همزمان با فرارسیدن شب قدر و گشوده شدن درهای رحمت الهی، گلستانی ها خود را مهیای حضور در ضیافت معنوی کرده و با آداب و رسوم خاص خود آن را گرامی می دارند.

طنین جوشن کبیر و خضوع در «قدر گیجه»/ درهای رحمت الهی گشوده شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، بعد از یک سال گردش روزگار دوباره شب قدر، موسم بی همتا فرارسیده؛ شبی یگانه که فرصت راز و نیاز و صحبت‌های خودمانی با معبود هستی است، شب پهن کرده «سجاده دل» پیش درگاه ایزدی و لابه و دلدادگی.

درهای رحمت در شب قدر باز شده، «تُنَزَّلُ المَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ» و هزار هزار فرشته به زمین می‌آیند؛ شبی که ندای «الغوث الغوث» بندگان به آسمان می‌رود، شبی با قدرت اکسیری که هر چه به آن اتصال بگیرد، آن را «گوهری دردانه» می‌سازد.

شب قدر، شب نزول قرآن، بین همه مسلمانان ارزشمند بوده و در این شب همه بندگان به درگاه حی سبحان استغفار کرده و تلاش می‌کنند از دریای رحمت الهی بیشتر بهره‌مند شوند.

این شب در بین مردم گلستان هم با آداب و رسوم خاص خود برگزار شده و گلستانی‌ها در مساجد، امکان مذهبی و در برخی خانه‌ها حضور می‌یابند تا از فیوضات آن بهره ببرند؛ این آداب و رسوم در قومیت‌ها مختلف، متفاوت است.

قرآن به سر گرفتن

براساس روایات شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وسوم و بیست‌وهفتم ماه رمضان به عنوان شب‌های قدر بیان شده و هر شب فضیلت خود را دارد.

گلستانی‌ها با نذرکردن و دعا خواندن و صلوات فرستادن در این شب‌ها، برآورده شدن آرزوهای خود را از پروردگار خواسته و قرآن به سر می‌گیرند.

در این شب‌ها مؤمنان تا سحر بیدار بوده و دعای جوشن کبیر، افتتاح و مجیر می‌خوانند.

مساجد و تکایا و حسینه ها و صحن امامزادگان مملو از مردمی می‌شود که در این شب طلب مغفرت کرده و از خداوند می‌خواهند مقدرات یک ساله آنها به بهترین شکل رقم بزند.

مردم این شب‌ها را احیا داشته و سوره قدر می‌خوانند. برخی هم در این شب‌ها، نذر اهدای خون داشته و با این عمل خداپسندانه به کمک نیازمند و بیماران می‌شتابند.

پهن کردن سفره سحر و افطار هم از جمله آدابی است که گلستانی در این شب‌ها انجام داده و تلاش می‌کنند در این کار خیر سهیم باشند.

از قدرگیجه تا قدرایمش قوم ترکمن

ترکمن‌های گلستان هم، شب قدر را با آداب خاصی برگزار کرده و گرامی دارند. یکی از آیین‌هایی که ترکمن‌ها با شور و شوق اجرا می‌کنند، «قدر گیجه» است.

شب قدر، شب تهجد، تضرع، استغفار، مناجات با خدا و شب عروج انسان و اتصال زمین به ملکوت استتراکمه گلستان شب قدر را احیا و شب زنده داری کرده و به راز و نیاز و مناجات می‌پردازند.

هر چند شب قدر دقیقاً مشخص نشده ولی در بین ترکمن‌ها از قدیم الایام و با استناد به شواهدی که فقه‌های ترکمن بیان می‌کنند، این مراسم در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

این شب در بین ترکمن‌ها مقدس بوده و زنان در خانه «بیشمه» و بورگ، فرنی و نان‌برنجی و خوراکی‌های به نام «قاوورداق» و «تالخان» می پزند.

جوانان در روستاهای ترکمن‌نشین در گروه‌های مختلف در خانه‌ای گرد هم آمده و به دعا و نیایش می‌پردازند و نماز شب قدر را برپا می‌کنند.

همچنین در این شب برای نوعروس یا دختری که تازه نامزد شده از طرف خانواده داماد هدیه‌ای برده می‌شود که به آن «قدرایمش» گفته می‌شود.

رمضونیکه

سیستانی‌ها یکی دیگر از قومیت‌های ساکن در گلستان بوده که همواره عامل به احکام الهی هستند.

ماه رمضان و به ویژه شب قدر در بین سیستانی‌ها ارزش والایی دارد و آنها برای این ماه برنامه‌ها و مراسم خاصی دارند.

رمضان خوانی و رمضونیکه و سحرخوانی و اکرام خانواده شهدا از جمله آداب و رسوم سیستانی‌ها در ماه رمضان و شب قدر است.

بزرگان سیستانی این ماه را «رمضونیکه» یعنی ماه برکت و رحمت می‌دانند و در شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ رمضان تا صبح به دعا و عبادت مشغول هستند و به نیایش و راز و نیاز می‌پردازند.

ثبت مقدرات یک ساله در شب قدر

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان در خصوص اهمیت و جایگاه شب قدر به خبرنگار مهر گفت: ماه رمضان فرصت انابه، رجوع به خدای متعال و نورانی کردن دل‌ها و فرصت تضرع است و این امر جز با تلاش مومنانه و صادقانه محقق نمی‌شود.

حجت الاسلام رضا دیلمی افزود: ماه رمضان علاوه بر ایجاد بستر تحولات فردی، موجب پالایش اندیشه و انگیزش و اصلاح رفتار اجتماعی می‌شود.

وی بیان کرد: ماه رمضان، ماه بهره مندی بیشتر از کلام خداوند است، در این ماه با قرآن و با تدبر و تعمق در کلام وحی، بستری برای مؤمنان فراهم شده که موجب امید، تقویت اعتماد و آرامش می‌شود.

دیلمی تأکید کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای شکل‌گیری یک اراده جمعی و مناسک توحیدی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه این ماه فرصتی برای ترویج و تبیین معارف دینی و انقلابی و مذهبی و ترسیم میدانی روحیه فداکاری و همدلی مومنانه است، گفت: ماه رمضان فصل بندگی در پرتو زیست قرآنی بوده و اوج روز و شب‌های این ماه پرفضیلت، «لیالی قدر» است.

دیلمی با اشاره به اینکه طبق آیات و احادیث، شب قدر شب پر فضیلتی است، اضافه کرد: مقدرات یک ساله آدمی براساس سیره زندگی او در این شب رقم می‌خورد.

شب تهجد و تضرع

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: شب قدر، شب تهجد، تضرع، استغفار، مناجات با خدا و شب عروج انسان و اتصال زمین به ملکوت است.

وی ادامه داد: لیله قدر شبی است که احیای آن سنت الهی بوده و قدر و منزلت آن از هزار ماه بالاتر است.

دیلمی افزود: براساس نصوص دینی و تفسیر سوره قدر مقدرات هستی در شب قدر به امام (ع) عرضه می‌شود و امام (ع) به آن علم و آگاهی دارد؛ چنان که امام باقر (ع) در این زمینه می‌فرماید: «هر آینه در شب قدر تفسیر امور هر سال بر ولی خدا نازل می‌شود»، لذا بر این اساس شب قدر، شب اثبات امامت و ولایت است.

وی گفت: برکات الهی در این شب سرشار بوده و نزول ملائکه فراوان است؛ این شب، شب سلام است، فرمود: «سلام هی حتی مطلع الفجر» و از اول تا انتهای این شب سراسر سلام الهی است و «سلام قولاً من رب رحیم»، رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل می‌شود.

دیلمی با بیان اینکه قدر هم شب قرآن و هم شب عترت است، تأکید کرد: همه شب‌ها و روزهای ماه رمضان ارزش دارد اما لیله قدر نسبت به شب‌ها و روزهای ماه رمضان، فاخرتر است و جایگاه بالاتری دارد.

وی اضافه کرد: این شب‌ها و روزها را باید قدر دانست و همه در سر سفره انعام الهی بوده و باید از آن استفاده کنیم.

دیلمی عنوان کرد: یکی از بهترین اعمال در این شب طلب استغفار و به ویژه دعا به درگاه حی سبحان است.

وی بیان کرد: در این شب برای تعجیل در فرج امام زمان (عج)، سلامتی رهبر معظم انقلاب و تعالی انقلاب، برای گره گشایی از مشکلات ملت مظلوم منطقه به ویژه مردم مظلوم فلسطین، یمن و حذف رژیم جعلی کودک کش صهیونیستی، حذف جریان استکباری و برای جوانان و مؤمنین دعا کنیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار