رییس پارک ملی گلستان اعلام کرد: با انجام سرشماری پاییزه حیات وحش با محوریت گونه‌های علفخوار، بیش از پنج هزار راس قوچ و میش، کل و بز و آهو در این پارک شناسایی و سرشماری شدند.

پنج هزار راس حیوان علفخوار در پارک ملی گلستان سرشماری شدند

به گزارش گلستان ۲۴؛ مهدی تیموری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سرشماری پاییزه حیات وحش پارک ملی گلستان هفته گذشته با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور و مدیر کل استان، گروه‌های سرشماری متشکل از مجموعه مدیریت و کارکنان یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی گلستان و سایر شهرهای استان در مدت چهار روز انجام شد.

وی افزود: سرشماری پاییزه امسال حاکی از آن است که با وجود تلف شدن ۲۰۰ راس قوچ و میش در جریان سیل اوایل سالجاری،  جمعیت گونه‌های شاخص علفخوار پارک ملی گلستان با محوریت قوچ و میش، کل و بز و آهو در مقایسه با سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است.

رییس پارک ملی گلستان ادامه داد: در این سرشماری بیش از ۳۰۰ راس گوزن بومی و منحصر به فرد به نام مرال قرمز در این ذخیره‌گاه زیست‌کره شناسایی شد که جمعیت آن در مقایسه با پارسال ۱۵ درصد رشد داشته است.

تیموری خاطرنشان کرد: مرال قرمز گونه‌ شاخص از حیوانات علفخوار به حساب می‌آید که برای جنگل‌های هیرکانی بسیار مهم است چرا که این گونه در گذشته در سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز می‌زیست که متاسفانه امروزه نسل آن در شمال غرب و غرب کشور از بین رفته و فقط در چند منطقه تحت مدیریت جنگل‌های هیرکانی زندگی می‌کند.

وی افزود: همچنین در این سرشماری ۱۹ قلاده گرگ، سه قلاده پلنگ و یک قلاده خرس در پارک ملی گلستان مشاهده شد.

رییس پارک ملی گلستان تاکید کرد: برای این مجموعه، افزایش گونه‌های علفخوار بسیار مهم است زیرا همراه با آن جمعیت گونه‌های گوشتخوار مانند پلنگ، گرگ و خرس نیز افزایش می‌یابد.

تیموری سیاست مردمی کردن حفاظت محیط زیست را عامل مهمی در افزایش جمعیت گونه‌های علفخوار در پارک ملی گلستان دانست و از مشارکت جوامع محلی و همیاران طبیعت که همواره پشتیبان محیط‌بانان بودند، قدردانی کرد.

پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه‌های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره‌گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار