رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: امسال ۱۰۳ نفر در این شهرستان به دلیل قاچاق چوب به میزان ۱۸۷.۵ مترمکعب، قاچاق ۴۳۰ کیلوگرم زغال و قاچاق ۲۰۷ کیلوگرم قارچ ترافل دستگیر شدند.

امسال ۱۰۳ قاچاقچی چوب، زغال و ترافل در گالیکش دستگیر شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، صفر سیجانی روز پنجشنبه به مناسبت هفته درختکاری(۱۵ تا ۲۱ اسفند) در نشست خبری اظهارداشت: اجرای طرح تنفس جنگل‌های شمال و نیاز کارخانجات استان‌های شمالی به چوب باعث شد عده‌ای از مردم دست به قاچاق چوب بزنند.

وی افزود: درگذشته سودجویان با کامیون از جنگل‌های قابل بهره برداری چوب قاچاق می‌کردند اما اکنون بالا رفتن قیمت چوب و نیاز کارخانجات به آن، کار را به جایی رسانده که برخی سودجویان برای درآمد بیشتر با استفاده از موتورسیکلت ۱۰۰ کیلوگرم چوب قاچاق می‌کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش ادامه داد: افزایش همکاری جوامع محلی به عنوان همیاران طبیعت و سنگین شدن جرائم قاچاق چوب بر اساس دفعات دستگیری باعث کاهش ورود قاچاقچیان حرفه‌ای به این حوزه شده است.

کشف ۲۰۷ کیلوگرم ترافل از قاچاقچیان

وی کشف ۲۰۷ کیلوگرم قارچ ترافل از قاچاقچیان را از دیگر دستاوردهای یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان برشمرد و گفت: بر اساس دستور دادگستری ترافل‌های کشف شده باید به طبیعت بازگردانده شود لذا همکاران برای جلوگیری از بهره برداری دوباره افراد متخلف ابتدا این ترافل‌ها را خمیر کرده و بعد برای رشد دوباره در دل خاک می‌کارند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش گفت: بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها از نیمه دوم سال ۹۸ برداشت قارچ ترافل از جنگل‌ها ممنوع اعلام شد اما با مجرمان آن برخوردی صورت نمی‌گرفت.

سیجانی افزود: با پیگیری اداره حقوقی سازمان جنگل‌ها و قوه قضایه راهکارهای قانونی به دادگستری استان‌ها ابلاغ شد که بر اساس آن از این پس دادگستری با نگاه جدید برای جمع‌آوری کنندگان آن قرار مجرمیت اعمال می‌کند. 

به گزارش ایرنا، محمود اسپانسلو دادستان مرکز گلستان در نشست مشترک قضایی و اداره منابع منابع طبیعی استان به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت برداشت قارچ (دنبلان کوهی) و برخورد شدید با متخلفان و بهره برداران این قارچ در استان خبر داد.

وی تاکید کرد: برداشت قارچ ترافل به صورت جدی به جنگل‌ها و مراتع صدمه می‌زند و در برخی موارد باعث آفات و بیماری‌ها در جنگل‌ها خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ‌قارچ ترافل که در زبان محلی به نام دُنبَلان مشهور است، نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب است که به طور معمول در بهار و تابستان رشد می کند.

محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان به ویژه گالیکش است هر چند در مناطقی از مینودشت ، علی‌آبادکتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است.

برداشت بی رویه و غیر اصولی قارچ ترافل به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

خسارت حریق به ۳۱ هکتار از عرصه‌های جنگلی گالیکش 

وی گفت: گالیکش به واسطه بادهای گرم جنوبی در پاییز و زمستان و خشک شدن طبیعت جزو شهرستان‌های بحرانی در بحث حریق استان شناخته می‌شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش افزود: امسال تاکنون وقوع ۴۰ فقره آتش سوزی باعث به‌روز خسارت به طور عمده سطحی به ۳۱ هکتار از اراضی جنگلی این شهرستان شد.

سیجانی روند وقوع حریق در گالیکش را با همراهی جوامع محلی در مقایسه با چند سال اخیر کاهشی دانست و گفت: امکانات اطفای حریق به‌زودی بین ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌ها توزیع می‌شود که بعد از آن به تناسب در اختیار شهرستان‌ها قرار می‌گیرد.

وی مجموع همیاران طبیعت که نقش بسیار مهمی در کنار نیروهای منابع طبیعی در حفاظت و حمایت از جنگل‌ها ایفا می‌کنند را در گالیکش ۷۰۰ نفر اعلام کرد و اظهارداشت: ۲۶۰ نفر از آنان امسال با فراگیری آموزش‌های لازم کارت همیار طبیعت دریافت کردند.  

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش با اشاره به وجود ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل و ۵۰۰ هکتار مرتع در این شهرستان، گفت: در سالجاری ۵۵ هکتار جنگل‌کاری برای هر هکتار ۸۳۰ اصله نهال از محل تعهد سه سال قبل برداشت ترافل برای پیمانکار مشخص شد که در حال انجام است.

سیجانی افزود: صدور سند تک برگ برای ۵۲ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی تحت مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری گالیکش به طور رسمی پایان یافت.

وی بیان کرد: ۶۱ هزار اصله نهال غیرمثمر تا پایان سال در قالب پویش ایران سبز، هفته درختکاری، پروژه جنگل‌کاری و زراعت چوب در اراضی ملی و شخصی شهرستان کاشته می‌شود.

سیجانی گفت: با توجه به اهمیت طرح ترسیب کربن بهمن امسال ۱۰ هزار اصله نهال گلابی در سطح ۱۶ هکتار، سه هزار اصله نهال گردو در سطح ۱۴ هکتار و ۱۰ هزار اصله نهال غیرمثمر در راستای زراعت چوب در سطح ۹ هکتار از اراضی حوزه آبخیز اوغان کاشته شد.

به گزارش ایرنا، مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

به گزارش ایرنا ۱۵ تا ۲۱ اسفند هر سال آغاز هفته درختکاری، منابع طبیعی و آبخیزداری بوده که امسال شعار آن" ایران سرسبز  - ایران قوی/ همه باهم جهاد برای حفظ و احیای منابع طبیعی" تعیین شده است.

استان مرزی و شمالی گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت دارای ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی مستحدث واراضی موات و ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار