امام جمعه گنبدکاووس:

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه در مسیر تعمیق وحدت میان مسلمانان خود‌محوری یک آفت بزرگ است، گفت: در مقابل این آفت اخلاق ایثارگرانه یک میان‌بر است.

خودمحوری آفت همدلی و وحدت است

به گزارش گلستان24، حجت‌الاسلام محمود ترابی صبح امروز در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه آزاد گنبدکاووس با اشاره به ضرورت پیوند مستحکم حوزه و دانشگاه برای بررسی و رفع مشکلات جامعه، اظهار کرد: این دو پایگاه مهم و اساسی علمی و فرهنگی کشور اگر در یک ساختار منظم و مدون پیوند بخورند می‌توانند با ارائه راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در جامعه مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه و حوزه به صورت متقابل خود را نیازمند یکدیگر برای تکامل ببنید، افزود: نباید بگذاریم دانشگاه‌های ما با نگاه تک بعدی رشد کرده و به جز فضای آکادمیک دانشگاهی به نگاه و تخصص فرهنگی بی‌توجه باشند و حوزه‌های ما نیز نباید بدون توجه به مباحث علمی و به روز، خود را در یک حلقه فکری و نظری خاص محصور و محدود کنند.

بزرگترین مسائل دنیای اسلام وحدت میان مذاهب اسلامی است

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه امروز یکی از بزرگترین مسائل دنیای اسلام وحدت میان مذاهب اسلامی است، خاطرنشان کرد: حوزه و دانشگاه باید تلاش کنند تا در کنار هم با مدد گرفتن از آموزه‌های دینی و آکادمیک خود راه حل‌های مناسبی برای تقویت و تعمیق وحدت میان مذاهب اسلامی به ویژه در کشورمان و صدور آن به کشورهای همسایه ارائه دهند.

ترابی با اشاره به اینکه آن چیزی که به نظر می‌رسد می‌تواند به عنوان مولفه‌ها و پیش شرط‌های حرکت‌های وحدت آمیز و تقریبی مد نظر قرار بگیرد سه محور مهم است، اضافه کرد: اولین پیش شرط هرگونه اقدام و حرکت تقریبی که بخواهد نگاه وحدت را در جامعه گسترش دهد بدون تردید اخلاق ایثارگرانه است.

وی خودمحوری و خود‌رای بودن را مخل و مزاحم وحدت دانست و تاکید کرد: زمانی می‌توانیم به وحدت برسیم و مفهوم آن را به طور کامل درک کنیم که از خود گذشته و به حق، عدالت و انصاف نزدیک شده باشیم و خود را از باتلاق خودخواهی و خودمحوری برهانیم.

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه باید نشانه‌های اخلاق ایثارگرانه را در زندگی شخصی و اجتماعی خود جستجو کنیم، تصریح کرد: امروز باید ببینیم در دعاهای ما سهم برادران دینی‌مان در مذاهب دیگر چه مقدار است و سطح دعاهای ما برای موفقیت و بهروزی آنها به چه میزانی رسیده است تا معیار مناسبی برای اندازه‌گیری آمادگی برای وحدت و پذیرفتن برادران و خواهران دینی در کنارمان باشد.

ترابی شرط دوم برای فهم حقیقی وحدت و حرکت در مسیر آن را نیت خیرخواهانه نسبت به یکدیگر عنوان کرد و گفت: باید نیت‌های خود را نسب به یکدیگر به خوبی و نیکی سوق دهیم و در دل نسبت به موفقیت یکدیگر اعم از شیعه و سنی خرسند و شادمان باشیم و برای کسب این موفقیت‌ها به یکدیگر کمک کنیم.

وی با بیان اینکه کثرت‌گرایی سومین مولفه از پیش‌شرط‌های حرکت‌های تقریبی است، ادامه داد: کثرت‌گرایی در امر وحدت به این معناست که وقتی می‌دانیم در اصول اساسی دین شیعه و سنی با هم مشترک هستند دیگر در فروع دین همه حق را در طرف اندیشه و نظر خودمان ندانیم و با قرار دادن انصاف و عدل این امکان را بدهیم که شاید بخشی از حرف‌های طرف مقابل نیز قابل پذیرش و حق باشد.

انصاف و عدل می‌تواند انسان را به سازگاری با شرایط هر چند سخت برساند

امام جمعه گنبدکاووس با اشاره به اینکه انصاف و عدل می‌تواند انسان را به سازگاری با شرایط هر چند سخت برساند، افزود: در تاریخ ایران حتی قبل از اسلام نیز نداریم که ایرانیان در میان خود با جنگ‌های داخلی خشونت‌های شدیدی را علیه خود برپا کرده باشند و این نشان از بطن وحدت طلب و اتحادگرای ایرانیان دارد که می‌تواند به عنوان یک محور کانونی مورد توجه قرار بگیرد.

گفتنی است در این دیدار علاوه بر امام جمعه شهرستان گنبدکاووس جمعی از اعضای شورای حوزه مقاومت شهید تولی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گنبدکاووس حضور داشتند که به ارائه نظرات خود پیرامون راهکارهای وحدت و همدلی میان شیعه و سنی و وحدت میان دانشجویان و طلاب پرداختند.

منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار