فرماندار آزادشهر در شرق استان گلستان گفت: بر اثر وقوع رانش در جریان بارش شدید باران ابتدای امسال، ۱۲ کیلومتر از راه‌های روستایی این شهرستان دچار رانش شد که با وجود گذشت ۶ ماه و تلاش فراوان برای رفع این مشکلات، هنوز برخی روستاها راه دسترسی مناسب ندارند.

فرماندار: روستاهای رانشی آزادشهر راه دسترسی مناسب ندارند

گزارش گلستان ۲۴؛ سیدرسول حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اثر این حادثه، راه دسترسی ۵ روستای کوهستانی به طور کامل تخریب و برق ۱۴ روستا نیز قطع شده بود که با وجود فراهم کردن خدمات اولیه مردم در زمانی کوتاه، هنوز نارسایی در جاده ها به دلیل طولانی بودن محدوده گرفتار در رانش و ضرورت تامین هزینه فراوان برای آن، به قوت خود باقی است.

وی افزود: همچنین بر اثر رانش، خانه های فراوانی در روستاهای مناطق کوهستانی آزادشهر دچار خسارت شد که مالک ۵۷۳ خانه احداثی و ۴۵۱ خانه تعمیری برای دریافت وام به بانک معرفی شدند.

فرماندار آزادشهر بیان کرد: همه سهمیه اختصاص یافته برای پرداخت وام به خانه های آسیب دیده از رانش آزادشهر مورد استفاده قرار گرفته اما هنوز خانه هایی در انتظار اختصاص اعتبار برای دریافت تسهیلات هستند.

 وی به چشم انداز بلند مدت این شهرستان برای توسعه اشاره کرد و گفت: اولویت اول آزادشهر در مسیر توسعه بلند مدت، تحول در بخش کشاورزی، فراهم کردن زیرساخت های لازم برای مکانیزه کردن آن و ایجاد بستر راه اندازی صنایع تبدیلی است.

حسینی ادامه داد: تولید گیاهان دارویی مانند زعفران و انواع محصولات کشاورزی و باغی در شهرستان، ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی برای جلوگیری از خام فروشی محصولات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای فعالان این بخش را ضروری کرده است.

فرماندار آزادشهر گفت: اگر چه در سال های اخیر تحرکاتی برای ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی در آزادشهر انجام شده اما به دلیل ظرفیت فراوان بخش کشاورزی، باید بر سرعت آن افزوده شود.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه، به دلیل تولید فراوان گندم در آزادشهر، ایجاد کارخانه تولید ماکارونی می تواند گام بلندی برای بهره وری بیشتر از تولیدات خام کشاورزی و ایجاد فرصت های شغلی فراوان در منطقه باشد.

وی همچنین توسعه بخش گردشگری را یکی دیگر از اولویت های این شهرستان دانست و گفت: برخورداری از ظرفیت های فراوان تاریخی و طبیعی، می تواند آزادشهر را به مقصد نهایی گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده و موجب تحول چشمگیر در اقتصاد این شهرستان شود.

فرماندار آزادشهر اظهار داشت: همچنین حضور اقوام متعدد با فرهنگ های گوناگون در این شهرستان، فرصت مناسب دیگر توسعه بخش گردشگری است که تلاش می کنیم از آن برای رونق بیشتر صنعت توریسم استفاده کنیم.

وی افزود: برگزاری مستمر جشنواره های فرهنگی در مناطق روستایی دارای ویژگی های خاص قومی و فرهنگی، از جمله اقدامات انجام شده سال های اخیر است که توانسته نظر مساعد مردم و گردشگران را جلب کند.

حسینی همچنین به کاهش آمار آسیب های اجتماعی و امنیتی در آزادشهر اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بزرگان اقوام برای ریش سفیدی در مواقع بحرانی، برگزاری دوره های آموزشی مداوم برای گروه های خاص و هدف و تلاش برای فراهم کردن امکانات زیربنایی در مناطق و فراهم کردن فرصت های شغلی، از جمله دلایل کاهش آمار آسیب های اجتماعی در این شهرستان است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار