عضو هیات امنا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان گفت: دیرینگی شعر و شاعری در سرزمین گرگان از پیشینه شعر فارسی در سطح ملی چیزی کم ندارد.

گرگان از پیشینه شعر فارسی در سطح ملی چیزی کم ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، علی بایزیدی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز فصل نامه فرهنگی استارباد و عضو هیئت امنا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان در کارگاه عصر شعر سیزدهمین نمایشگاه کتاب بزرگ گلستان گفت: دیرینگی شعر و شاعری در سرزمین گرگان از پیشینه شعر فارسی در سطح ملی چیزی کم ندارد.
وی از سال ۱۲۹۹ تا سال ۱۳۳۲ را دوران رکود، از سال ۱۳۳۲ تا ۱۳۷۵ دوران تحول، از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۶ دوران رخوت و از سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۹۸ دوران بالندگی نام گذاری کرد و افزود: در سرزمین گرگان تا بیش از دهه ۱۳۳۰ سبک و سیاق سرایش شعر، به همان منوال پیشینیان و در همان فرم و قالب های مرسوم و با همان ساختارهای همیشگی دنبال شد.
عضو هیئت امنا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان گفت: «میرزا محمد قاضی اعظمی» متخلص به سروش به عنوان شاخص ترین شاعر دوره اول شناخته و دومین شاعر «میرزا محمد علی خان سپهر» دیگر چهره شاخص نسل قدیم کهن سرایان معاصر گرگان هستند.
وی اظهار کرد: عبهری بانی نخستین نشریه تاریخ استان گلستان است که نخستین شماره آن به عنوان نشریه نامه قابوس یک روز پس از سالگرد جنبش مشروطیت در تاریخ ۱۵ مرداد سال ۱۳۱۴ در چهار صفحه با قطع متوسط منتشر شد.
بایزیدی با اشاره به دوران تحول، افزود: تحولات بیشتر در مناطق غربی این استان و با محوریت شهرهای گرگان، بندرگز کردکوی و علی آباد کتول رخ داد.
وی خاطرنشان کرد: شهاب ابراهیم زاده، اروجعلی علی محمدزاده، ایرج تنظیفی، پرویز کریمی، کریم الله قائمی، احیاء اشراقی دستگردی، منوچهر، اسماعیل رضائی، بهرام کاشانی راد، سید حسین میرکاظمی، حبیب الله قلیش لی، محمد جانفشان، علی اکبر ابراهیم زاده، رحمت الله فرقانی فر و حمید امامی نیا جزو افراد نسل اول شعر نو در گلستان هستند.
عضو هیئت امنا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان گفت: نخستین سراینده شعر نو از میان اهالی استان گلستان «شهاب ابراهیم زاده» از اهالی بندرگز بود.
وی افزود: در میان شاعران نسل دوم شعر گلستان، «محمد مهدی مصلحی» شاخص ترین چهره در این مقطع است.
عضو هیئت امنا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان گفت: شکل گیری انجمن شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرگان مشهور به انجمن تالار با همت زنده یادان حبیب الله قلیش لی و محمد رسول ساکن نویری شکل گیری شد.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات اصلی شعر در کشور به خصوص در فاصله سال های ۵۷ تا ۷۲ و به ویژه برای شعر گلستان، که موجب رکود و کم بازاری آن شد، عدم وجود رسانه و مطبوعات برای در معرض دید مخاطب و مورد نقد قرار گرفتن به منظور جذب خواننده بیشتر و ارتقاء سطح کیفی آن بود.
بایزیدی اظهار کرد: مطبوعاتی چون گلستان ایران، گلشن مهر، سلیم، گلستان سلام، چلیکا و نامه ی استارباد توانستند در توسعه شعر و ادبیات منطقه مثمر ثمر واقع شوند.
وی با بیان اینکه این مقطع را باید دوران بالندگی و بلوغ شعر در منطقه دانست، گفت: شعر امروز گلستان، محصول سال هایی که تمامی شهرها و شهرستان های استان گلستان با تحولات و تغییرات روز شعر در کشور، همسو گردیدند و بازار شعر و شاعری به شدت مورد توجه و جذبه قرار گرفت.
عضو هیئت امنا انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان گلستان گفت: سال ۷۲ انجمن ادبی در گنبد کاووس زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان گنبد کاووس با تلاش جمعی از شاعران به ویژه اسماعیل جاجرمی تاسیس شد.
گفتنی است در این کارگاه از کتب مجموعه شعر دفتر سوم گرد آورنده رضا نودهی، مجموعه شعر طنز (اندوه لعنتی) به نویسندگی بهمن نشاطی با همکاری انجمن ادبی طنز گلستان، انجمن ادبی آوا نما هیرکان و نشر شانی رو نمایی شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار