رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: امسال برای اولین بار در طول تاریخ پنبه کاری گلستان، بذر پنبه به صورت دلینته در اختیار کشاورزان استان قرار گرفت.

استفاده از بذر دلینته پنبه برای نخستین بار در گلستان/ مزایای کشت پنبه با بذر دلینته

به گزارش گلستان ۲۴؛ علی موسی خانی با اشاره به آخرین وضعیت کشت پنبه در کفتگو با ایسنا اظهار کرد: امسال برنامه 26 هزار و 500 هکتار کشت پنبه از سوی وزارتخانه به ما ابلاغ شده است، خوشبختانه با توجه به بهبود عملکرد ارقام پنبه و وضعیت بازرگانی تمایل کشاورزان گلستانی به کشت این محصول طی چند سال اخیر افزایش یافته است، از طرفی هماهنگی ها و برنامه ریزی لازم برای تدارک بذر و غیره انجام شده است.

وی با بیان اینکه در مناطق خاص پنبه کاری ما در حاشیه سدهای استان گلستان کمبود آب احساس می شود که کمی کارها را سخت کرده است، افزود: کشت پنبه در چهار سال اخیر به صرفه تر شده است و وضعیت اقتصادی و بازرگانی آن خوب شده است، همچنین عملکردی که کشاورزان از ارقام جدید به دست می آورند بهبود یافته است.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه طرح های مختلفی را در معرفی ارقام مختلف پنبه اجرا کنیم تا کشاورز با انتخاب درست رقم پنبه تولید محصول بهتری داشته باشد، بیان کرد: ما به کشاورز اعلام می کنیم که کدام رقم پنبه برای کشت در چه منطقه ای مناسب است تا کشاورزان عملکرد بهتری را تجربه کنند، امسال برای اولین بار در طول پنبه کاری استان بذر پنبه را به صورت دلینته در اختیار کشاورزان قرار دادیم، در سال های گذشته بذرهای پنبه کرک‌دار بود و قابلیت ضدعفونی نداشت.

موسی خانی به ویژگی های بذر دلینته پنبه(بدون کرک) اشاره کرد و یادآور شد: امسال با همکاری بخش خصوصی تمامی بذرهای تولیدی کرک زدایی و دلینته شد، بذر دلینته با اکثر دستگاه های موجود در استان قابلیت کشت دارد و اگر رطوبت خاک کمتر باشد بذرهای دلینته جوانه زنی و سطح سبز بهتری دارند و به دلیل ضدعفونی شدن در مقابل آفات و بیماری های قارچی مقاوم‌تر هستند.

وی با بیان اینکه ارقام فعلی پتانسیل تولید تا 6 الی هفت تن پنبه در هر هکتار را دارند، تصریح کرد: عوامل محدود کننده در کشت پنبه موضوع آب است و با احتساب این مسائل می توان گفت ظرفیت دو الی سه تن پنبه در هر هکتار در استان گلستان وجود دارد، متاسفانه در دو سال اخیر با کمبود بارش ها به ویژه در پاییز و زمستان مواجه بودیم و همین مسئله موجب کمبود آب در سدها شده است.

رئیس اداره پنبه و دانه های روغنی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه در حوزه کم آبی بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو در سطح کشور ستاد سازگاری با کم آبی شکل گرفته است، گفت: در این ستاد مباحث مختلف در حوزه آب مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در استان ها، استانداری پیگیر این ستاد است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار