هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود.

درس مهمی که واقعه عاشورا برای مردم ایران داشت، نبودن زیر یوغ ستمگران و کفار بود. همانگونه که امام حسین (ع) هم فرمودند اگر دین ندارید آزاده باشید. و بر مبنای همین درس روحیه مبارزه در میان مردم تقویت شد.

نقش واقعه عاشورا در شکل گیری انقلاب اسلامی

به گزارش گلستان 24 ؛ بهترین اثر وقایع تاریخی اسلامی زمانی متجلی خواهد شد که با عبرت گیری از این وقایع و دلایل و چگونگی شکل گیری آنها همراه باشد و در نتیجه در زمان حال هم ظهور و بروز پیدا کنند. دهه فاطمیه شهادت حضرت فاطمه (س) است اما حضرت برای چه شهید شد، برای دفاع از ولی زمان خود و برای بر حق خواندن ولایت فقیه زمان که امام علی (ع) بود. دهه محرم سوز و گداز زیادی دارد و عجیب دل های مردم را به خود معطوف می کند. شور حسینی مردم را به مساجد و خیابان ها می کشاند.

اما محرم... قیام کربلا شاهنامه ای برای عبرت دارد، یاران امام با آنکه تعدادشان بسیار کمتر از سپاه دشمن بود و با آنکه به ظاهر شکست خوردند، اما در پیشگاه خدا و در میان مردم و در طول نسل ها از آنان بعنوان پیروز واقعی یاد شد. در همان زمان هم پس از به اسارت گرفتن خانواده شهدا، حضرت زینب و امام سجاد، پیام رسان و روشنگر واقعه کربلا بودند.

قیام امام در همان زمان هم تاثیراتش را روی مردم گذاشت. چه مردمی که غفلت کردند و از یاری امام بازماندند و چه مردمی که در آن زمان شرایط جسمی حضور در جبهه را نداشتند.

28508_164

اما درس مهمی که واقعه عاشورا برای مردم ایران داشت، نبودن زیر یوغ ستمگران و کفار بود. همانگونه که امام حسین (ع) هم فرمودند اگر دین ندارید آزاده باشید. و بر مبنای همین درس روحیه مبارزه در میان مردم تقویت شد.

انقلاب اسلامی و مبارزات آن که با رهبری امام خمینی(ره) شکل گرفت، نمونه کوچکی واقعه کربلا بود. امام خمینی(ره) با الگوگیری از قیام تاریخی کربلا و حرکات پیش از آن و پس از آن، طرح و برنامه یک نظام اسلامی را برای ملت ایران ریخت. و تنها تفاوتش این بود که مبارزات ضد شاه به پیروزی ظاهری هم رسید. و حکومت اسلامی تشکیل شد.

الگوگیری امام از عاشورا کاملاً مشهود است آنگونه که ایشان در جایی می فرمایند: تکلیف ماها را حضرت سید الشهدا(ع) معلوم کرده است: در میدان جنگ از قلت عدد نترسید، از شهادت نترسید.

رهبر بزرگوار، امام خامنه ای  هم در جایی میفرمایند: کاری که در زمان امام حسین انجام گرفت، نسخه کوچکش هم در زمان امام ما انجام گرفت. منتها آنجا به نتیجه شهادت رسید، اینجا به نتیجه حکومت. این همان است، فرقی نمی کند. هدف امام حسین با هدف امام بزرگوار ما یکی بود.

اصلاً مجالس عزاداری برای حضرت سیدالشهدا هم نوعی روشنگری سیاسی  در بطن خود دارد. قبل از انقلاب عزاداری محرم محدودیت های فراوانی داشت، در زمانی هم ممنوع بود. این یعنی رژیم پهلوی هم خطر این مجالس را در ثبات حکومتش احساس کرده بود.

امام خمینی سخنرانی کوبنده ای در عصر عاشورای سال 42 ایراد کردند که منجر به دستگیری امام در همان شب شد. امام هم خوب می دانست که محرم و قیام اباعبدلله نوعی حرکت سیاسی بوده است و بهترین زمان و مکان برای روشنگری اقدامات خصمانه رژیم پهلوی، مجالس عزاداری بر امام حسین و ایام محرم است.

اسلام جدای از سیاست نیست. حرکات ائمه در طول زندگی شان نشان از این دارد که آنها افرادی باهوش و زیرک در سیاست بودند و چون حکام زمانشان توان مقابله سیاسی با آنها را نداشتند ائمه را به شهادت می رساندند و گاهاً بیشتر عمرشان را در زندان حکام بسر می بردند.

بنابراین مجالس عزاداری بر حضرت سیدالشهدا باید سیاسی باشد. بدین معنا که در مورد مسائل روز کشور و جهان اسلام روشنگری شود و مردم را از سیاست آگاه کنند. نباید به گریه و ذکر مصیبت اکتفا شود.

همه چیز ما باید انقلابی شود. هم روضه ما و هم عزاداری ما، تا زندگی ما انقلابی شود. آن وقت است که پیشرفت حاصل می شود.


انتهای متن/

ارسال نظر

آخرین اخبار