آتش‌سوزی در جنگل گلستان، کمک ۸۷ میلیارد ریالی موسسات خیریه بین‌المللی به اتباع خارجی سیل‌زده گلستان، انهدام باند متجاوزین به عنف در گرگان، نصب و بهره‌برداری از ۲۱ دوربین نظارتی راهداری، فروش ۲۵ میلیاردی نمایشگاه کتاب و افزایش احضار مدیران گلستانی به محاکم قضایی از جمله رویدادهای خبری گلستان در اولین هفته زمستان امسال بود.

رویدادهای خبری گلستان در اولین هفته زمستان

به گزارش گلستان ۲۴؛ رییس دادگستری کل گلستان گفت: پرونده تعدادی از کارکنان دستگاه های اجرایی استان در حال رسیدگی است که مهم‌ترین دلیل آن نادیده گرفتن سه اصل پیش بینی، پیشگیری و نظارت است.

 هادی هاشمیان بیان کرد: دادستان مرکز استان برای مدیران این کارکنان که در نظارت خوب عمل نکردند پرونده تشکیل داد و تعدادی از آنها احضار شدند.

وی اظهار داشت: با دستور رییس قوه قضاییه برای مدیرانی که با کوتاهی در انجام وظیفه و عدم نظات سبب وقوع جرم می‌شوند، پرونده قضایی تشکیل می شود.

**

در اواخر هفته گذشته  دو نقطه از پارک ملی گلستان دچار حریق شد که پس از ۴۸ ساعت و در روز پنجشنبه با تلاش نیروهای محیط‌بان و مردمی به طور کامل خاموش شد.

علاوه بر پارک ملی گلستان، آتش ۱۰ عرصه دیگر جنگلی این استان را نیز در بر گرفت که با وجود دشواری در تردد به دلیل سخت گذر بودن مناطق دچار آتش سوزی، با حضور نیروهای امدادی و مردمی این آتش ها به طور کامل خاموش شد. 

در عملیات اطفای حریق در جنگل های گلستان سه محیط‌بان و دو جنگلبان مصدوم شدند. 

**

معاون فنی و نظارت اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت که کنترل و پایش راه‌های اصلی، کوهستانی، برف‌گیر و جنگلی این استان با نصب و بهره‌برداری از ۲۱ دوربین نظارتی افزایش یافت.

علی زینلی  اظهار داشت: راهداران مستقر در راهدارخانه های خوش ییلاق آزادشهر، جنگل گلستان در گالیکش و توسکستان گرگان با دریافت تصاویر دوربین ها، برنامه ریزی و اقدامات خود را برای برف‌روبی، نمک پاشی، بستن و بازگشایی راه‌ها انجام خواهند داد.

وی گفت: در راهدارخانه خوش ییلاق تصاویر مربوط به پل غزنوی، منطقه اولنگ در جاده شاهرود - آزادشهر و در راهدارخانه جنگل گلستان تصاویر تنگه گل، سه راهی کلاله، تنگراه، سه راهی دشت و گردنه امین الله در خراسان شمالی و در اداره گرگان تصاویر منطقه توسکستان، گرمابدشت، شاهکوه بالا و پل قربان آباد ( جاده گرگان - آق قلا) دریافت می شود.

**

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس در شرق استان گلستان اعلام کرد که با وجود کاهش حدود ۳۰ درصدی بارش‌ها در سال آبی جاری در این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل، کشاورزان گنبدی تا الان ۸۴ هزار هکتار گندم کشت کردند.

**

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهادکشاورزی گلستان گفت: ۲۹ هزار کشاورز گلستانی فرم خسارت ناشی از سیل پر کرده و در انتظار دریافت تسهیلات هستند که از این تعداد تاکنون یک هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال وام به پنج هزار و ۵۰۰ پرونده پرداخت شد.

آمنه جمشیدی رودباری گفت: نداشتن ضامن بانکی و نبود شرایط استفاده از زنجیره ای کردن ضامن، تعیین زمان بازگشت کوتاه مدت تسهیلات توسط بانک ها، اولویت قرار گرفتن دریافت وام مسکن از سوی خسارت دیدگان و رغبت نداشتن اهل سنت به استفاده از تسهیلات دارای سود بانکی  از مهم ترین موانع خسارت دیدگان بخش کشاورزی گلستان برای دریافت تسهیلات بانکی است.

**

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری گلستان گفت: دفتر نمایندگی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) که در مشهد مستقر است با همکاری موسسات خیریه بین‌المللی ۸۷ میلیارد ریال به اتباع خارجی سیل‌زده گلستان کمک کردند.

مهدی دهرویه اظهار داشت: این کمک ها برای آسیب دیدگان سیل در شهرهای آق قلا، گمیشان و گنبدکاووس و ایجاد زیرساخت هایی مانند مدرسه و مرکز سلامت تخریب شده ناشی از این حادثه قهری اختصاص یافت.

وی گفت: در سیل ابتدای امسال ۲۵۰ خانوار تبعه مجاز افغانستانی ساکن گلستان دچار خسارت شدند و ۳۵ خانه آنها در محله افغان آباد گنبدکاووس تخریب شد.

**

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت که مردم این استان از سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب که از ۲۴ تا ۲۹ آذر در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی در گرگان دایر شده بود ۲۵ میلیارد ریال کتاب خریدند.

به گفته عادله کشمیری از این نمایشگاه نزدیک به ۶۰ هزار نفر از اهالی فرهنگ و کتابخوانی دیدن کردند.

**

رییس دادگستری کل گلستان گفت: اعضای یک باند ۸ نفره تجاوز به عنف که در قالب مسافربر شخصی در گرگان دست به اقدامات و اعمال مجرمانه زده و از تمام رفتارهای خود فیلم تهیه می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

هادی هاشمیان اظهار داشت: اعضای این باند با استفاده از خودروی پراید با شیشه‌های دودی، دختران و زنان را به عنوان طعمه‌های خود انتخاب و پس از سوار کردن با تهدید سلاح سرد، آنها را به مخفیگاه خود در یکی از شهرهای اطراف گرگان برده و پس از اجرای نقشه‌های شوم خود برای جلوگیری از شکایت قربانیان، آن ها را به انتشار تصاویر و فیلم‌ در فضای مجازی تهدید می‌کردند.

**

گرامیداشت دوازدهمین سالگرد ارتحال سید حبیب الله طاهری گرگانی نماینده فقید مردم استان گلستان در مجلس خبرگان رهبری در حسینیه آذربایجانی‌های مقیم گرگان برگزار شد.

**

اولیای یک دانش‌آموز در آق‌قلا، معاون مدرسه فرزند خود را کتک زده و خسارتی به خودروی وی وارد کردند.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش گلستان با تایید این خبر اظهار داشت: ۲ دانش‌آموز با یکدیگر درگیر شدند که پس از آن معاون مدرسه آنها را به دفتر احضار و تذکر انضباطی داد.

محمد حبیبی اظهار داشت: یکی از دانش‌آموزان خاطی موضوع را به خانواده خود منعکس کرد اما آنان با برداشت اشتباه از مساله، موضوع را به شورای محل اطلاع و خواستار رسیدگی شدند.

وی خاطرنشان کرد: شورای روستا نیز برای حل این مساله وارد عمل شد اما والدین دانش‌آموز با حضور در مقابل مدرسه و پس از داد و فریاد، اقدام به پرتاب سنگ به سمت خودرو معاون مدرسه و سپس ضرب و شتم وی کردند.

**

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان اعلام کرد که هم اکنون ۱۲۸ هزار واحد مسکونی درمناطق روستایی این استان نیاز به مقاوم‌سازی برای ایمن بودن در برابر حوادث و بلایای طبیعی دارد.

**

مرحله استانی نخستین مهرواره سرود آفرینش با حضور گروه های سرود ۸ شهرستان استان گلستان امروز پنجشنبه در مجتمع فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ویلا شهر گرگان آغاز به کار کرد.

**

فرماندار آق‌قلا گفت: تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های این شهرستان پس از وقوع سیل و به دلیل مشکلات ناشی از نوسازی و مرمت خانه‌ها و همچنین آسیب وارده به کتابخانه‌ها ۷۰ درصد کمتر شد.

امیر شیر توماج اظهار داشت: آق قلا پیش از وقوع سیل ۴ هزار و ۳۸۶ عضو فعال در کتابخانه ها داشت اما تعداد اعضای فعال شهرستان در ماه های اخیر با کاهش ۷۰ درصدی به یک هزار و ۱۸۳ نفر کاهش یافت.

**

مرحله اول حذف علف‌های هرز از قسمت مخروطی برج ثبت جهانی‌شده قابوس با روش قطع کردن توسط قیچی باغبانی آغاز شد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس همچنین اظهار داشت: با موافقت اعضای شورای راهبردی پایگاه جهانی برج قابوس همزمان با هرس علف‌های هرز، مطالعات آسیب‌نگاری قسمت‌های مختلف این بنای تاریخی نیز انجام می شود.

**

دادستان عمومی و انقلاب کلاله گفت: چهار نفر از کارمندان مرکز بهداشت این شهرستان به اتهام اختلاس شناسایی و دستگیر شدند و تاکنون مبلغ اختلاس آنان سه میلیارد ریال برآورد شده‌است.

علی خانی اظهار داشت: این افراد، وجه دریافتی از مراجعان به مراکز درمانی را به جای واریز به حساب دانشگاه علوم پزشکی استان، به حساب خودشان منتقل می‌کردند.

**

شرکت آب منطقه‌ای گلستان کار رهاسازی بخشی از آب موجود در مخزن سد گلستان واقع در شرق این استان را با هدف تامین آب زراعی بهره‌برداران کشاورزی پایین دست سد و محدوده شبکه وشمگیر با دبی چهار مترمکعب بر ثانیه آغاز کرد.

مدیر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: پیش بینی می شود در این طرح چهار میلیون متر مکعب آب ذخیره شده پشت این سد تخلیه شود.

**

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت که از ابتدای سال تاکنون ۱۰۵ میلی متر در این استان باران بارید که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد و در مقایسه با دوره درازمدت ۱۸ درصد کمتر شد.

**

کسب دو برد توسط تیم شهرداری گرگان در برابر تیم های ذوب آهن اصفهان و شهرداری بندرعباس در لیگ برتر بسکتبال ، پیروزی تیم بسکتبال زنان گرگان در لیگ برتر، صعود تیم والیبال نشسته والیبال مردان گرگان به دور نهایی لیگ دسته اول کشور، پیروزی تیم والیبال پاس گرگان در لیگ دسته اول کشور و ادامه کورس پاییزه اسب دوانی گنبدکاووس از جمله رویداد های ورزشی گلستان در هفته گذشته بود.

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار