مشروح پنجمین نشست دولت و مجلس

پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس یکشنبه در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

روحانی:ملت و دولت ایران تسلیم شدنی نیست

به گزارش گلستان 24، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌ جمهوری شامگاه یکشنبه در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس ضمن خوش‌آمدگویی به رییس مجلس شورای اسلامی، اعضای هیات رییسه و نمایندگان مردم، گفت: دولت در شرایط بسیار حساسی کار را تحویل گرفت اما توانستیم با همکاری مجلس و همه مردم و با رهنمودهای مقام معظم رهبری از مشکلات بسیاری در ۲۰ ماه گذشته عبور کنیم.

رییس جمهوری با اشاره به رقم ۱۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد و مصارف بودجه‌ای در سال ۹۳، تخصیص ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی در این سال را قابل ملاحظه توصیف کرد و افزود: سال ۹۳ را که سال سختی بود با نفت بشکه‌ای بالای ۱۰۰ دلار آغاز کردیم و با قیمت حدود ۵۰ دلار برای هر بشکه به پایان بردیم. در حالی که امسال از ابتدا، کار را با نفت حدود ۵۰ دلار آغاز کرده‌ایم و نمی‌دانیم تا پایان سال نیز چه وضعیتی بر بازار نفت حاکم خواهد بود.
رییس جمهوری در ادامه با بیان اینکه اگر در مذاکرات هسته‌ای طرف مقابل زیاده‌خواهی نکند و گفت‌وگوها در چارچوبی که مدنظر داریم به پیش برود، باز هم آثار اقتصادی آن در کوتاه مدت نمود چندانی نخواهد داشت، تصریح کرد: هم دولت و هم مجلس باید کاملا تمرکز کنیم که بار جدیدی بر دوش دستگاه اجرایی قرار ندهیم تا کشور آنگونه که مورد نظر مردم و رضایت خداوند است، اداره شود.
روحانی بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را به طور طبیعی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دانست و خاطرنشان ساخت: اگر چه تقریبا از رکود عبور کرده‌ایم اما اگر بخواهیم کشور رونق بیابد، نیاز به جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی داریم، از سوی دیگر باید به انتقال تکنولوژی هم توجه کنیم و بر روی افزایش صادرات غیرنفتی متمرکز شویم.
رییس جمهوری ادامه داد: از سوی دیگر علاوه بر سایه تحریم بر اقتصاد کشور، مشکلات دیگری نیز داریم. از جمله اینکه هر موقع درآمد نفت خوب بوده، اقتصاد کشور به واردات بی‌رویه مبتلا شده و بعد که در دوره‌ای مثل این روزها با کاهش درآمدهای نفتی مواجه شده‌ایم، مشکلات مضاعف شده است. از طرف دیگر مشکلاتی اساسی نیز در ساختار اداری و اقتصادی کشور داریم که در کوتاه مدت قابل حل و فصل نیست.
روحانی با بیان اینکه اقتصاد کشور دولتی و نفتی است و اگر نتوانیم این معضلات را حل کنیم، نخواهیم توانست بر مشکلات اقتصادی فائق آییم، گفت: در مدت حدود ۲۰ ماهه سپری شده از دولت یازدهم موفقیت‌های خوبی در عرصه اقتصادی داشته‌ایم و توانسته‌ایم تورم را به شکل چشم‌گیری کاهش دهیم.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه تک رقمی شدن نرخ تورم تا پایان دولت یازدهم از اهداف مهم ما است، اضافه کرد: البته از این به بعد روند کاهش تورم کندتر خواهد بود، چرا که به هسته اصلی آن رسیده‌ایم ولی برای تداوم این روند بیش از گذشته به نزدیک شدن دل‌ها، دست‌ها و زبان‌ها نیاز داریم.
روحانی با تاکید دوباره بر اینکه رفع معضلات به تنهایی از عهده دولت و مجلس برنمی‌آید، اظهار داشت: در حالی که در چند سال گذشته گرفتار یک رکود عمیق بودیم، با تلاش‌های صورت گرفته رشد منفی مستمر به رشد مثبت رسیده است.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه بعد از این ارتقای نرخ رشد نیز نسبت به سال ۹۳ متعادل‌تر می‌شود، تصریح کرد: دولت تمایل داشت لایحه خروج از رکود که مرداد ماه ۹۳ تقدیم مجلس شد، سریع‌تر در اختیار قرار می‌گرفت تا با اجرای آن در رفع مشکلات تسریع شود، اما به هر حال روال قانونی کار باید طی شود. دولت همچنان به کمک مجلس برای خروج از شرایط فعلی نیاز دارد.
رییس جمهوری در ادامه با تأکید بر تعامل با دنیا در مسأله هسته‌ای، گفت: در مذاکرات هسته‌ای دو گام بسیار بزرگ برداشته شده است. گام اول توافق موقت ژنو در سال گذشته بود که تجربه آن دارای اهمیت بسیاری است، چرا که در یک روز ما اقداماتی کردیم و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اقدامات انجام شده را تأیید کرد و همزمان برخی تحریم‌ها نیز برداشته شد.
روحانی در پنجمین نشست مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در گام دوم نیز می‌توانیم این تجربه را تکمیل کنیم، گفت: اینگونه نخواهد بود که در یک توافق، یک طرف قضیه به تعهدات خود عمل کند و طرف دیگر از مسئولیت خود شانه خالی کند.
رییس جمهوری تصریح کرد: این فرض که آمریکا یا اتحادیه اروپا قدرت‌های بزرگی هستند، پس هر کاری می‌توانند انجام دهند، درست نیست و حیثیت و آبروی آنها در صورت طفره رفتن از تعهداتشان به خطر خواهد افتاد.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "منکر قدرت دستگاه تبلیغاتی غرب برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی نیستم"، تصریح کرد: ما نباید قدرت خود را دست کم بگیریم. دیپلمات‌ها، حقوق‌دانان و سیاستمداران ما ورزیده هستند و اینگونه نیست که طرف مذاکره بتواند بر ما چیره شود. طرف مقابل امروز به خوبی می‌داند که این دولت و ملت اهل تسلیم نیستند.
روحانی در حالی که سخنانش با تشویق حضار همراه بود، گفت: واقعیت دنیای ما چیزی است که الان وجود دارد. ما نمی‌توانیم اول دنیایی خوب خلق کنیم و سپس با آن تعامل کنیم. البته باید حواسمان جمع باشد و با مشورت و همدلی به دنبال تأمین منافع کشور باشیم.
رییس جمهوری مذاکرات هسته‌ای را پیچیده‌ و سنگین‌ توصیف کرد و با اشاره به نظارت دقیق بر این مذاکرات، گفت: آنچه از روز اول به مذاکره‌کنندگان و به مردم گفتم این بود که باید به فکر بازی برد – برد باشیم، زیرا تلاش برای بازی برد – باخت به نتیجه نخواهد رسید.
روحانی با اشاره به مشورت منظم و همکاری سران قوا و شورای عالی امنیت ملی در پیشبرد مذاکرات هسته‌ای، افزود: از رهبر معظم انقلاب صمیمانه تشکر می‌کنم، زیرا هر وقت و هر جلسه‌ای که خواستیم، ایشان دریغ نکرده و رهنمودهای خود را ارایه فرمودند.
رییس‌ جمهوری با تأکید بر توجه به منافع و خواست ملت ایران، گفت: حقوق هسته‌ای تنها خواست ملت ایران نیست و مردم در زمینه‌های مختلف نظیر بانک و ارتباطات تجاری با دنیا، حضور سرمایه خارجی و ایجاد رفاه، ورود فناوری و ایجاد اشتغال حق دارند و ما باید برای تحقق همه حقوق آنها تلاش کنیم.
رییس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "مردم صاحبان واقعی کشور هستند"، گفت:‌ ما خودمان صاحب حق نیستیم و این مردم هستند که با رای خود نمایندگان مجلس و رییس جمهور را انتخاب می‌کنند تا وظایف خود را انجام دهند.
روحانی با تاکید بر اینکه رضایت مردم معیاری برای درستی کار دولت و مجلس می‌باشد، افزود: هر وقت لبخند مردم را دیدیم متوجه می‌شویم که موفق هستیم، اما هر وقت که ناراحتی مردم را دیدیم باید بدانیم که مشکل داریم.
رییس جمهوری مردم ایران اسلامی را فهیم و دانا توصیف کرد و با اشاره به نتایج مذاکرات هسته‌ای در لوزان، اظهار داشت: در این مذاکرات بر راه‌حل‌ها تفاهم شده است و تا رسیدن به نتیجه نهایی راه بسیار سختی را پیش رو داریم که در این راه از نظرات مقام معظم رهبری‏، قوا و مشاورانی که از ابتدای این راه کمک کردند، استفاده می‌کنیم.
روحانی با اشاره به وضعیت نامطلوب کنونی در منطقه بر تعامل سازنده برای حل مشکلات تاکید و تصریح کرد: در حال حاضر در مسائل منطقه پیچیدگی‌های فراوانی وجود دارد که باید حل و فصل شود. عده‌ای دعوایی را در منطقه طراحی کردند که به ضرر همه مسلمانان می‌باشد و باید با تعامل بر این مشکلات غلبه کرده و به ظلم‌هایی که به مظلومان وارد می‌شود، پایان دهیم.

* رییس مجلس: مذاکره‌کنندگان خطوط قرمز را مدنظر دارند
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تبریک سال جدید و میلاد مسعود حضرت فاطمه زهرا(س)، از رییس‌ جمهوری، وزیر خارجه و رییس سازمان انرژی اتمی که در هفته‌های اخیر تلاش وافری برای هدایت مذاکرات هسته‌ای در مسیر صحیح داشتند، قدردانی کرد و گفت: این مذاکرات سخت و پیچیده بود و عبور از آن وقت و دقت بسیار می‌طلبید.
رییس مجلس، مسأله هسته‌ای را یک موضوع مهم در صحنه بین‌المللی برای ایران دانست و با اشاره به سنگ‌اندازی برخی کشورها در سطح منطقه‌ای و جهانی برای جلوگیری از نهایی شدن توافق در مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: ایران در بحث‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مستقل است و با وجود عدم همراهی برخی دولت‌‌ها، ملت‌ها به دلیل ماهیت انقلاب، همواره از ما حمایت کرده‌اند. بنابراین ما باید در همه مسایل روی پای خود بایستیم و نباید چشم امید به دیگران داشته باشیم.
رییس مجلس بر انسجام درونی در کشور برای مقابله با چالش‌های بیرون تأکید کرد و نامگذاری امسال به نام دولت و ملت، همدلی و همزبانی از سوی رهبر معظم انقلاب را دقیق و مناسب دانست و گفت: در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای، عده‌ای دغلکاری می‌کنند تا میان ایران با کشورهای اسلامی و همسایه اختلاف بیندازند و هاله دروغین ایجاد کنند که اجماع جهانی علیه ایران وجود دارد.
وی گفت: یکی از دستاوردهای مذاکرات هسته‌ای از بین رفتن هاله دروغین اجماع جهانی علیه ایران است و با توانمندی و توفیق در مذاکرات، منافع کشور بیشتر تأمین خواهد شد.
رییس مجلس با تأکید بر لغو قطعنامه‌های تحریم اقتصادی علیه ایران همزمان با توافق، اظهارات رییس جمهوری آمریکا در این خصوص را نقد کرد و گفت: مذاکره‌کنندگان کشور متوجه نگرانی منتقدان مذاکرات هسته‌ای بوده و هستند و خط قرمزهای تعیین شده را مدنظر دارند.
رییس مجلس با اشاره به ارتباط نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مردم و آشنایی آنها با دغدغه‌هایی نظیر بیکاری، گفت: ایران به دلیل خصوصیات الهام‌بخش انقلاب، پیشرفت خوبی در منطقه داشته است و جایگاه کشور موجب رشک برخی بازیگران دیگر شده است، اما باید تلاش کنیم همزمان با این پیشرفت در حوزه تقویت اقتصاد کشور هم گام برداریم تا کشور با توسعه همه جانبه به جایگاهی دست یابد که مورد نظر انقلاب است.
لاریجانی افزایش نرخ رشد بیکاری را عامل واگرایی اجتماعی توصیف کرد و با اشاره به مشکلات موجود در مسیر جذب سرمایه‌گذاری، گفت: سال ۹۴، سال دشواری برای اقتصاد است و اینجا اهمیت سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر انسجام و همدلی برای حل مشکلات مشخص می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به بحران‌آفرینی و تروریسم در شرق و غرب کشور اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف کشورهای غربی سرگرم کردن کشورهای مسلمان با مسأله‌ای نظیر تروریسم به منظور تأمین منافع رژیم صهیونیستی است و باید در این زمینه برنامه‌ریزی داشت.
رییس مجلس از خشکسالی و دغدغه کشاورزان به عنوان یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، یاد کرد و خواستار همدلی و همزبانی در همه حوزه‌ها برای رفع نگرانی‌ها شد و گفت: هر چه نظرات بیشتری در مسایل مختلف مطرح شود می‌توان راهکارهای بهتری برای حل معضلات یافت.
لاریجانی بر حفظ دستاوردهای مهم انقلاب و تقویت اقتصاد داخلی تأکید کرد و اظهار داشت: حمایت از بخش‌های خصوصی و بهبود و تسهیل فضای کسب و کار امروز، به شکل قانون در آمده است و باید دولت و مجلس چند برنامه مشخص مانند رونق تولید کشور داشته باشند تا هم ثروت ایجاد شود و هم بیکاری مرتفع گردد.
وی با تأیید نظر دولت در خصوص مشکلات نظام بانکی در ارایه تسهیلات به بخش‌های مختلف نظیر صنعت و تعیین تکلیف معوقات بانکی، گفت: امروز تولیدکنندگان باید حمایت شوند و باید دولت و مجلس روی حمایت از کسانی که در سال‌های گذشته به خاطر رشد قیمت ارز دچار خسران شدند، برنامه‌ریزی کنند.
رییس مجلس گفت: توسعه راه‌آهن و حمل و نقل ریلی، اتمام طرح‌های نیمه تمام عمرانی، حفظ منابع آب کشور، کوچک و چابک‌سازی دولت، بهره‌وری، سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز، سلامت و امنیت غذایی، ارتباط دانشگاه و صنعت و... می‌تواند به عنوان محورهای کاری مشترک مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

*انصاری: تعامل سازنده با مجلس دستور کار دولت است
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به نمایندگان مجلس و اعضای هیأت دولت گفت: امسال از سوی مقام معظم رهبری سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده است که دولت به معنای عام کلمه همه نظام و مسئولین را شامل می‌شود و در معنای خاص نیز این جلسه نمادی از همدلی و همزبانی اعضای دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.
معاون پارلمانی رییس‌جمهوری با تأکید بر اینکه براساس سیاست اصولی دولت و تأکیدات روحانی از ابتدای تشکیل دولت، تعامل سازنده دولت و مجلس دستور کار دولت تدبیر و امید بوده است، گفت: برهمین اساس، جلسات مشترک بین وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در کمیسیون‌ها، صحن علنی مجلس و همچنین در وزارتخانه‌ها در یک سال و چند ماه گذشته راهگشا برای دولت و منشأ برکات برای ملت بوده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری با اشاره به آخرین سال فعالیت مجلس نهم، گفت: اکنون بلوغ مجلس در قانونگذاری را شاهد خواهیم بود و باید از این فرصت در جهت تصویب قوانین کارگشا و همکاری دولت و مجلس برای رسیدن به اهداف بلند نظام استفاده کنیم.

*حداد عادل: به مذاکره‌کنندگان اعتماد داریم؛ دلواپس خدعه دشمن هستیم
حداد عادل رییس کمیسیون فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به برگزاری پنجمین نشست در آغاز سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، گفت: مجلس همدل، همزبان و همراه دولت است و نمونه آن را می‌توان در تصویب بودجه سال ۱۳۹۴ مشاهده کرد به طوری که امسال بودجه از هر سال دیگری راحت‌تر تصویب شد.
وی به مسأله هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: مسأله هسته‌ای که موضوع مشترک ملت، دولت و مجلس است، ظرفیت دو قطبی کردن جامعه ما را دارد و ضرورت دارد با همدلی و همزبانی از بروز آن پرهیز کرد.
حداد عادل، نگرانی، دلواپسی و دغدغه نسبت به مسأله هسته‌ای را ناشی از اهمیت موضوع دانست و خاطرنشان کرد: به نوبه خود احساس دلواپسی می‌کنم، اما به تیم مذاکره‌کننده اعتماد داریم و می‌دانیم فرزندان راستین مملکت در جهت منافع و مصالح کشور گام برمی‌دارند اما باید همواره دلواپس نیرنگ و خدعه دشمن بود.
رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس، برخی جزییات مذاکرات ایران با برخی قدرت‌ها در سالیان گذشته را یادآور شد و گفت: آن چیزی که می‌تواند وحدت ملی را حفظ کند همدلی، همزبانی، گفت‌وگو و گوش کردن به نقدهای سازنده است.
وی لغو تحریم‌ها همزمان با امضای توافق را ضروری خواند و افزود: در طول مذاکرات باید بر موضع رهبری معظم انقلاب و موضع شجاعانه رییس جمهوری در این باره پافشاری کرد، ضمن آنکه مجلس شورای اسلامی از موضع دولت در قبال تحولات یمن حمایت می‌کند.

* جلالی: تعامل سازنده قوا باید تقویت شود
کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی هم در این نشست با بیان اینکه امیدوارم براساس منشور اخوت که از سوی مقام معظم رهبری تشریح شد، در کنار هم از چالش‌های بی‌مورد پرهیز کرده و به امور اصلی کشور بپردازیم، گفت: در دولت یازدهم حرمت قوا حفظ شده و تعامل مطلوبی بین قوا جریان دارد که باید تقویت شود.
جلالی افزود: در نتیجه انتخابات سال ۹۲ یک اجماع عمومی در کشور درباره مسایل و مشکلات کشور وجود داشت که این برای دولت یک ظرفیت مناسب بوده و باید به شکل بهینه مورد استفاده قرار گیرد.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، تصریح کرد: قطعاً طرف مقابل متناسب با احتمالات مختلف در پایان مذاکرات سناریوهای مختلف تهیه کرده است و لازم است ما نیز بر این موضوع مهم تمرکز کنیم.
جلالی با برشمردن برخی از مهم‌‌ترین مشکلات کشور در زمینه‌های کاهش میزان بهره‌وری، بیکاری، وضعیت نامطلوب زیست‌محیطی در کشور، خروج گسترده سرمایه انسانی و ثروت از کشور و وضعیت نامناسب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که باوجود تلاش‌های دولت برای اصلاح رویه، پرداخت یارانه‌ها صرفاً به نظام توزیع پول تبدیل شده است، خواهان پرهیز از جنجال‌های بیهوده در کشور و توجه به حل مشکلات اصلی کشور شد تا از ناحیه ناکارآمدی در اداره کشور آسیبی به وجهه اسلام نیز وارد نیاید.

* تاجگردون: بسته شدن فضای سیاسی به مردم آسیب می‌رساند
همچنین غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به همکاری‌های سازنده دولت و مجلس در سال گذشته گفت: اگر از نقاط مشترک بین دولت و مجلس استفاده شود، در ادامه کار مجلس تا پایان سال جاری شاهد رشد و شکوفایی بیشتر کشور خواهیم بود.
وی با بیان اینکه حمایت‌های مقام معظم رهبری از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای شرایطی را بوجود آورد که نباید دلواپس باشیم، اظهار داشت: ترس اصلی به شکل عام این است که با تبدیل این موضوع ملی به موضوعی در رقابت سیاسی ، جامعه دو قطبی شود.
تاجگردون اضافه کرد: همه مایل هستیم با توجه به شرایط کنونی جامعه، دولت و مجلس در فضایی مثبت با یکدیگر کار کنند.
وی توسعه فضای سیاسی در کشور را خواست نمایندگان مجلس از دولت عنوان کرد و افزود: باید با همدلی و همکاری اجازه ندهیم که بخش‌های مختلف جامعه آسیب ببیند و اگر فضای سیاسی در کشور بسته شود قطعاً‌ همه آسیب خواهیم دید./هم اندیشی

ارسال نظر

آخرین اخبار