یک مدرس و روزنامه نگار گلستانی؛

استاد دانشگاه و صاحب امتیاز روزنامه گلشن مهر و تنها روزنامه استان گلستان اظهار کرد: فرهنگ ما فرهنگ شفاهی است و اولویت مردم کتاب نیست.

فرهنگ ما فرهنگ شفاهی است و اولویت مردم کتاب نیست

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، احسان مکتبی، استاد دانشگاه و صاحب امتیاز روزنامه گلشن مهر در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب گلستان اظهار کرد: در رابطه با امر کتابخوانی 

این سوال مطرح می شود که آیا مردم کتاب می خوانند یانه؟ فرهنگ ما فرهنگ شفاهی است و اولویت مردم کتاب نیست مگر اینکه به آن ضرورت پیدا کنند، وقتی شرایط اقتصاد اجتماعی هم تاثیر می گذارد متوجه می شوید شاخص ها منفی تر می شود.

وی افزود: شاخص های ما در کتابخوانی منفی است و تیراژ ۵۰۰ تا هزار برای کتاب مناسب نیست اما وقتی اقتصاد به هم می ریزد این شاخص های منفی بیشتر هم می شود اینکه چرا شاخص ها منفی است ربطی به این ندارد که مردم کتاب نمی خوانند نه این گونه نیست، دلیل این است که ما در تولید مواد فرهنگی هم ضعیف هستیم مثل وقتیکه جنس خارجی می خرید چون کیفیت بهتری نسبت به جنس ایرانی دارد؛ حالا همان کیفیت روی آثار فرهنگی تعریف می شود اگر آثار فرهنگی خوبی تولید شود قطعا مردم مشتری خواهند بود اما وقتی که جنس خوبی تولید نشود مشتری هم وجود نخواهد داشت. 

مکتبی گفت: نمی توان گفت هر روز ما بدتر از دیروز است و من این نگاه را ندارم، بیشتر از اینکه واقعیت جسمی و فیزیکی اتفاقات در جامعه باشد واقعیت روحی آن در جامعه حضور دارد و حالمان گرفته شده و در تمام اموراتمان تاثیر گذاشته است. آن چیزی که وجود ندارد را هم فکر می کنیم وجود دارد. 

وی افزود: در رابطه با نمایشگاه کتاب گلستان باید جنبه مثبت کار را دید و می شد برنامه های جانبی متنوع تری برگزار کرد. مثلا چند نویسنده معتبر کشوری به نمایشگاه دعوت شود و شب های خاصی برایشان ترتیب داده شود درست است که عامه مردم به این نمایشگاه می آیند ولی عامه زمانی تاثیر می گیرند که خواص آنان پیش قراول باشند.

مکتبی ادامه داد: نویسندگان می توانستند در این جلسات و نشست ها از تجارب خود بگویند اما یکی از مشکلات ما این است که مردم ما احساس نمی کنند کسی قدر نویسندگان و صاحب فکران شان را می داند به عنوان مثال می توان از فضای عمومی به عنوان فضای فرهنگی استفاده کرد و عناوین کتاب های فرهیختگان را معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: می توان فضای شهری را در ایام نمایشگاه کتاب و یا هفته کتابخوانی به فضای فرهنگی تبدیل کنیم تا نویسندگان و مفاخر استان بدانند مردم به حضورشان افتخار می کنند ، این موضوع انرژی مثبت تولید می کند و به نسل های بعدی می توانیم نشان دهیم قدردان نویسندگان و صاحب نظران هستیم. 

مکتبی اظهار کرد: مردم تصور می کنند کسی قدر اهل قلم را نمی داند و تنها با گذر تاریخ باید قدر آن را بدانیم اما وقتی این نویسندگان بزرگ بیایند و در نمایشگاه حضور داشته باشند مردم می آیند و از هم نشینی با این افراد لذت می برند، این افراد درختان پرباری هستند که باید میوه آن ها راچید و در اختیار نسل بعدی گذاشت تا جامعه ارتقا پیدا کند. 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار