نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوشابه‌های قندی، اصلی‌ترین عامل بروز چاقی و پوسیدگی دندان در افراد بزرگسال است. نوشابه علاوه بر دارا بودن میزان زیادی قند، به دلیل داشتن اسید موجب فرسایش دندان می شود.

نوشیدنی که برایتان ممنوع است

به گزارش گلستان ۲۴؛ مطالعات متعددی تاکنون نشان داده است که مصرف نوشابه‌های قندی برای سلامتی انسان مضر هستند اما نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد نوشابه‌های قندی که متأسفانه مصرف آن در بین افراد مختلف در سراسر جهان بسیار رواج دارد؛ اصلی‌ترین عامل بروز چاقی و پوسیدگی دندان در افراد بزرگسال است.

چندین محقق و دانشمند از کینگ کالج لندن در مطالعات اخیر خود دریافتند که اضافه‌وزن و چاقی بدون شک همواره با مشکل پوسیدگی دندان همراه است. از سوی دیگر پژوهشگران دریافتند که افزایش مصرف نوشابه‌های شیرین ممکن است دلیل اصلی فرسایش مینای دندان و عاج در بیماران دارای چاقی باشد.

تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌های مطالعات مرکز ملی بهداشت و انجام آزمایش و بررسی نحوه تغذیه مشارکت‌کنندگان در این مطالعه طی سال‌های 2003 و 2004 میلادی در ایالات‌متحده آمریکا نشان می‌دهد نوشابه چه تأثیری بر سلامت افراد دارد.

این تیم تحقیقاتی اقدام به تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بالینی و نظرسنجی از 3541 بیمار در ایالات‌متحده کرده است. نتایج این تحقیقات نشان‌دهنده شاخص توده بدنی بیماران و میزان فرسودگی دندان و عوامل ایجادکننده آن‌ها است. بر این اساس از شرکت‌کنندگان خواسته‌شده بود تا جزئیات مصرف نوشیدنی‌های اسیدی دارای قند خود را در طول 24 ساعت شبانه‌روز ثبت کنند.

دکتر سائوریز اوتوله (Saoirse O’Toole) سرپرست این تیم تحقیقاتی اعلام کرد: «خاصیت اسیدی موجود در برخی از نوشیدنی‌ها مانند نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های اسیدی منجر به فرسودگی دندان‌ها می‌شود.»

سایش دندان به‌عنوان سومین بیماری مهم دندانپزشکی رتبه‌بندی می‌شود. دو رتبه نخست این آمار به پوسیدگی و بیماری لثه تعلق دارد. باید در نظر داشت که مصرف غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی عامل اصلی این امر است. از سوی دیگر بیماران چاق عوامل خطر دیگری از جمله افزایش احتمال بروز مشکلاتی چون رفلکس معده (سوزش سر دل) را دارند که در این مطالعه موردتوجه قرارگرفته شده است.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در رابطه با موضوع فوق گفت: یافته‌های ما پیام مهمی برای بیماران چاق محسوب می‌شود که در رژیم غذایی روزانه خود از نوشیدنی‌های شیرین و حاوی اسید و کالری بالا استفاده می‌کنند.

این نوشیدنی‌ها ممکن است به بدن و دندان آن‌ها آسیب برساند. یافته‌های ما همچنین یک پیام مهم برای دندان‌پزشکان دارد. آن‌ها باید در رابطه با رژیم غذایی بیماران چاق و دارای اضافه‌وزن اطلاعات لازم را کسب کرده و ارتباط بین مصرف نوشیدنی‌های قندی و پوسیدگی دندان را مدنظر قرار دهند.

تحقیقات پیشین کینگ کالج لندن نشان داده است که ساییدگی دندان در 30 درصد از افراد بزرگ‌سال اروپایی وجود دارد. سایش دندان که براثر اسید موجود در نوشابه رخ می‌دهد موجب نابودی مینا و آسیب‌پذیری عاج دندان می‌شود.

در حقیقت مصرف نوشابه سبب می‌شود که لایه بیرونی مینای دندان به‌آرامی حل شود. این فرایند می‌تواند منجر به تغییر در شکل یا ظاهر دندان‌ها شود و به‌صورت حساسیت دندان‌ها در هنگام خوردن یا نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های سرد احساس می‌شوند.

در بدترین حالت، مصرف نوشابه می‌تواند ساختار دندان را به‌تدریج از بین ببرد. سایش شدید دندان‌ها باعث کاهش کیفیت زندگی شده و می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که نیازمند درمان و روش‌های پیچیده و پرهزینه باشد. پژوهشگران توصیه می‌کنند از مصرف نوشابه‌های قندی حتی به میزان اندک اجتناب کنید.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی تحقیقات بالینی دهان (Clinical Oral Investigations journal) منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

 

منبع: سیناپرس

 

ارسال نظر

آخرین اخبار