رهبری گفت: والدین در فراگیری مهارت راه اندازی کسب و کار های مقیاس کوچک مثل مشاغل خانگی و خرد اشتغالی که نیاز به سرمایه کمی دارند ترغیب کننده باشند.

نقش موانع فردی، شخصیتی و خانوادگی در بیکاری

به گزارش گلستان ۲۴؛ بیکاری در جامعه یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رود، از سویی مسئولان امر در مسیر حل مشکلات بیکاری و ایجاد اشتغال در تلاش هستند که بتوانند آمار بیکاری را کاهش دهند و زمینه اشتغال به ویژه برای جوانان را افزایش دهند که این امر بنا به گفته کارشناسان منجر به کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی خواهد شد.

 

در جامعه نیز اصولا نوک پیکان معضل بیکاری و حل مشکلات آن به سوی دولت و دستگاه های مربوط نشانه رفته ولی کمتر به موضوع فرهنگ سازی، نقشه خانواده در اشتغال و استقامت فرد در برابر مشکلات و پیدا کردن راه حل و مسیر درست در اقتصاد مورد توجه قرار گرفته است.

 

«محمد رهبری» دکترای کارآفرینی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه و مشاور کسب و کار در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: هر روزه بیکاری بیش از پیش به منزله مهمترین نشانه توسعه یافتگی در اکثر کشورها  مورد توجه بوده و این موضوع به صورت وسیع دامن گیر خیلی از سیاستمداران، برنامه ریزان و مجریان توسعه اشتغال در کشورهای در حال رشد شده است.

 

پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه اکثر افرادی جویای کار عموما در شناسایی فرصت و منابع برای خروج از وضعیت بیکاری خود آگاهی لازم را نداشته و یا کم توان هستند، می افزاید: عوامل متعددی به عنوان موانع خروج از وضعیت موجود شناسایی شده که برخی از مهمترین آنها مانند عوامل فردی شخصیتی خانوادگی است، هرچند در بین متخصصین اختلافات دیدگاه و نظر وجود دارد اما به طور عمده می توان از سه مولفه به عنوان عوامل اصلی در  بعد فردی یاد کرد.

 

وی یادآور شد: در مولفه فردی می توان به فقدان مهارت تخصصی، عدم تجربه، برنامه ریزی، روابط اجتماعی ضعیف، تجربه ناموفق در زمینه راه اندازی مشاغل کوچک و خرد در اقوام و بستگان و یا خود فرد و عدم آشنایی با فناوری روز را نام برد.

 

این استاد دانشگاه متذکر شد: در مولفه شخصیتی می توان به اعتماد به نفس پایین، عدم ایستادگی در مقابل حوادث و مشکلات، نداشتن اطلاع از نقاط ضعف و قوت خود، فقدان توانایی در حل مسائل نام برد.

 

رهبری تاکید کرد: در مولفه خانوادگی می توان فقدان آموزش عملی در خانواده اختلال در آرامش خانواده، فقدان الگوی مسئولیت پذیری اجتماعی، نارضایتی از زندگی، اختلافات درون خانوادگی، فقر نسلی در خانواده، فقدان روحیه تشویق و ترغیب در خانواده نام برد.

 

وی ابراز داشت: بنابراین برای برون رفت از مشکلات فوق در مولفه فردی می توانیم با حمایت های دولتی و فراهم کردن زمینه مساعد و مناسب آموزشی برای افزایش مهارت و یادگیری اعضای خانواده و فرد اقدام کرد.

 

پژوهشگر و مدرس دانشگاه یادآور شد: همچنین نیاز است که توانایی تغییر در نگرش افراد به مقوله شکست در کسب و کار را تقویت کرد و به طوری که پدیده شکست به عنوان بخشی از کسب و کار تلقی شود و فرد بتواند با تجزیه و تحلیل و دلایل بروز شکست راهکاری برای بهبود و اصلاح و تجدیدنظر در طراحی کسب و کار داشته باشد و انجام فعالیت خود را با تجزیه و تحلیل و واکاوری اصلاح کند.

 

رهبری خاطرنشان کرد: همچنین برای تقویت ابعاد شخصیتی فرد با اعمال تشویق و ترغیب در جهت افزایش اعتماد به نفس از طریق کارهای تیمی و گروهی و اجازه کسب تجربه راه اندازی یک کسب و کار در حد کوچک، تغییر نگرش اجتماعی در ارکان جامعه با تولید محتوا مناسب و متناسب با وضعیت فرهنگی و اجتماعی جامعه به مقوله یادگیری مهارت به ویژه در بعد توسعه فردی و تشویق افراد به فراگیری تکنیک های حل مسئله و تصمیم گیری می توان اقدام کرد.

 

وی افزود: در مولفه خانوادگی به دلیل تفاوت دیدگاه ها و نگرش اعضای خانواده به ویژه پدر و مادر و همسر و خواهر و برادران در فضاسازی گفتمان در موضوعات چون ضرورت راه انداز ی شغل و اثرات آن بر جوانب شخصیتی افراد در ایجاد آرامش به لحاظ تقویت بنیه اقتصادی خانواده و اعضای خانواده و ترویج کاهش وابستگی و خوداتکایی افراد به ویژه در بعد مالی ایجاب می کند که والدین در فراگیری مهارت راه اندازی کسب و کار های مقیاس کوچک مثل مشاغل خانگی و خرد اشتغالی که نیاز به سرمایه کمی دارند ترغیب کننده باشند.

 

پژوهشگر و مدرس دانشگاه متذکر شد: خانواده ها با پیاده سازی الگوهای راه اندازی کسب و کار کوچک در نهاد خانواده برای فرزندان به ویژه کودکان نقش مهمی در برطرف کردن معضل بیکاری در دوران خانواده را دارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار