تامین آرد بیشتر و افزایش سهمیه نانوایی‌ها در کنار تشدید نظارت از جمله راهکارهای مدیران گلستان برای کاهش شلوغی و ازدحام صف‌های نانوایی در این استان به خصوص در گرگان است تا ارائه خدمات به شهروندان بهتر از گذشته انجام شود.

قول مسوولان برای تامین آرد و افزایش نظارت‌؛ نانوایی‌های گلستان خلوت می‌شود

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا یکی از مواردی که در روزهای اخیر در کوچه و خیابان های شهر و روستاهای گلستان به چشم می‌آید، ازدحام جمعیت مقابل نانوایی ها است که این شلوغی در ساعات منتهی به پایان روز و افطار بیشتر می‌شود.

 بخشی از این شلوغی به ویژه در هنگام غروب به سبب تمایل مردم برای خرید نان گرم و تازه برای سفره افطار قابل پذیرش است اما استمرار این صف ها در ساعات مختلف روز علاوه بر گلایه مندی مردم صدای اعتراض نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی را هم درآورد.

دلایل مختلفی برای این رخداد مطرح شده که از آن جمله می توان به کاهش سهیمه آرد نانوایی ها و نبود آرد کافی ودر نتیجه کاهش ساعات پخت، مصرف سهیمه فروردین نانوایی ها در تعطیلات نوروزی به سبب حجم بالای مسافرت ها و فروکش کردن ذخیره آرد نانوایی ها و کاهش پخت ، فروش غیرمجاز آرد یارانه ای به صورت غیرمجاز از سوی برخی از خبازان ، خرید گسترده نان از دامداران و استفاده از آن برای تغذیه چارپایان و دام به سبب قیمت پایین آن اشاره کرد.

البته افزایش اقلام خوراکی خانوارها ناشی از تورم اقتصادی سبد خرید روزانه خانوارها را کوچکتر کرده و حذف بخشی از اقلام مصرفی مانند برنج ، گوشت قرمز و ماهی از این سبد و گرایش به استفاده از نان به عنوان قوت غالب هم تاثیر زیادی در شکل گیری این صف ها دارد.

اکرم فندرسکی یکی از ساکنان محله چاله باغ گرگان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : در چند روز اخیر شلوغی نانوایی ها بیشتر از روزهای قبل شده و ساعات پخت نانوایی هم به حدود سه ساعت کاهش یافته است .

​وی افزود اگر دیرتر برای تهیه نان به نانوایی مراجعه کنیم شاهد سهمیه بندی نان خواهیم بود یعنی شاطر به هر فرد تعداد حداکثر پنج نان می دهد تا نان به همه مشتریان برسد.

وی گفت : هنگامی که از نانواها در خصوص دلیل  سهیمه بندی نان می پرسیم به کمبود سهمیه آرد اشاره می کنند ولی این موضوع برای  گلستان که هزاران هکتار گندمزار دارد قابل قبول و پذیرش نیست.

این شهروند گرگانی گفت: باید نظارت‌ها بر عملکرد و فعالیت نانوایی ها بیشتر شود به عنوان مثال در برخی مواقع شاهد هستیم که کیسه‌های آرد را از در پشت نانوایی خارج می‌کنند.

سیدعلی میقانی یکی دیگر از اهالی گرگان هم گفت : فارغ از سختی های تهیه نان و صف‌های طولانی موضوع اصلی به کیفیت و قابل استفادده بودن آن برمی گردد .

وی افزود : هیچ نظارتی بر عملکرد نانوایی‌ها وجود ندارد و نان در برخی از نانوایی ها برای استفاده مناسب نیست و حتی گفته می‌شود که نانواها به طور عمد نان را با کیفیت پایین پخت می‌کنند تا نان بیات و مانده را با قیمت بیشتر به دامداران بفروشند.

رییس اتحادیه نانوایی‌های گرگان در خصوص صف های طویل  تهیه نان در این شهر گفت : بطور کلی با توجه به گرانی کالاهایی مانند برنج، نان قوت غالب مردم شده و بنابراین دولت باید سهمیه آرد نانوایی‌ها را افزایش دهد.

حمید مقیمی افزود : ارزان بودن قیمت نان نسبت به علوفه ها و نرخ خوراک دام یکی از دلایل افزایش صف‌های طولانی جلوی نانوایی ها است زیرا در ماه های اخیر برخی از دامداران ترجیح می دهند با حضور در صف نان و تهیه نان دولتی از آن برای خوراک دام استفاده کنند.

وی ادامه داد: تغییر ساعات پخت نان و تمرکز بیشتر نانوایی ها برای پخت نان در بعد ظهر هم در شکل گیری صف‌های طولانی موثر است زیرا قبل از ماه رمضان بخشی از مردم  نان مورد نیاز خود را صبح تهیه می کردند.

مقیمی در خصوص فروش غیرمجاز آرد یارانه ای از سوی برخی خبازان به خارج از شبکه هم گفت : هیچ مماشاتی با متخلفان این حوزه نداریم و شهروندان هرگونه تخلف از این صنف را از طریق تماس با شماره ۱۳۵ یا ۱۲۴ گزارش دهند.

وی گفت : معرفی واحدهای متخلف به تعزیرات و کاهش سهیمه آٰرد تخصیصی از جمله مجازات های پیش بینی شده برای متخلفان است.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی هم گفت: با توجه به پیگیری و مذاکرات صورت گرفته برای رفع معضل کمبود آرد در نانوایی های گلستان و با موافقت وزیر جهاد کشاورزی سهمیه آرد اختصاصی این استان افزایش می‌یابد.

رحمت الله نوروزی  افزود: وضعیت تهیه نان و صف های طولانی جلوی نانوایی ها سبب ناراحتی مردم شده بود که با مذاکرات صورت گرفته با مجموعه وزارت جهاد کشاورزی قول داده شد که به‌زودی سهمیه اختصاصی آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه ای گلستان افزایش یابد.

وی افزود : گلستان پس از خوزستان و فارس در رده سوم تولید گندم کشور قرار دارد و کیفیت گندم تولیدی گلستان در کشور بی نظیر است و شایسته نیست که زارعانی که خود گندم کشور را تولید می کنند برای تامین نان در تنگنا باشند.

معاون استاندار گلستان هم در بازدید سرزده از نانوایی‌های گرگان وضعیت بازار آرد و نان این شهر، دلایل شلوغی و راستی آزمایی اجرای دستورالعمل‌های ابلاغ شده این بخش را در گفت و گو با مردم و نانوایان مورد بررسی قرار داد.

سید محسن دهنوی گفت : همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان باعث کمبودهایی در بخش آرد شد که برای جبران آن سهمیه‌های خوبی را به مجموعه نانوایی‌های سراسر استان تزریق کردیم.

وی ادامه داد: در برخی نقاط شهری همچنان شاهد صف‌های طولانی در نانوایی‌ها هستیم، اما تلاش می کنیم این مشکل تا پایان فروردین به حداقل برسد.

دهنوی با اشاره به تفاوت زیاد قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد افزود: بخشی از آرد یارانه‌ای در بازار آزاد، خرید و فروش می‌شود که با نظارت مردم باید مدیریت شود.

دهنوی تاکید کرد: با تقویت نظارت ها ، بهبود عملکرد نانوایی ها و تزریق آرد کافی مشکلات کیفی نان و صف های طویل مردم گلستان برای تهیه نان خاتمه یابد.

۲ هزار و ۳۸۰ واحد نانوایی شامل هزار و ۸۳۰ واحد نانوایی دولتی، ۵۰۰ واحد نانوایی آزادپز (نیمه دولتی) و ۵۰ واحد نانوایی سوپر آزادپز دارای مجوز در مناطق شهری و روستایی استان گلستان فعالیت دارند.

گلستان ۳۶ کارخانه آرد با ظرفیت تولید سالانه ۱.۴ میلیون تن آرد و ۱.۶ میلیون ظرفیت سیلو گندم دارد و علاوه بر آن در این استان سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت گندم اختصاص می‌یابد.

گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه سوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است

 

ارسال نظر

آخرین اخبار