری در راه اندازی صنایع تبدیلی در منطقه علاوه بر ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای تولیدکنندگان، به ایجاد فرصت های شغلی در منطقه منجر خواهد شد.

با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله تر ابریشم تولید می شود و به گفته کارشناسان این حوزه از هر پنج کیلوگرم پیله تر پس از فرآوری، یک کیلوگرم نخ ابریشم خام نیز به دست می آید که کاربرد آن در صنعت فرش و منسوجات ابریشمی است.

گلستان در تولید پیله تر ابریشم بعد از گیلان و خراسان رضوی رتبه سوم کشوری را دارد.

کارشناسان صنعت نوغانداری منطقه معتقدند: هر جعبه تخم نوغان برای تولید پیله تر ابریشم در مدت ۴۵ روز قادر است برای ۳ نفر شغل ایجاد کند.

جهاد کشاورزی گلستان با توجه به قدمت دیرینه پرورش پیله تر ابریشم در این خطه، برای افق سال ۱۴۰۴ توزیع ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان را پیش بینی کرده است.

اقتصاداصلی گلستان با ۲ میلیون نفر جمعیت، بر پایه کشاورزی استوار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار