کارشناسان امور دام گلستان معتقدند: با فرا رسیدن تابستان و گرم شدن هوا، دامداران منطقه به ویژه نواحی شمالی باید بیش از گذشته به فکر مدیریت گله باشند تا از بروز خسارت ناشی از تنش های حرارتی جلوگیری کنند.

دامداران به فکر مدیریت گله باشند

این کارشناسان توصیه کردند که دامداران از مشاوره فنی کارشناسان جهاد کشاورزی برای پرورش دام در فصل گرم سال استفاده کنند.
به گزارش گلستان۲۴؛ به نقل از سازمان جهاد کشاورزی گلستان، طبق برآوردها سالانه دامداران این استان بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال از محل تنش حرارتی آسیب می‌بینند.
دامپروری از مشاغل اصلی روستاییان گلستان به شمار می‌رود و به جز ورود بیش از نیم میلیون راس گوسفند زمستان گذران عشایر شمال خراسان به مراتع شمالی گلستان، سه میلیون و ۸۰۰ هزار واحد دامی شامل گاو، گوسفند، بز و گوساله برای پرورش در اختیار بومیان این استان قرار دارد.
همچنین طبق گزارش مسوولان مرتبط با امور دام جهاد کشاورزی گلستان، سالانه در این استان بیش از ۳۶۰ هزار تن شیر و ۲۹ هزار تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار می‌شود.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی گلستان در این پیوند گفت: آب و هوای مرطوب و نیمه گرم گلستان در ۶ ماه از سال، موجب شده مواد خوراکی مصرف شده توسط دام‌های پُرتولید و حساس به جای تولید شیر، گوشت و رشد، صرف مقابله با تنش حرارتی شود.
غلامعلی هلاکو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: مطالعه داده‌های هواشناسی و بررسی میدانی سالهای اخیر به ویژه در نواحی میانی و شمالی استان حاکی از تجربه تنش حرارتی متوسط و گاهی شدید توسط دام‌های این مناطق است.
وی اضافه کرد: لازم است دامداران در روزهای گرم سال به سلامت و راحتی دام‌های خود برای پرورش توجه داشته باشند و اگر به اثرات محیط بر دامپروری توجه نشود فعالیت برای دامداران مخاطره آمیز و زیان بار خواهد بود.
این کارشناس دامپروری در گلستان گفت: تلفات گوساله‌ها، بروز بیماری‌هایی نظیر اسیدوز، لنگش، کبد چرب، ورم پستان، عفونت‌های مختلف، کاهش قطعی تولید شیر، ناباوری، کاهش گوساله زایی در هر سال و افزایش روزهای شیردهی و حتی مرگ دام‌ها از عواقب بی توجهی به تنش حرارتی است.
هلاکو ایجاد شرایط مناسب در جایگاه، پیش بینی فضای مناسب آخور، نصب سایبان و مه پاش، تغذیه علوفه با کیفیت مناسب، تامین آب خنک با دمای مناسب، تغذیه دام‌ها در ساعت خنک‌تر، استفاده از افزودنی‌های خوراکی نظیر ویتامین سی، مخمرهای کشت شده، محدود کردن تغذیه پروتئین‌های حیوانی، خوراک ریزی کافی و استفاده از جیره‌های مخلوط را از جمله راهکارهای دامداران برای مقابله با خسارت در فصل گرما اعلام کرد.
استان شمالی گلستان ۶۷۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار